Kommer inte vidare med ridning

Z

Zebran

Hej hästmänniskor!
Jag rider en sköt/medryttarhäst en gång i veckan ut i skogen och från och till enkel dressyr, men det känns som att jag inte kommer nånvart med min ridning. Förut red jag på en ridskola, där jag lärde mig i princip ingenting på fyra år :(
Vet inte hur jag ska göra om jag vill förbättra min ridning, finns det verkligen något alternativ till ridskolan? :confused:

Någon här som vet vad man kan göra? Vore verkligen tacksam för svar :)

Sv: Kommer inte vidare med ridning

Om du får för ägaren till din medryttarhäst kanske du kan rida lektion på den hästen?

Nja, ägaren vill mest att jag motionerar hästen åt henne, främst genom skogsridning, så det går nog tyvärr inte...

Du kan ju fråga henne ändå. Vill hon inte det så får du givetvis acceptera det, men om du inte trivs med att bara rida i skogen ska du då kanske försöka hitta en annan medryttarhäst eller om det är ett alternativ, en till, som du kan träna lite med?

Är man några stycken så kan man gå ihop och be en instruktör komma ut några gånger i månaden. Det brukar inte bli så dyrt om man delar på det.

Tänkte också föreslå det, att rida för en tränare.. Om du inte får det med hästen du rider nu, och du vill mer så kanske du kan byta och/eller rida en annan häst som du kan träna då och då..?

Mm, har letat endel efter ännu en medryttarhäst, men det är svårt när man inte kan så mycket...

Tack för tipsen, ändå :)

Låna lite sköna hästböcker på biblioteket? Beställ en film med inspiration? Åk på träning som forfolk, och få tips. Det finns ju mycket att göra i skogen! :)

Nja, ägaren vill mest att jag motionerar hästen åt henne, främst genom skogsridning, så det går nog tyvärr inte...

Jomen fråga om du får rida för tränare, lägg upp det som att du vill kunna motionera hästen på "rätt sätt" så kan väl inte ägaren vara emot.

Jag har börjat rida för tränare i sommar och tycker det är helt otroligt kul, man får ett mål med sin ridning och min tränare ger mig "läxor" med uppgifter jag ska jobba på/tänka på.

jag har också haft detta bekymmer när jag flyttade, jag gick på ridskola fram tills att jag flyttade men jag ville gärna vara medryttare istället. jag började leta hästar men det var väldigt svårt att hitta så till slut bestämde jag mig för att rida på ridskola ändå. i linköping går jag på en jättebra ridskola med både bra instruktörer och massor av hästar. om det finns någon mer ridskola i närheten så skulle jag tipsa dig att iaf kolla med den, om det nu är så att du inte får rida lektioner med din sköthäst. lycka till.

Vissa ridskolor erbjuder att man kan ta privatlektioner det kostar lite mer men det ger nog mkt mer oxå. Då kan du välja samma häst och en häst du verkligen gillar varje gång och kanske känna att ni jobbar framåt. Jag vet en tränare förut som lånade ut sina hästar för lektionsridning, alltså man betalade för en lektion för henne på hennes hästar. Prata med ridskolorna och släng ut en annons och se vad du får för svar :idea: Du får nog räkna med att det kostar mer än att vara medryttare men det kanske det är värt om man vill utvecklas. ;)

Först och främst se om du kan börja på en annan, bättre ridskola där du kan komma längre i din ridning. Om du inte ser det som ett alternativ borde du tala med hästägaren om du någon gång i månaden kan rida för tränare (det beror helt på om din häst du rider har kapacitet för det- hur gammal är den och är den fullt frisk?). Om du känner att du inte kommer någonvart med den hästen, om ägaren nu inte vill att du ska rida hästen för tränare/alt. träna dig själv, så tycker jag du kan leta upp en ny häst att vara skötare/medryttare på- de till att du då redan får träna hästen på det sättet du vill.

Tack än en gång för svaren!
Privatlektioner är något jag också funderat på, men det är ju inget man har råd med ofta. Min medryttarhäst har inte riktigt kapacitet att ridas i dressyr och hoppning på den nivå jag befinner mig i, så med den kan jag nog som sagt inte rida för en tränare.

Har någon nåt mer bra tips så skriv gärna :)

Jag skulle försöka att i första hand vända mig till en befintlig verksamhet som har bra, välutbildade hästar och en bra personal. Kolla om det finns fler ridskolor i närheten som kan erbjuda detta, givetvis är det mer utvecklande om man inte är så många i gruppen eller om man har möjlighet att ta en privatlektion då och då eftersom att ridläraren då kan lägga all vikt på din individuella träning och utbildning. Fördelen om du kan hitta detta är ju att allting finns "under samma tak" och du har bra hästar, instruktör osv. på ett och samma ställe.

Alternativet blir ju att leta reda på en medryttarhäst eller liknande, eller en häst du bara lånar någon gång då och då (t.ex. 1 ggr/vecka eller liknande - efter överenskommelse) som du då kan rida för instruktör . Kolla i flera stall, sätt upp lappar osv .

Det kostar ju i regel mer för privatlektion, på en häst man också betalar för att få låna/hyra samt ev ridshuavgift osv men det brukar oftast kännas så mycket mer utvecklande och inlärningen blir mer intensiv. Själv tycker att det är guld värt! (fast jag har egen häst numera)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama