Kommer allting ordna sig?

Kommer det bli bra igen?

• Ja

Röster: 42 47,7%
  • Nej

Röster: 25 28,4%
  • Kanske

Röster: 21 23,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    88
Om 3 år är det över om vi bara håller ut.

WWII tog 6 år.
Det är ungefär så länge som ett land kan hålla på.
Sedan är resurserna slut.
Ryssland har hållit ut i 3 år så vi är halvvägs.

Helt bra blir det aldrig. Vissa pågående oroligheter, krig osv. kommer sannolikt att ordna sig. Men det fylls alltid på med nya saker.
Dessutom är media så oerhört vinklad så det vi hör om och oroar oss för är bara en bråkdel av allt som pågår. Vår bild av världsläget är väldigt centrerat till västvärlden.

Det beror väl på vad man menar med "bra". Jag tror många av oss kommer ha det bra. Men globalt tror jag det kommer pågå, ev. bli värre och ev. någon typ av globalt nödläge som ändrar ordningen totalt.

Två faktorer är annorlunda nu än tidigare i historien;
1. Klimatet och resursuttag. I takt med att klimatet blir varmare så kommer flyktingströmmar öka allt mer vilket alltid skapar instabilitet. Hård konkurrens om ändliga och begränsade råvaror ökar konfliktorsaker.

2. Koncentration av ekonomiska resurser bland några få. Trump och Musk är två exempel men de är i gott sällskap. Den makt de har över världen har få haft förut.

Med ”allt” menar jag världsläget, krig och läskigheter.

Klart det gör. Givetvis blir det inte precis som det var innan men det ligger ju i tillvarons natur. Just nu är det stökigt, senare blir det lugnare. Inget kan vara stökigt för evigt (precis som att det inte är lugnt för evigt).

Vi har precis tagit oss igenom en global pandemi. Klarade vi det klarar vi det här också. Det är bara att hålla i och hålla ut och vill vi, samt håller våra sinnen öppna, så kan det komma något bra ut av det här också.

Klart det gör. Givetvis blir det inte precis som det var innan men det ligger ju i tillvarons natur. Just nu är det stökigt, senare blir det lugnare. Inget kan vara stökigt för evigt (precis som att det inte är lugnt för evigt).

Vi har precis tagit oss igenom en global pandemi. Klarade vi det klarar vi det här också. Det är bara att hålla i och hålla ut och vill vi, samt håller våra sinnen öppna, så kan det komma något bra ut av det här också.
Det där lät så himla betryggande. Tar med mig det in i helgen tror jag :heart

Finaste jag läst på hela veckan tror jag.

Nej, även innan Trump och kriget i Ukraina har det varit kaos och krig på massa ställen i världen hur länge dom helst.
Det var ju knappast bra, skillnaden är ju bara att folk inte bryr sig när det är "där borta"

Jag röstade nej. Som någon sa, konflikterna i MÖ, Ukraina och även vad som händer i USA kommer att lugna ner sig. Även om världsordningen kommer att förändras med tre block, Kina, Europa och USA. Däremot klimatförändringarna kommer bli värre. Världen i allmähet kommer bli mer osäker. Vi har haft en period liknande den på sent 1800 talet, och fin de siècle som var tidigt 1900-tal innan 1917.

Skillnaden nu är att en konflikt riskerar att förinta civilisationen som vi känner den. Men förhoppningsvis efter att människor (like kackerlackor tror jag även homo sapiens överlever det mesta) återvänt till ett pre-industriellt samhälle med liten inverkan på klimatet och jorden så kommer den att läkas. Vi är ju på väg till en naturlig klimatförändring även om den förstärks av samhället vi har idag.

Jag oroar mig inte eftersom det viktigaste för mig är jorden, inte ens biotoper eller djur eftersom de genom historiens gång naturligt utrotats för att ersättas med nya arter och växtlighet. Jag bryr mig ännu mindre om homo sapiens och det samhälle vi lever i, idag.

Mjae, jag känner att vi är för sent ute med miljöläget, inte bara det politiska. Det har gått alldeles för långt för att det ska gå att fixa igen så länge människor bor på den är planeten. Det är kört mao, jag har inte mycket framtidstro alls men eftersom jag inte har barn stör det mig inte jättemycket. Jag tycker mest synd om djuren och planeten.

Vi har haft en period liknande den på sent 1800 talet, och fin de siècle som var tidigt 1900-tal innan 1917.
Fin de siècle var ju före sekelskiftet och jag skulle nog säga att väldigt många människor hade det rätt tufft redan 1914. ;)

F ö tror jag det ordnar sig, det brukar ju det men jag vågar inte svära på att det inte kommer bli väldigt jobbigt innan dess.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 582
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 221
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt... 2
Svar
21
· Visningar
1 630
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka