Konditionsträning

Lena_B

Trådstartare
Hur kan jag jobba med konditionsträning när jag själv inte klarar att springa eller cykla? Promenader i rask takt ger en bra grundkondition, men det kändes att det var lite väl nära gränsen när vi startade på inofficiellt B-prov (retrieverjaktprov) och likadant har det varit när vi privattränar.

Tidigare har hon i stort sett fixat dett på egen hand, bara att släppa lös och se på när hon tokspringer mycket och länge, men nu är hon tydligen för vuxen för hon springer sällan spontant. Jag lägger en del apporteringsövningar i backe, men jag kan ju inte göra ren konditionsträning av de övningarna. Jag har planerat en del simträning i sommar när vi är i sommarstugan, men det är ju bara några semesterveckor och inget som fungerar resten av året.

Jag har också funderat lite på vikter, men dels har jag ingen erfarenhet och är rädd för att skada och dels känns det som om det skulle ge mer styrka än kondis. Några andra idéer?

Hur kan jag jobba med konditionsträning när jag själv inte klarar att springa eller cykla? Promenader i rask takt ger en bra grundkondition, men det kändes att det var lite väl nära gränsen när vi startade på inofficiellt B-prov (retrieverjaktprov) och likadant har det varit när vi privattränar.

Tidigare har hon i stort sett fixat dett på egen hand, bara att släppa lös och se på när hon tokspringer mycket och länge, men nu är hon tydligen för vuxen för hon springer sällan spontant. Jag lägger en del apporteringsövningar i backe, men jag kan ju inte göra ren konditionsträning av de övningarna. Jag har planerat en del simträning i sommar när vi är i sommarstugan, men det är ju bara några semesterveckor och inget som fungerar resten av året.

Jag har också funderat lite på vikter, men dels har jag ingen erfarenhet och är rädd för att skada och dels känns det som om det skulle ge mer styrka än kondis. Några andra idéer?

Vuxna hundar kör jag med moped eller fyrhjuling. Finns inte en chans i världen att jag kan jogga eller cykla så fort och länge så det ger någonting i konditionsväg för hundarna.
Annars kan du ju prova att låta hunden dra dig på cykeln. Använd en bra dragsele och ett expanderkoppel så är det bara att ge sig ut!

På dom vardagliga promenaderna kan du lägga långa memories/linjetag. Dvs droppa en boll eller dummy och fortsätt gå så långt hunden kan springa tillbaks, vända helt om och skicka. Låter du dessutom hunden gå jaktfot från att du lägger tills du skickar får du bra träning för det med. Min hane kör jag utan problem några hundra meter enkel väg över åkrar, stenmurar osv. Brukar göra några repetitioner så det blir ungefär 3000-4000m tur och retur, sedan är han härligt trött eftersom han springer som om livet hänger på det. Ännu bättre är det när det är snö ute, då får han verkligen jobba.

Långa stigar, mjuka vägar osv är perfekt att börja på. Så hunden får stöd i uppgiften.

Stora sök i tung mark är också bra träning.

Ett alternativ är också att låna ut hunden tre fyra dagar i veckan till någon som vill cykla eller springa med henne.

Simning är oslagbart. Ta bilen till en sjö några kvällar i veckan. Drag med kickbike på sommaren och kickspark på vintern ger också fin kondition och bra muskler. Du kan även styrketräna hunden i sandtag och backar.

Vuxna hundar kör jag med moped eller fyrhjuling. Finns inte en chans i världen att jag kan jogga eller cykla så fort och länge så det ger någonting i konditionsväg för hundarna.
Annars kan du ju prova att låta hunden dra dig på cykeln. Använd en bra dragsele och ett expanderkoppel så är det bara att ge sig ut!

Fyrhjuling är för mesar, he he.

Jag har omvänt problem. Jag skulle gärna ha med mina på mtb-rundorna, men Sam börjar bli för gammal och corgin pallar inte flera mil i terräng i 25 km/h.

Weight pulling är en bra konitionsträning för hunden. Man har en specialsele och så låter man hunden dra något som väger max 10% av hundens vikt de första gångerna. Sen kan man öka på vikten så man tycker det känns bra för hunden, behöver inte vara jättemycket. Min 6 kg dvärgpinscher började med ½ kg och har efterhand ökat till 2 kg. Första gången drog han en vattenfylld plastflaska, därefter är det kedja som gäller. Att tänka på är att de aldrig får gå på asfalt när de drar, gräs, grus och skogsstigsar är ok.

På dom vardagliga promenaderna kan du lägga långa memories/linjetag. Dvs droppa en boll eller dummy och fortsätt gå så långt hunden kan springa tillbaks, vända helt om och skicka. Låter du dessutom hunden gå jaktfot från att du lägger tills du skickar får du bra träning för det med.

Vad menar du med :) jaktfot ?!

Vad menar du med :) jaktfot ?!

Retrievers ska på jakt gå lösa vid vänster sida, alltså fot fast utan fin ögonkontakt och exakt position. Och lägger man memories är det ett utmärkt sätt att träna fotgåendet på! Ska man dessutom ut och tävla med sin retriever kan man ganska snabbt öka svårigheten genom att kasta iväg en boll åt ett annat håll innan man skickar, en som hunden inte får hämta. Då lär dom sig sortera och faktiskt lyssna på kommandot.

Jag antar att du inte rider? Annars är det mitt bästa tips.

Simning är också riktigt bra. Kan du inte cykla eller så och vill ha mycket bättre kondis kanske det kan vara värt att simma i bassäng nån gång i veckan.

Är det lagligt?

Är det lagligt?

Det är åtminstone inte uttryckligligen olagligt. Det enda man ska beakta är att hunden inte överansträngs (vilket är olagligt). Jag tror dock att det är väldigt lätt att överanstränga hunden om man motionerar den på det sättet. (För att inte tala om onödigt eftersom det finns betydligt skonsammare sätt att träna aerob uthållighet och maximal syreupptagningsförmåga på, t.ex. så som @squarepants föreslår).

Jag har varken häst, fyrhjuling eller moped och cykel är inte aktuellt, det krävs mer än rätt utrustning innan man låter en hund dra ut en cyklist i trafiken.

Den simträning vi gör just nu är helt inriktad på jaktträningen och vi kör en bra bit för att hitta lämpligt vatten. Men jag har kollat och det finns hundsim inom rimligt avstånd, så det blir nog ett alternativ i vinter. Kostnaden för halvtimmespass var inte så hög, i nivå med en kurs på hundklubben eller del av hall/ridhus för vinterträning. Vid sommarstugan har vi helt andra möjligheter.

Vi har också ett gåband, just nu är det undanställt men om vi inte har nåt barn boende hemma i höst kan vi plocka fram det igen.frågan är om jag lyckas övertyga hunden om att det är kul...

Weight pulling och liknande känns inte som något man håller på med för mycket utan hjälp från någon med erfarenhet. Det verkar inte finnas någon klubb inom rimligt avstånd.

Men att ändra lite på upplägget av jaktträningen är ju så självklart att det är konstigt att jag inte tänkt på det själv. Långa minnesmarkeringar har vi visserligen gjort, men då är det inte längre träning utan bara motion. Däremot är faktiskt dax att flytta den grundläggande dirigeringsträningen från trädgården för att börja med större avstånd. Med mer eftertanke och bättre planering kan jag faktiskt få in betydligt mycket med motion utan att det ska behöva bli sämre träning, framför allt om jag lägger på en knapp timme till, så jag tar mig till områden med mer snårig och kuperad terräng. Och så kanske jag köper en klövjeväska och låter henne hjälpa till att bära dummies!

Inga
Det är åtminstone inte uttryckligligen olagligt. Det enda man ska beakta är att hunden inte överansträngs (vilket är olagligt). Jag tror dock att det är väldigt lätt att överanstränga hunden om man motionerar den på det sättet. (För att inte tala om onödigt eftersom det finns betydligt skonsammare sätt att träna aerob uthållighet och maximal syreupptagningsförmåga på, t.ex. så som @squarepants föreslår).

Inga av våra hundar är överansträngda i alla fall. Tvärtom så har de en grym kondition och är välmusklade och fina. Vi kör bade sök och rapport och då krävs det hundar I god form som orkar med ett lydnadsprogram och ett uppletande efter en hel förmiddag i skogen.

Det är lagligt att motionera hund med fyrhjuling eller moped om man inte binder hunden i fordonet.

Jaktfot skiljer sig även från lydnadsfot på så sätt att det är rätt olika vad föraren vill att hunden ska göra när du stannar. Många förare föredrar att hunden stannar stående tills den blir tillsagd att sätta sej, andra låter hunden själv välja. Dessutom ska hunden hålla sin plats oberoende av var du tar dig fram, över diken och kullfallna träd eller genom en blöt mosse, och samma förare kanske har med 3-4 hundar. Om man stannar i decimeterdjupt vatten inser man rätt snabbt en av svårigheterna med att kräva sitt vid varje stopp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka