kommer det bli nya regler angående maxade ponnys?

R

roosaaaa

vad reglerna för maxade ponnys här i sveige, kommer det komma regler? är det nån speciell tävling som ponnyn inte får vara maxad?

Sv: kommer det bli nya regler angående maxade ponnys?

öh, en ponny får väl vara maxad i varenda tävling, bara den inte är över gränsen.. eller vad menar du?

öh, en ponny får väl vara maxad i varenda tävling, bara den inte är över gränsen.. eller vad menar du?

jomen jag har läst i häst o ryttare eller nått, men det är klart, det är "lagligt" här i sverige med maxade ponnyer på tävling os v , men det kommer de inte alltid att vara, är det nån som vet nått?

Jamen en maxad ponny är ju just en ponny dvs 148 cm, varför skulle den inte få vara med på tävling ?

Däremot de nedmätta kan få lite problem eftersom det ibland kan ske "flygande" mätning på olika meetings.

Alla ponny få vara på vilken tävling de vill och angående att " vissa kan få problem" så stämer det inte! Anledningen till att de mäter är att de vill "sätta dit" mätmännen! Förutom när man skickar ponny på EM då får D-ponny imte va högre än 152 på tävling.....:angel:

Alla ponny få vara på vilken tävling de vill och angående att " vissa kan få problem" så stämer det inte! Anledningen till att de mäter är att de vill "sätta dit" mätmännen! Förutom när man skickar ponny på EM då får D-ponny imte va högre än 152 på tävling.....:angel:

okej , jag visste att det var nått sånt tack!:d.

150 har jag läst... det känns osannolikt att hästen "växer" 4 centimeter, hur mycket den än blåser upp sig. var har du läst 152?:)

Jag har en häst som är 152.. då borde hon ju kunna gå som ponny? Eller? Hur går man tillväga? Prismässigt så är det en ganska stor deal för mig om hon kunde räknas som ponny.

PM gärna mig!

självklart kan du inte tävla din häst som ponny! en ponny ska vara 148 cm men de extra centimetrarna vid "tävlingsmätning" finns för att hästen kan växa lite om den är spänd och blåder upp sig.

Du kan inte tävla din häst som ponny. Den är helt enkelt för stor.

152 har jag också hört..
jag har för mig att man räknar skorna som 1 cm.
MEN, jag är inte säker och som sagt är det något jag hört.

Vad säger TR?

//Alexandra
en som mest brukar titta på..

En maxad ponny är 148,0 cm och alltså fortfarande en ponny.
Det finns dock många som är högre än tillåtna 148,0 och dessa skickas inte till EM eftersom de inte får starta om de visar sig vara för stora.
Gränsen där är satt till 151cm MED skor för att ta hänsyn till att hästar kan blåsa upp sig på tävling.

150 har jag läst... det känns osannolikt att hästen "växer" 4 centimeter, hur mycket den än blåser upp sig. var har du läst 152?:)

Ja hade visst fel men det hade do oxå:angel: 150 får det vara i alla fall när man kommer till EM

Hmm.. Detta har jag inte hört något om, men det är väl bara att hålla extra koll på Svenska Ridsports Förbundets hemsida, så märker du i fall det kommer att komma några ändringar.

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 475
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III