kompletterande till hösilage och havre?

G

GoldenDress

Hej ni kunniga!

Vad bör man generellt komplettera foderstaten med till en foderstat bestående av enbart hösilage och havre? Dvs Vad behöver hästen förutom havre och hö? tex mineraler, chevinal etc.

(Obs grovt räknat då)

Tack på förhand!

Sv: kompletterande till hösilage och havre?

Hej ni kunniga!

Vad bör man generellt komplettera foderstaten med till en foderstat bestående av enbart hösilage och havre? Dvs Vad behöver hästen förutom havre och hö? tex mineraler, chevinal etc.

(Obs grovt räknat då)

Tack på förhand!
Mineraler beroende på vad som saknas i mineralväg i den övriga foderstaten. Man väljer alltså mineralblandning utefter värdena på ensilaget och havren. Köp inte vilka mineraler som helst för att "andra har de mineralerna och de är bra". Har foderstaten låg Kalciumhalt så får man köpa mineraler som har hög kalciumhalt ( eller bara kalcium om det bara är det som saknas)osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 785
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka