Konditionsträning o vidareutbildning av unghäst

S

Shisa

Hejsan, ska få hem en 5årig d-ponny nu till helgen, tänkte höra om ni har något tips på konditionsträning, han är vällldigt dåligt igångsatt men kan grunderna skritt trav galopp, men den senaste tiden kanske ca 3veckors mellanrum, och har svårt för högergaloppen. Tips på bra övningar för att vidareutbilda han, bra upplägg för konditionen och muskeluppbygge?

Sv: Konditionsträning o vidareutbildning av unghäst

Jag började med att checka av min häst när jag köpte honom. Först var det Utbildningskalan för att få en koll på hur väl grunderna satt och sen kollade jag in Flyingemodellen för att lägga upp ett träningsschema och få en långsiktig plan. Min häst är 8 år men enligt Flyingemodellen låg han på samma nivå som en 3-4 åring.

Tillsammans med tränare fick jag tips på passande övningar på ridbanan och viktiga saker att tänka på och därimellan satsade jag på framåtbjudning, övergångar mellan skritt-trav (och några få galoppfattningar) i skogen.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 890
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola och varje månad får jag rida min 18-åriga sköthäst på skötarridningen. Han börjar bli lite stel eftersom...
Svar
7
· Visningar
1 730
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama