Kommer spisen att explodera

svea

Trådstartare
När jag köpte min lägenhet fick jag en ny spis. Om man har tre plattor på samtidigt som ugnen så går proppen (gammaldags proppar). Det finns ingen proppschema till proppskåpet med anvisningar om hur starka propparna ska vara, utan det sitter röda proppar rakt av. Nu är frågan, törs jag stoppa i en propp som tål aningen mer kräm nästa gång proppen går? Eller måste jag ta hem en elektriker? Och vad är det värsta som kan hända? Det finns jordfelsbrytare.

Sv: Kommer spisen att explodera

Min absoluta tro (bl.a efter ett äktenskap med en elektriker :D ) är att man ALDRIG ska chansa med el.

Vet du inte vad du gör ska du inte testa. Ta hem en elektriker som får kolla över din lägenhet. Att inte kunna använda spisen fullt ut är ju galet i vilket fall som helst.

Kontakta den som är ansvarig i föreningen. Även om du köpt din lägenhet ligger inte ansvaret för den inkommande elen på dig.
Lycka till!

:)

Ta en ficklampa och lys in i propphållaren, vad står det på bottenplattan? 6, 10, 16 A?
Då vet du vilken styrka det ska vara på proppen men det verkar rimligt att det är 10 A.
Är det rätt propp så är det endera något fel på den nya spisen alternativt att den drar för mycket ström för att proppen ska klara det.

Ta en ficklampa och lys in i propphållaren, vad står det på bottenplattan? 6, 10, 16 A?
Då vet du vilken styrka det ska vara på proppen men det verkar rimligt att det är 10 A.
Är det rätt propp så är det endera något fel på den nya spisen alternativt att den drar för mycket ström för att proppen ska klara det.
Bottenpluggen är grå för 16 A röd för 10 A och grön för 6 A.
16 A säkring går inte in i en röd 10 A botten.

När jag köpte min lägenhet fick jag en ny spis. Om man har tre plattor på samtidigt som ugnen så går proppen (gammaldags proppar). Det finns ingen proppschema till proppskåpet med anvisningar om hur starka propparna ska vara, utan det sitter röda proppar rakt av. Nu är frågan, törs jag stoppa i en propp som tål aningen mer kräm nästa gång proppen går? Eller måste jag ta hem en elektriker? Och vad är det värsta som kan hända? Det finns jordfelsbrytare.

Normalt är det 3X10 A säkringar,(trefas)men är den 2 faskopplat är det 2x16 A för spis.

Tack för bra tips. Det satt en röd propp i ett urtag med blå bottenplatta!

du kan inte stoppa i fel säkring, de passar helt enkelt inte.

Och visst kan du skruva ur sockelbotten och slänga i 16A säkring om du så vill, fast då får du gå upp på 2,5mm2 kablage till spisen om det inte redan är draget..

Jag kollade i mitt proppförvaringsskåp och blå färg är tydligen 20A!!

Hmm. Nu har jag surfat runt lite, bl a på Vattenfalls sida. Det verkar som att den starkaste säkringen är huvudsäkringen. 20A är max på den, men enligt min elräkning betalar jag för 16A i mitt abonnemang. Man kan alltid stoppa i svagare säkringar, men inte tvärtom. Alltså borde det vara lämpligast att stoppa i en 16A-säkring.

Det kommer inte hjälpa dig att råda bot på ditt problem.

går säkringarna blir det inte bättre av att du säkrar ner.

Fast hon ska inte säkra ned utan ersätta en för klen säkring med en av rätt sort?

går säkringarna blir det inte bättre av att du säkrar ner.
Att byta från 10 A huvudsäkring till 16 A (även om det är i en 20 A passdel) innebär i praktiken att säkra upp, inte ner.

Och Svea - ja, det är absolut steg ett.

hon skriver att hon har en 20A säkring på inkommenda men funderar på att byta denna till 16A, då säkrar man ner, och det är korkat.. eldistributören får stå sitt eget kast om de inte ser till att byta inkommande säkringar.

Och Svea - ja, det är absolut steg ett.

Det är det mest idiotiska att göra, att slänga i en säkring större om kablaget inte är dimensionerat. Kabelbrand är inget ovanligt resultat av för mycket kräm på för liten kabelarea, 0 kr på försäkringen och du står där med skägget i brevlådan

Tack för bra tips. Det satt en röd propp i ett urtag med blå bottenplatta!

hon skriver att hon har en 20A säkring på inkommenda men funderar på att byta denna till 16A, då säkrar man ner, och det är korkat.. eldistributören får stå sitt eget kast om de inte ser till att byta inkommande säkringar.

Nej, det skrev hon inte.

Hon skrev att det satt en 10A (röd) där det skulle sitta en 20A (blå).

Normalt är det 16A (grå) till spisen och eventuellt är det fler än en.

Du kanske ska läsa tråden och inläggen ordentligt innan du svarar tvärsäkert. :idea:

Jag är ganska övertygad om att kablaget är dimensionerat för det amperetal som proppen tillåter.

Och nästan lika övertygad om att anledningen till att det satt en 10A-propp i urtaget är att någon tidigare hyresgäst någon gång satt i fel propp vid byte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka