Konditionsträning

N

Norrberge

Ja jag har ett isissto på 16 år som har mkt kvar att ge. Hon är tjock som vanligt mangen är påväg bort. Musklerna är på gång de också.
Konditionen funkar inte så bra. Hon har väl ganska bra grundkondition men jag måste jobba upp den för att hon ska orka ett fyrgångsprogram. Det kan ju faktiskt hända att man får galoppera ett antal varv..

Men är intervaller ett bra sätt att träna upp konditionen?
Har ni några andra bra tips?

Tacksam för massa svar,

Sv: Konditionsträning

Tja, som du redan sagt: intervall träning är alltid bra. Likaså varierad träning och kanske en långritt lite då och då?

Tja, som du redan sagt: intervall träning är alltid bra. Likaså varierad träning och kanske en långritt lite då och då?

Vad ska man ha för tider då, på intervallerna?
Varierad träning håller vi ju på med också. :)
Likaså uteritter där det ibland går snabbt, men lillan hänger inte med den stora grabben, han har ju så, eh, långa ben. :angel:

Hejsan!

Jag är ingen expert på detta, men jag och min grabb brukar träna mycket kort galopp på ängar osv. Stora volter osv i kort galopp (givetvis andra gångarter också), för det är inte så krävande men ger bra kondition efter ett tag! :)

Sen är det ju också perfa med intervaller osv, som ngn annan nämnde.

Lycka till!

Googlade lite snabbt och fick upp en tråd där det var en tjej som skrev: "Först korta intervaller (45 sek- 1 min), en sådan intervall, i början av träningen. Sedan utökade vi antalet intervaller (tills vi kom upp i tre) och tiden (två minuter, och successivt upp till tio, med tio minuters fri skritt mellan. Uppvärmning och avskrittning på femton minuters fri skritt ingick också. Vi tränade nog i ett halvår för att komma upp i tio minuter."

Harn även för mig att jag läste i ngn annan konditionstråd på buke att man kan trava i långa intervaller. Börja med 10 minuter och utöka, om jag kommer ihåg det rätt. :idea:

Hoppas att ngn annan som är lite mer påläst dyker upp i tråden snart :D

Hejsan!

Jag är ingen expert på detta, men jag och min grabb brukar träna mycket kort galopp på ängar osv. Stora volter osv i kort galopp (givetvis andra gångarter också), för det är inte så krävande men ger bra kondition efter ett tag! :)

Sen är det ju också perfa med intervaller osv, som ngn annan nämnde.

Lycka till!

Det kan jag tänka mej funkar bra, men min häst har inte så pass stark galopp (ännu:angel:) så att hon kan hålle den i volt. Men tack för svar. :)

Googlade lite snabbt och fick upp en tråd där det var en tjej som skrev: "Först korta intervaller (45 sek- 1 min), en sådan intervall, i början av träningen. Sedan utökade vi antalet intervaller (tills vi kom upp i tre) och tiden (två minuter, och successivt upp till tio, med tio minuters fri skritt mellan. Uppvärmning och avskrittning på femton minuters fri skritt ingick också. Vi tränade nog i ett halvår för att komma upp i tio minuter."

Harn även för mig att jag läste i ngn annan konditionstråd på buke att man kan trava i långa intervaller. Börja med 10 minuter och utöka, om jag kommer ihåg det rätt. :idea:

Hoppas att ngn annan som är lite mer påläst dyker upp i tråden snart :D

Okej! Jag kan tänka mej att man får ändra tiderna beroende på häst också. Men som du säger så hoppas jag också på fler svar. Men tack för svar! :)

Ja exakt. Men jag skulle ända vilja höra lite från en som har jobbat mkt med det här. :)
Jag är tacksam för de svar jag fått, men skulle vilja ha mer kunskap!

Jag har alltid tränat mina hästar efter denna princip i intervallträning.

vart man börjar beror självklart på i hur bra form hästen är men om vi säger att den är någolunda tränad så börjar jag med 3 min galopp. Och då menar jag inte kort galopp, utan vanlig arbetsgalopp. Sedan skritt i 3 min. Sen så börjar man om igen och kör detta det antalet gånger som man tror passar hästen. Fem gånger brukar räcka dom första passen.

Allt eftersom konditionen ökar så ökar man längden på galoppen men inte på skritten. Så tillslut man kan galoppera tex. fem minuter och skritta tre. Max antalet minuter är dock 8 vilket jag aldrig någonsin kommer upp i. Fälttävlans ryttare brukar jobba efter den här mallen och om nån kan konditionsträning så är det dom ;)

Att tillägga så brukar jag alltid konditions träna på åkrar eller långa raka ridvägar och byta galopp efter varje galoppsträcka.

Hoppas ni fattar vad jag menar... Inte så bra på att förklara...:crazy:

vad är intervaller? Jag skall (antagligen) köpa en häst han hade blivit riden ganska mkt (mest western) & tävlat i det osv och sedan stått 1år tills han fick en ny ägare som nu i 6månader har ridigt honom men ingen western det är ett varmblod men ungefär hur bra kondis kan han ha?

Fördelen med travtränade travare är att de har en god grundkondition och då tar det inte så lång tid att bygga upp den, men det beror natruligtvis på individen.

Jag brukar lyssna mycket på hästens andning.
Tycker även att tempot är viktigt, så hästen inte ökar och minskar för att "orka med" utan kan hålla samma tempo och därmed bygga styrka där.

Klättra ganska mycket och intervallträna genom att rida samma backe flera gånger. När hästen flåsar och har jobbigt att gå upp så avslutar jag.

Kavalettibommar är bra för styrkan, spring själv med höga benlyft så märker man hur jobbigt det verkligen är ;)
När jag sätter igång efter lång vila rider jag alltid ut och tränar och så låter jag hästen vila varannan dag, så musklerna hinner återhämta sig.

Liknande trådar

Träning Hur tränar man upp en tjock ponny med halvdålig kondition på ett bra och sunt sätt? Ponnyn har mest stått i en hage å ätit för mycket...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka