Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag fick en knöl i bröstet när jag var 22 år....Mammografi, ultraljud och FNA (tog ut celler med nål).
Inte alls roligt i väntan, men det visade sig vara helt ofarligt. Har kvar knölen idag då jag valde att inte operera.

Jag skulle vänta med att berätta för föräldrarna om jag var du. Om det är elakartat så ta det då, när de kommit hem från semestern.
Men det är säkert ingen fara ska du se!
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Något jag tänkt på under trådens gång är att det är flera stycken som sagt att de blivit kallade tillbaks efter sin första mammografi. Nu funderar jag på om det kan vara så att många har gått runt med diverse ofarliga förändringar i brösten länge, och som sedan blir föremål för närmare granskning vid första mammografin eftersom ingen vet hur brösten "normalt" ska se ut så att säga.....?

Precis så är det.

Det finns inget "normalt för just dig" att utgå från. Det är jättevanligt att man måste komplettera första gången. Tät körtelvävnad, förkalkningar, godartade cystor etc. Sedan när allt är kartlagt noga kan man ju lugnt bara kolla efter förändringar sedan "utgångsläget".

Kram!

/Tim, röntgenläkare som jobbat flera år med mammografr
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

TACK så jättemycket för ditt (och alla andras svar) :)! Det var precis så det var tydligen. Jag var inne kl 9 och ute igen ca 9:20. Tog om bilder (3 st) på mitt högra bröst och sedan ultraljud. Läkaren sa då att allt såg jättebra ut på ultraljudet. Hon hittade inga fel, bara mer körtelvävnad på den sidan. Det var därför brösten hade sett olika ut, tror jag hon sa. Jag grät även några glädjetårar - det var ju en så STOR lättnad. När jag körde de 6 milen till sjukhuset i morse kändes det som om jag var på väg till min egen avrättning ungefär. Både sköterskan och läkaren var så snälla. Sköterskan kramade om mig och önskade mig en fin sommar. Det var en PÄRS, men tack och lov gick det ju bra. Kommer jag att få nya papper på posten om att allt står rätt till, eller sker det bara muntligt vid besöket?
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Vad skönt !!!

Jag har för övrigt också tät körtelvävnad så jag har UL-at som komplettering ett par gånger
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 499
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp