Kommunikation

Sv: Kommunikation

Kelly Marks med Perfekt uppförande tycker jag är mycket bra.

mvhR :bump:

Henry Blake:
Tala med hästar
Förstå din häst
Problemhästar och Hästproblem (Hästproblem och problemhästar, jag minns ej vilket)

ALLA finns på Adlibris.se

DOM ÄR SUPERBRA OCH LÄTTLÄSTA!!!!!!

Mount Never Rest skrev:
Henry Blake:
Tala med hästar
Förstå din häst
Problemhästar och Hästproblem (Hästproblem och problemhästar, jag minns ej vilket)

Japp!! De var de första kommunikationsböcker jag läste och ger en görbra grund! :bump:

Mount Never Rest skrev:
Henry Blake:
Tala med hästar
Förstå din häst

Har iofs bara läst Problemhästar och hästproblem och tyckte den var urkass och långt ifrån lättförstålig, lättläst möjligtvis men oerhört tillkrånglad och väldigt självuppfyllande. Knappt så jag kunde läsa ut den. Mer som en ren skönlitterär bok än en undervisande.

Kelly Marks kan jag varmt rekomendera. Hon skriver med nyans och påpekar även svårigheterna och vad man bör avstå ifrån. Hennes bok kan man även läsa bitvis beroende på om det är något särskilt problem man har (förutsatt att man har vissa förkunskaper). Där rekomenderar jag faktiskt att läsa sista kapitlet först, grundläggande beteende och inlärning hos häst, ger större förståelse för resten.

Kan du tänka dig att läsa på engelska kan jag rekomendera bla "The horse's mind" av Lucy Rees och "Equine Behaviour: Principles and practise" av Daniel Mills och Kathryn Nankervis.

Senast ändrad:

Tackar! Jag ska skriva Kelly Marks bok "Perfekt uppförande" på önskelistan. Fastande för den :)

Har iofs bara läst Problemhästar och hästproblem och tyckte den var urkass och långt ifrån lättförstålig, lättläst möjligtvis men oerhört tillkrånglad och väldigt självuppfyllande. Knappt så jag kunde läsa ut den. Mer som en ren skönlitterär bok än en undervisande.
Jag förstår hur du menar men det är mcyket lättare om man läser dom i rätt ordning och kanske läser dom flera varv... Men det är helt klart en smak sak :bump:

Kanske det men jag har läst väldigt mycket annan litteratur i ämnet så i vilken ordning de läses spelar nog inte så stor roll. Generellt är det hans frekventa användande av rent våld på hästarna och som han tycker är motiverat dessutom som stör mig. Hans tankar är säkert jättebra men han verkar ha missat helt hur det ska översättas till praktiken.

Eller bara som de förslag till foderändringar han ger för att förändra en hästs beteende där han i princip menar att en lat häst bara behöver massor med havre och inget hö så blir hästen pigg och på hugget. Det är ju rent vansinne. :crazy:

Har tidigare trott att han var en "vettig" hästvetare men måste säga att ögonen nästan trilla ur flera gånger när jag läste hans tips och idéer i boken.

Kirre skrev:
Kanske det men jag har läst väldigt mycket annan litteratur i ämnet så i vilken ordning de läses spelar nog inte så stor roll. Generellt är det hans frekventa användande av rent våld på hästarna och som han tycker är motiverat dessutom som stör mig. Hans tankar är säkert jättebra men han verkar ha missat helt hur det ska översättas till praktiken.

Eller bara som de förslag till foderändringar han ger för att förändra en hästs beteende där han i princip menar att en lat häst bara behöver massor med havre och inget hö så blir hästen pigg och på hugget. Det är ju rent vansinne. :crazy:

Har tidigare trott att han var en "vettig" hästvetare men måste säga att ögonen nästan trilla ur flera gånger när jag läste hans tips och idéer i boken.
Jag förstår vad du menar men jag tycker väl mer att han härmar en hästs betende, eller?
Om du ser på två hästar i en hage och den ena kastar sig mot den andra och hugger och slår med hovarna. Är det då inte troligt att den andra hästen svänger runt och ger den första hästen en riktig smäll??
Men visst vissa saker är lite väl.. Som t ex att svänga in hästen i ett träd så att den tuppar av :eek: det är ganska sjukt men jag tycker att böckerna i grund och botten är bra!
Ang. ordningen så måste man läsa dom i rätt ordning för det är i första boken han går igenom mest om telepati.... Och det blir konstig att läsa det senare....
Ang. bara havre och nästan inget hö... Jag vet inte om jag missförstått det (fullt troligt) men det fungerar då på min häst.. För just nu gör jag motsatsen för att han ska vara lugn, ingen havre (jätte lite korn) och mera hö... Men jag har aldrig haft en slö häst så jag vet inte om det fungerar.....

I den sista boken skriver han inget om telepati alls och har inte nämnt något om det som en resumé av de första böckerna heller. Boken tar ju upp just problem och hur man ska undvika att skapa dem och hur man tar bort dem.
Som sagt har läst mycket annan litteratur i ämnet och menar inte att boken är lösryckt ur det perspektivet och att jag därför inte skulle förstå vad han menar. (Har precis avslutat mitt examensarbete som tar upp just de här bitarna)

Jag tycker att i var och vartannat fall som han "löst" så är det våld och piskrapp inblandat, helt utan motivation enligt mitt sätt att se det.

Vad gäller foder så menar jag att någon som påstår att hästen klarar sig utan hö och istället ska ges 10-11 kg havre per dag för att bli pigg är ute och cyklar. Hästen är grästätare och det ska vara huvudfödan! Inom vissa gränser kan man visst ge mer eller mindre kraftfoder för att ev se en skillnad i tempramentet men inte på det horribla sätt han menar är helt i sin ordning.

Men smaken är som baken, jag skulle dock höja ett varningens finger för att säga ja, tack och amen till vad han skriver.

Kirre skrev:
jag skulle dock höja ett varningens finger för att säga ja, tack och amen till vad han skriver.

Jag skulle höja ett varningens finger för att säga ja-tack och amen till vad vem som helst skriver :angel:
Det kan istället vara bra att fundera över om det man läser passar just mig just nu :smirk:

Definitivt, håller med! Vissa mer än andra dock. Dessvärre, kanske ffa inom det här ämnet, sker det väldigt mycket amen utan att just tänka efter först, därav min kommentar. :)

Klaus Fredinand hempfling. dansa med hästar. Men jag ska skicka domd är enkla illustrationerna till dig också! :banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Lejd
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
90
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama