Kompisens man är alkholist

Mirre

Trådstartare
Periodare tom, när han inte dricker är han glad, snäll och trevlig. När han dricker anklagar han sin fru (min kompis då) för allt möjligt, kallar henne för både det ena och det andra och slår sönder saker i huset. Barnen blir ju rädda såklart och min kompis är helt slut. De har flyttat isär flera gånger pga av hans drickande och beteende, men hon går alltid tillbaka och det vet ju han. Sist hotade han med självmord tom.

Han är deprimerad och äter medicin för det. Men nu har han slutat att ta den och väljer spriten istället. Kompisen hade räknat hur mycket han drack, på tre dgr hävde han i sig en platta med 21 öl och försökte få tag i mer.

Vad gör man?
Förutom lyssnar och ser till och finnas där? Nu lutar det åt att de går isär igen och hon har sagt att det är slut för gott då. Men jag tvivlar på det, börjar han ta sin medicin och blir snäll igen så går hon tillbaka. Igen. Tills nästa gång. Så fort han pratar med sin tokiga familj är det kört igen.

Vad gör man?
Förutom lyssnar och ser till och finnas där?

Det är svårt att verkligen göra något, all riktig förändring bygger ju på hennes egen vilja och insikt. Lyssna och finnas där kan tyckas lite men betyder mycket. Att orka stanna kvar och hela tiden påminna henne om att detta inte är det hon är värd och att förändring är möjlig.

Det hör till medberoendets problematik att gränserna flyttas så man slutar se det onormala i att barnens pappa rasar och slår sönder saker i huset. Där kan du som vän spela en viktig roll i att påminna, du kan också dokumentera det som händer för att kunna visa på mönster. Man "glömmer" gärna när det blir lugnare igen.

Om du bedömer att barnen har det dåligt kan (bör) du anmäla det till socialkontoret i din kommun. De är skyldiga att utreda anmälan. Du kan vara anonym.

Om din väninna eller barnen utsätts för brott (fridskränkning, hot, misshandel..) behöver de i första hand skydd och därefter ska det göras en polisanmälan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 136
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama