Kompis med grannproblem

Mirre

Trådstartare
Vad kan de göra?
Håller det väldigt kort nu, men grannarna har gjort allt ifrån att hota dem med allt möjligt till att kasta deras katt och nu senast skära sönder däcken på deras bil.

Det är polisanmält men ingenting händer. Det är anmält till soc eftersom barnen mår dåligt av det men händer ingenting där heller. Nu kan inte kompisen ta sig till jobbet och har tvingats sjukskriva sig för att hon mår så dåligt.

Polisen igen och hyresvärden / bostadsföreningen om de har något sådant. Jobbig situation :(
Men kastat deras katt?

Har de bevis på att de skurit sönder däcken, så är det en polisanmälan samt ett direktriktat ekonomiskt krav på nytt/nya däck.

Tyvärr måste man vara väldigt tuff i en sån här situation, är man inte det så är även mitt råd att flytta. För även om man har rätt till hjälp så kommer det att ta tid, och frågan är om man klarar av det under den tiden för ofta tenderar det till att bli värre när karusellen väl är i gång.

De har anmält allt, gång på gång men ingenting händer. Polisen kom inte ens ut när grannarna hotade min kompis man till livet.
Nu idag hade de skurit sönder två däck till. De skulle ta hem en valp nästa månad men de vågar inte pga grannarna. Blir så less på att ingenting händer.

De har anmält allt, gång på gång men ingenting händer. Polisen kom inte ens ut när grannarna hotade min kompis man till livet.
Nu idag hade de skurit sönder två däck till. De skulle ta hem en valp nästa månad men de vågar inte pga grannarna. Blir så less på att ingenting händer.

Flytta är nog enklaste lösningen. Polisen kan ingripa vid enstaka tillfällen men inte övervaka i framtiden. Det känns kanske fel att fly och lämna en bostad man kanske trivs utmärkt i, men är det verkligen ett alternativ att bo kvar med sådana grannar..?

Lokaltidningen! Eller kvällstidning.

Om inte polisen kommer när man blir hotad till livet är det så allvarligt att det bör ventileras i media.

Ang soc, finns där fler grannar eller inblandade? Vet att soc uppmärksammar det bättre om fler anmälningar kommer in så om du kan prata med andra grannar, med skola/dagis och andra som har kontakt med barnen så kan det vara till hjälp om ni alla kontaktar soc någorlunda samtidigt. Var i en liknande situation med grannar för ett antal år sedan (ja, jag flyttade..) och då fick jag förklarat av soc att anmälningar raderas efter tre månader. Därför är det bra om man synkroniserar!

Det går visst att ta det med Polisen.

Be eller KRÄV att få prata med ngt befäl o att de tar sig ett snack med grannen som brottsförebyggande.

Det finns poliser som av ren slentrian direkt påstår att ärendet kommer att läggas ner. Skit i det.

Har de bevis på att de skurit sönder däcken, så är det en polisanmälan samt ett direktriktat ekonomiskt krav på nytt/nya däck.

Tyvärr måste man vara väldigt tuff i en sån här situation, är man inte det så är även mitt råd att flytta. För även om man har rätt till hjälp så kommer det att ta tid, och frågan är om man klarar av det under den tiden för ofta tenderar det till att bli värre när karusellen väl är i gång.

Fast det är skitsvårt att bevisa.
Jag fick mina däck sönderskurna. Min kompis likaså. Vid samma tillfälle.
På hennes bil fanns det blodfläckar och man hittade en blodig kniv bredvid. DNA matchade en person som också hade hotat både henne och mig, men tyvärr så räckte inte bevisen. Jag tycker det var skandalöst hanterat.

Fast det är skitsvårt att bevisa.
Jag fick mina däck sönderskurna. Min kompis likaså. Vid samma tillfälle.
På hennes bil fanns det blodfläckar och man hittade en blodig kniv bredvid. DNA matchade en person som också hade hotat både henne och mig, men tyvärr så räckte inte bevisen. Jag tycker det var skandalöst hanterat.

Men det bevisar inte att personen har skurit i däcken tyvärr, det krävs nog vittne, om någon har filmat/fotat så det går att känna igen personen. Det visar bara att personen varit där med en kniv och efterlämnat blodspår, men inte att samma person faktiskt skurit i däcken.

Men det bevisar inte att personen har skurit i däcken tyvärr, det krävs nog vittne, om någon har filmat/fotat så det går att känna igen personen. Det visar bara att personen varit där med en kniv och efterlämnat blodspår, men inte att samma person faktiskt skurit i däcken.

Typ så.
Det är därför det är så enkelt att tro att om man bara anmäler så kommer polisen, samlar bevis och så blir personen fälld. Men nej, juste ja - det går inte att bevisa att den här personen skurit i däcken, det går bara att bevisa att den lämnat sitt blod både på kniv och bil och så fanns det däcksfragment på kniven. Det bevisar ju inte något annat. Inte heller att det fanns ett samband med hoten som kom samma kväll.

Vi vet ju att det var den här personen.

Typ så.
Det är därför det är så enkelt att tro att om man bara anmäler så kommer polisen, samlar bevis och så blir personen fälld. Men nej, juste ja - det går inte att bevisa att den här personen skurit i däcken, det går bara att bevisa att den lämnat sitt blod både på kniv och bil och så fanns det däcksfragment på kniven. Det bevisar ju inte något annat. Inte heller att det fanns ett samband med hoten som kom samma kväll.

Så är det ju, man vet men det krävs så mycket mer.

Radera en anmälan efter tre månader?! Tror inte det är lagligt ens. Om då någon anmäler den 91 dagen finns det ju inget som visar att tidigare anmälan skett. Har du anmält skriftligt, via mail, samtal? Skriv upp allt som händer, anmäl, anmäl anmäl åter anmäl.

Vad ska soc göra? De kan inte göra något åt hoten - dock kan de erbjuda "kris"hjälp åt de drabbade barnen och då brukar det finnas grupper man kan vända sig till utan remiss om det är det man tänkte på.

Har också varit utsatt för snart 20 år sen. Det hände inte så mycket mer än hot och just sönderskurna däck men vi hade anmälningarna att luta på om mer hänt. Vi fick chansen att flytta så lösningen blev den.

Typ så.

Som regel räcker det med om Polisen pratar med dem. Att de vet att de är under Luppen.

så har vi löst det här o det är numera lugnt. Polisen åker förbi här ngn gång per år o det räcker. Grannsamverkan är ett annat väl fungerande sätt att ta itu med skit..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 034
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama