A

Amanty

-Hur tränar jag bäst upp konditionen på isisen? Just nu har han inte så jättebra kondition, och jag rider i huvudsak varannan dag. Hur bör jag lägga upp ridpasset för att han ska tränas så bra som möjligt? Skritt/trav-intervaller?
-Hur gör jag för att han skall få bättre framåtbjudning?
-Hur lång tid tar det att bygga upp konditionen ifall man rider varannan dag, hur mycket kan jag efterhand kräva? Just nu rider vi väldigt lugnt, lufsar bara runt i skogen.
:bow:

Sv: Kondition

Låååånga skritturen brukar bygga bra kondition och även intervall träning som du nämner själv :) skritta-tölta/trava-skritta osv.

Klättra ger en stark häst och en stark häst får ju oftast bättre kondition.

plötsliga galopper brukar ge frammåtbjudning då dom brukar tycka detta är väldigt roligt! Även att rida med andra ger bra framåtbjudning, lite dragkraft ;) Ha roligt med din häst så blir dom pigga och alerta, när dom tycker det är tråkigt så bjuder dom ju självklart inte fram lika mycket. även intervall träning ger framåtbjudning, variation i ridningen är alltid bäst så hästen aldrig tycker det ska bli tråkigt att ridas.

Lycka till!

Rider du varannan dag nu? Är det inte bättre att rida 2 dagar eller 3 i följd och sen ge 1 el 2 vilodagar? Beroende på hur tuffa pass ni har förståss? :idea: Kan det vara nåt o sen lägga upp passen m vaierat arbete? Hoppas det funkar för er!

Mest kondis och muskler bygger man faktiskt (både vi och hästarna) om man tränar en muskel med 48 timmars vila emellan. Så varannan dag är helt riktig träning!

/Malin

Kondition kan du i prindip träna varje dag, få hästen att röra på sig och använda lungor o hjärta.
Kör du muskeluppbyggande med max effekt så måste hästen få ta det lugnt dagen efter, då är det bra att bara skritta lugnt så den får sträcka ut och bli varm.
Hur tränar man kondition?
Intervallträning borde vara bra, och om hästen ridits regelbundet så borde det väl inte vara några problem att köra lite hårdare emellanåt.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka