Sv: Kondition men inga muskler
Jag försöker också hålla mig till uträknad foderstat. Men periodvis har uträkningen inte fungerat, utan jag har fått
lita mer till ögat än till det inrutade papperets siffror. När min dam tunnar ut på höstkanten, brukar jag försöka byta havren som kompletterats med lucern, mot groov som fortsatt kompletterats med lucern. Förra vintern började jag fodra med hösilage, som jag köper från en bonde som direkt erkänt att han har lite kassa värden (2005, 4,6 MJ och 23 SmbRp per kg foder). Då använde jag soja, för att förbättra värdena och damen var jätterund och fin i våras och höll muskulaturen väl. Trots att hon är 22 år, så berömde instruktörerna både AR, på ridskola, sam veterinär och hovslagare hennes fina hull och muskler. När gräset började sticka upp, fick jag lite snabbt lägga av med sojan, då hon svullnade i benen. Nu i höst, har jag använt Rehab i stället för groov och det ska bli spännande att se hur det blir. Damen får ändå lite havre, dels för att det ingår i hyran och dels för att hästarna är så inlyssnade på det "silande läte" som låter när man har havren i krubban. :smirk:
Ridmässigt är det mkt skritturer i skog och mark på lång tygel. På ridbanan är det flytta fram- och bakdel, samt olika böjningsövningar. I början när jag red igång henne efter en oväntad fölning, så var det mkt jobb på volter eftersom damen är pigg och glad för sin ålder och jag hade svårt att hålla styr på henne annars. Numera är det mkt rakriktade spår, med en och annan volt på serpentinbåge eller i hörnpasseringar.
Igår var jag med på en ridlektion på ridskolan och då var det cavalettiarbete. Bommar på två hörnlinjer (förvänt halvt igenom, kan man säga) och så bommar på stora mittvolten. När vi travat den övningen några vändor, lade instruktören upp ett kryss vid ena hörnlinjen. Men jag får inte hoppa, så jag fick rida runt det hörnet. I alla fall, så är ju såna övningar väldigt nyttiga. Kanske något att tänka på.