Kondition/hängmage på islandshäst

Silkisif

Trådstartare
Har två islandshästar. Ena är mammas och den andra är min. Mammas häst, Snorri, valack,har väldigt fint steg så jag ska tävla på honom på islandshästens dag i helsingborg:)
Min häst, Silkisif, sto, har inget vidare steg i de fyra första gångarterna, men pass, det har hon! Då var valet självklart. Jag kommer att ställa upp även på henne, men då i showpass. Tävlingarna är den 26:e mars.

Då har jag några frågor:

Hur tränar jag bäst bort hängbuken, som är det enda men otroligt störande fettet på Snorri? Han är en typisk islandshäst, dvs väldigt lättfödd. Men nu när vädret är som det är så kan jag inte ge honom mindre mat:crazy: Hur ska jag göra?

Hur ska jag träna honom för att få bästa möjliga kondition inför tävlingen? Han har kondition, men inte tillräckligt. Han bygger ganska snabbt muskler.

Silkisif är rund om magen, inte mycket men lite. Hon har ungefär lika mycket kondition som Snorri. Hur tränar jag bort hennes mage, och hur tränar jag bäst upp konditionen? Kan tilläggas att hennes mage lätt går bort när konditionen kommer.

Snälla, svara! Jag har möjlighet att rida 6 dagar i veckan, men efterhand som det blir ljusare han jag rida mer. Har bara tillgång till åkrar, grusväg och skog.

Svara gärna så snabbt som möjligt;)

//Veronika

Sv: Kondition/hängmage på islandshäst

Vad roligt! Jag ska också tävla på Islandshästens Dag i Hbg :D Vilken Klass ska du tävla?

Obs, jag är då inget proffs på detta men jag kan ju komma med lite tips...

Att hoppa (cavalletti) tränar både rygg och magmuskler. Men om man inte har tillgång till material är det bra att rida över stock och sten i skogen. Att bara skritta i form är rätt underskattat tror jag.. Annars brukar jag bara rida omkrig på grusvägarna i alla gångarter. Galoppera längre sträckor i jämt tempo och sen skritta länge efter det så hästen får pusta ut ordentligt. Om man har en lydig häst :angel: kan man träna galoppfattningar från skritt. Skritt - galopp ett några språng - skritt - osv..

Hoppas det var till lite hjälp iallafall :)

ska också vara med på islandshästensdag :D
Det krävs ju en hel del kondition av hästarna...iaf om man är så bra så man kommer in fler gånger;)

Klättring är super för muskler och kondition. Långa långsamma pass är också bra gärna skritt i långa backar

Jag tävlar i Lätt klass och i Showpass. En häst per framträdande.:p
Ni då? Vad roligt!!!:)

Tack så jättemycket för svaren, båda två, jag kommer att trääääna.... ;)

Jag ska också tävla Lätt Klass :D ska bli skitkul.. kommer säkert bli mest sken :S men jag är bara där för att roa mig :P

tävlar lättklass med min lilla fem åring. Skulle egentligen tävlat showpass med min nya men hans vaccineringspapper stämde inte :(

Mitt mål är att få in min häst på banan :D

Okej=) Då möt vi ju alla tre:) Vad kul!

Hur kan vaccineringspapprena inte stämma?? Får inte ihop det...:crazy:

Haha jooo... bana är en lääääskig grej... speciellt ridhus:p Min häst har varit i ridhur 2 ggr så vitt jag vet... första gången var lääääskig... och med apploderande prublik så blev det ännu läskigare.:p

Hehe ja...må bäste man/kvinna vinna :D

Nej vi köpte honom från ett stort hästföretag och dom hade inte koll på att han inte var vaccinerad (lite kasst) så jag fick stryka mig från showpassen tyvärr...

hehe min lille häst är så jäklens känslig för ljud så han kommer dö om publiken applåderar

Joo... Får väl se hur det går :crazy: Vi hade en show på flyinge, och speakerna sa precis innan vin red in "islandshästar blir bara häftigare med mycket applåder!" Hmm... tror inte det;)

Joodå... min häst flöööög in i ridhuset och mammas likaså... När vi skulle visa pass så var det några som visade ökad tölt precis före... Oj vad mycket applåder det blev:o Min tjej reste sig hööögt på bakbenen och ryggade några steg... Känndes som om man satt på en häst från spanska ridskolan:eek:

tssss...jo visst häftigare och GALNARE :eek: ja som sagt min lilla pojk kommer få flipp....så ni lär känna igen mig...in på banan och ut lika snabbt :D

Nu kan ju inte jag så mkt om just Islandshästar, men som de andra redan sagt så är det JÄTTE bra att klättra i backar, helst i en "seg" gångart, alltså det tar mest på musklerna om man rider saktare. fast det är inte så bra att rida sakta i en brant backe om hästen är helt otränad.

Men kan man inte säga till speakern att han kan säga till publiken att inte applådera pga av att hästen inte tål det?På vissa tävlingar jag vart med i/sett har speakern ibland fått säga till, men då undrar man ju va de personerna har på tävlingar att göra om hästen blir helt omöjlig pga applåder. Fast man vill ju gärna komma ut och tävla, även om man har en applådrädd häst. Men det kan man väl träna bort antar jag.

Men kan man inte säga till speakern att han kan säga till publiken att inte applådera pga av att hästen inte tål det?På vissa tävlingar jag vart med i/sett har speakern ibland fått säga till, men då undrar man ju va de personerna har på tävlingar att göra om hästen blir helt omöjlig pga applåder. Fast man vill ju gärna komma ut och tävla, även om man har en applådrädd häst. Men det kan man väl träna bort antar jag.[/QUOTE]

islandshästensdag är ju mycket en publiktävling alltså med högmusik och liknande. Bästa möjliga träning för unghästar nån gång ska dom ju lära sig att allt som låter inte är farligt:smirk:

Haha okej:) Finns det något annat som jag kan känna igen dig på?

Jag rider antingen ett svart sto med snopp och stjärn, som har ett träns där nos- och pannrem är "twistade" i vitt/svart, eller en brun valack men ett vanligt topreiterträns med silverbeslag, ev. islandsbett, får se hur det går med det;)

Kommer rida en musblack som har rakad hals och mage. Kommer ha en rödkavaj och svarta ridbyxor. Blir nog rätt lätt att känna igen genom min halv galna häst ;)

Haha:p okej :) Jag tror att jag också är rätts lättigenkännlig... har f.ö ifor williamssläp:p om det nu säger något då:crazy: :banana: :bump:

säger inte mig mycket ..men det är bara att hojta om du ser nån musblack som går mer på två ben än 4 :D

haha jag ska tävla snart porva på tävling bara i ett ridhus pållen har vatt i ridhus 2gånger i sitt liv en gång med förre ägaren och en gång lös galopp i ridhus haha kommer bli inttressant vet ej hur han reagerar på applåder heller så man får väl ha lite kortare tyglar då eller nåt.
en sak han gjode förra gången bland folk/hästar var att gnegga varje gång vi vände upp mot "publiken" på ovalbanan haha...hoppas han inte skämmer ut oss med det denna gången med *fniss*

Silkisif skrev:
Hur tränar jag bäst bort hängbuken, som är det enda men otroligt störande fettet på Snorri? Han är en typisk islandshäst, dvs väldigt lättfödd. Men nu när vädret är som det är så kan jag inte ge honom mindre mat:crazy: Hur ska jag göra?

Hur ska jag träna honom för att få bästa möjliga kondition inför tävlingen? Han har kondition, men inte tillräckligt. Han bygger ganska snabbt muskler.

Om hästarna har bukmage kan de ha fått för proteinfattigt hö. Är höet analyserat? Om man vet från början vilket hö man har, kan man redan från början ge en bra foderstat så man slipper bukiga hästar o problem. På så här kort tid kan du inte få en fin häst. Proteinbrist=svårt få muskler och kondition=svårt att tävla o göra sitt bästa.

Ett bra sätt att träna bort hängmagen är att se till att hästen går i rätt form dvs använder magmusklerna och höjer ryggen! Träna alla gångarterna på volt och se till att den hela tiden trampar under sig med bakbenen och tuggar på bettet! Även galopp arbete kan dra i hop magen endel!

MVH Bea

Tror jag inte, vi har jättebra hö:) Så som sagt det beror inte på det.. o sen e det bara 1 av 4 som har hängbuk, och alla får samma typ av hö. Man vad jag har lärt mig (?) är att valacker har lättare än ston att få hängmage, samtidigt som dom lättare visar bäckenbenet.. samma som på människor, tjejerna är lite rundare i formen:p :banana: Han är dessutom ett matvrak så han tuggar på ungefär allt... träd, kvistar, gammalt gräs han kommer åt osv. Han kommer inte åt något olämpligt(har kollat det, mer än 2 ggr:crazy: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka