Komplikation vid kastration - försäkringsbolaget vill inte betala!

Gizelle

Trådstartare
Jag har en nykastrerad häst sedan 3 veckor. Det har gått upp och ner med infektioner, ett kolikanfall för 2 veckor sen och nu har han hög feber och svullnaden är fortfarande ganska omfattande. Vet. var ute igår (för 5e gången på 3 veckor) och vi provar annan antibiotica och eftersom febern gått ner från igår till idag så kan vi vänta med att åka till hästsjukhuset till måndag.
Vet. säger att den här typen av komplikationer är extremt ovanliga och att man kan behöva gå in och rensa rent och ta ev sädesledarna lite högre upp. Han ska ultraljudas på Strömsholm så får vi se om vi kan få någon information om det.
Jag ringde försäkringsbolaget (If) och de kommer troligen inte att ersätta behandlingen. (jag har redan lagt ut ca 11 000 kr själv).

Jag kan tänka mg att lägga ut 15 000 kr till, men sen börjar det ta stopp. Hästen är ju inte värd speciellt mycket mer och vad är det som säger att det slutar vid de 15 000 kronorna? Det är kanske blir andra komplikationer nästa vecka... :cry:

Är det någon som har erfarenhet av liknande fall och särskilt med försäkringsbolaget If? Jag har läst lite trådar här på forumet och kan konstatera att Agria verkar hyfsat generösa med ersättning vid den här typen av skador.

Hälsn. Signe

Sv: Komplikation vid kastration - försäkringsbolaget vill inte betala!

Det finns tyvärr inte mycket att säga. Bolagen klargör ju klart och tydligt i villkoren att kastraktion inte ersätts av försäkringen (förutom vid några specifika diagnoser), och att försäkringen heller inte täcker komplikationer till sådant som är undantaget.

Jag har också sett via forumet att vissa bolag i vissa fall är 'snälla' och betalar ändå, utefter den information man fått i trådarna (som inte behöver vara komplett..).

Men rent försäkringstekniskt så har IF all rätt i världen att neka, och de - liksom ALLA andra bolag - har det väldigt tydligt reglerat i villkoren.

Kan bara beklaga, du är ju inte ensam om att ha suttit i samma sits och fått hosta upp ur egen ficka, men det gör det ju inte lättare.

Håller tummarna stenhårt att det reder upp sig utan att de måste gå in igen!

Hej Signe!
Vilken sits. Jag vet ingeting om hur If resonerar men jag tycker över lag att det är ett jäkla sätt av försäkringsbolagen att inte ersätta kastrationskomplikationer. Varför inte, liksom?

Jag hade en häst i stallet som fick en kraftig funikulit (infektion i sädelsträngen) efter en störtblödning i samband med kastration. Feber som kom och gick, såret soppade sig och till slut remitterades hästen till djursjukhus. Där öppnade man vid två tillfällen och försökte få bort all infekterad vävnad. Hästen avlivade två år senare i sviterna efter detta och hade då kostat ägaren närmare 120 tusen kronor. Den var inte försäkrad.

Satsa de pengar du har på djursjukhuset och snabb behandling. Jag tänker ibland att om vi hade kört den här hästen 2 veckor tidigare så hade det kanske kunnat ordna sig.

Lycka till!

Hej!

Jag vet att Sveland betalar vid komplikationer till kastrering.
Även om inte kastreringen ersätts så räknas den som "nödvändig" så i det fallet väljer de att vara snälla och ersätta. Likaså om det skulle bli komplikationer till en vaccination, t.ex böld.

Däremot om man tar bort lösa benbitar som inte har besvärat hästen och den skulle dö i narkosen så får man ingenting för det räknas inte som nödvändigt.

A

Tack så mycket -
Det känns jäkligt besvärligt just nu, men han hade i alla fall ingen temp ikväll. I och för sig går han på Sulfa och Metacam. Det känns ändå ganska bra att kunna få ta del av andras erfarenheter här på forumet.
Signe

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka