Konflikt med hovslagare

jenniferhorselover

Trådstartare
Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
 
Vad s
Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
vilken typ av sko satte hon bak då?
 
Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
Jag brukar prata med min hovis innan han kommer för att se så att han har allt som behövs hemma. Jag tycker du ska betala din räkning och använda en annan hovslagare hädanefter som vikarie.
 
Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
Om man har en häst som har speciella behov vad gäller skoningen så måste man berätta det för den nya hovslagaren man anlitar, för att ge hovslagaren en chans att ha med sig rätt saker i packningen. Det finns ingen hovslagare som har alla modeller av skor i alla storlekar med sig till varje nytt stall hen åker till.
Jag vet inte hur du har uttryckt dig till hovslagaren, men tåkappa är den som sitter mitt fram på skon. Menar du sko med två kappor så kallas de tåsidokappor eller bara sidokappor. Och det är det du behöver beställa av hovslagaren du anlitar.

Som jag ser det så har du fått det du har beställt. Betala räkningen och se glad ut.

//tidigare yrkesverksam hovslagare
 
Om man har en häst som har speciella behov vad gäller skoningen så måste man berätta det för den nya hovslagaren man anlitar, för att ge hovslagaren en chans att ha med sig rätt saker i packningen. Det finns ingen hovslagare som har alla modeller av skor i alla storlekar med sig till varje nytt stall hen åker till.
Jag vet inte hur du har uttryckt dig till hovslagaren, men tåkappa är den som sitter mitt fram på skon. Menar du sko med två kappor så kallas de tåsidokappor eller bara sidokappor. Och det är det du behöver beställa av hovslagaren du anlitar.

Som jag ser det så har du fått det du har beställt. Betala räkningen och se glad ut.

//tidigare yrkesverksam hovslagare
Jag håller med i det du säger, att det är viktigt att informera en ny hovslagare i förväg om vad som behövs. Fast det är väl ändå lite märkligt att hovslagaren inte hade med sig de skor som behövdes andra gången heller, trots konversationen som hon och ägaren då hade haft?
 
Jag förstår din frustration. Men jag tänker att även om hovslagaren skrev ”oj, då behöver han tåkappor” när du meddelade att skon var sned så kan du inte räkna med att hovslagaren kommer ihåg det den dagen hen kommer och ska rätta till skon. Hen har antagligen många andra kunder som alla ber hen om olika saker kring deras hästar. Tyvärr så är det din uppgift som kund att vara tydlig med din beställning. I det här fallet skulle du ha skrivit att du då vill att hovslagaren byter ut bakskorna mot skor med tåkappor vid kommande besök så hovslagaren kunde förbereda sig på det. Hovslagaren antog troligen att du enbart beställde att åtgärda den sneda skon eftersom att det var det du bad hen om.
Som min chef brukar säga: ”Det mesta är oftast självklart, men väldigt sällan viklart.”
 
Jag förstår din frustration. Men jag tänker att även om hovslagaren skrev ”oj, då behöver han tåkappor” när du meddelade att skon var sned så kan du inte räkna med att hovslagaren kommer ihåg det den dagen hen kommer och ska rätta till skon. Hen har antagligen många andra kunder som alla ber hen om olika saker kring deras hästar. Tyvärr så är det din uppgift som kund att vara tydlig med din beställning. I det här fallet skulle du ha skrivit att du då vill att hovslagaren byter ut bakskorna mot skor med tåkappor vid kommande besök så hovslagaren kunde förbereda sig på det. Hovslagaren antog troligen att du enbart beställde att åtgärda den sneda skon eftersom att det var det du bad hen om.
Som min chef brukar säga: ”Det mesta är oftast självklart, men väldigt sällan viklart.”
Gud vilket bra citat! Hade en arbetsplats där "sunt förnuft" rådde och chefen blev lätt jätteirriterad över att mitt sunda förnuft inte var funtat som dennes sunda förnuft. Ingen av oss hade egentligen fel, bara olika bakgrund som ledde till olika bedömningar.

Ofta gör folk inte fel med vilje utan det blir någon knorr i kommunikationen som då sedan uppfattas annorlunda än tanken var.
 
Gud vilket bra citat! Hade en arbetsplats där "sunt förnuft" rådde och chefen blev lätt jätteirriterad över att mitt sunda förnuft inte var funtat som dennes sunda förnuft. Ingen av oss hade egentligen fel, bara olika bakgrund som ledde till olika bedömningar.

Ofta gör folk inte fel med vilje utan det blir någon knorr i kommunikationen som då sedan uppfattas annorlunda än tanken var.
Ja alla tolkar ju situationer olika utifrån sina egna preferenser. Och det som är självklart för mig behöver inte vara det för dig. Det är ju därför konflikter skapas.
 
Jag håller med i det du säger, att det är viktigt att informera en ny hovslagare i förväg om vad som behövs. Fast det är väl ändå lite märkligt att hovslagaren inte hade med sig de skor som behövdes andra gången heller, trots konversationen som hon och ägaren då hade haft?
Vet vi om ägaren har sagt att "jag vill att du byter ut skorna till den modell som behövs"? Eller har ägaren sagt att "jag vill ha hjälp med skon som hamnat snett"?

Jag vet bara att tankeläsning är ett oerhört dåligt sätt att kommunicera, risken är stor att det blir fel.
 
En vanlig skoning innebär tåkappor. Allt annat special får man då säga till om. Komma överens med hovslagaren.
Bra om du är med själv nästa gång så slipper det bli fel :)
 
Jag skrev till hovslagaren att det behövdes tåkappor och hen höll med, är det inte "bokat" då eller hur tydlig måste man vara? Och hen måste väl ha dokumenterat lite om storlek mm första gången hen var ute för det frågade hen också i meddelandet för hen skrev: oj ja då måste han ha tåkappor! Var det 3or han hade?.
Andra hovslagare jag har anlitat har haft en "journal" och skrivit ner tex om det fanns hålrum mm och då säkert också storlek på skor mm.
 
Vet vi om ägaren har sagt att "jag vill att du byter ut skorna till den modell som behövs"? Eller har ägaren sagt att "jag vill ha hjälp med skon som hamnat snett"?

Jag vet bara att tankeläsning är ett oerhört dåligt sätt att kommunicera, risken är stor att det blir fel.
Vi var överens om att det behövdes tåkappor och när hen slog på samma sko och man ifrågasatte så hade hon inte med sig några skor med tåkappor, fastän vi hade "bokat" det... Det är därför jag blir så frustrerad över att jag ska betala för något som hen gjorde fel, jag har hela sms konversationen... Men hen ger sig inte 😔
 
Om man har en häst som har speciella behov vad gäller skoningen så måste man berätta det för den nya hovslagaren man anlitar, för att ge hovslagaren en chans att ha med sig rätt saker i packningen. Det finns ingen hovslagare som har alla modeller av skor i alla storlekar med sig till varje nytt stall hen åker till.
Jag vet inte hur du har uttryckt dig till hovslagaren, men tåkappa är den som sitter mitt fram på skon. Menar du sko med två kappor så kallas de tåsidokappor eller bara sidokappor. Och det är det du behöver beställa av hovslagaren du anlitar.

Som jag ser det så har du fått det du har beställt. Betala räkningen och se glad ut.

//tidigare yrkesverksam hovslagare
Fått vad jag har beställt? Är det det vanligaste alternativet att få utan tåkappa när man har 4brodd i? Har pratat med andra hovslagare och de sa att man alltid har tåkappor om man ska ha 4 broddar i om det inte är nån väldigt speciell anledning till att inte ha tåkappor eftersom det blir sån kraft när brodden slår i marken så skon pressas bakåt.. Men det är vad de sa, och jag tycker det låter vettigt. Och betala och se glad ut tänker jag inte göra, det handlar om en struntsumma men jag tycker att hon borde be om ursäkt för att hon gjorde fel och inte tog med skorna med tåkappor som vi hade bestämt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 070
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 910
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lillaphu
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp