Kommentarer från okända människor?

Green

Trådstartare
Precis som rubriken lyder så undrar jag vad ni har fått för otrevliga kommentarer från okända människor då ni rört er på "vanliga" ställen i ridkläder?

Jag brukar alltid cykla eller gå till och från stallet, men ikväll hade jag en massa grejer att bära och tog för ovanlighetens skull bussen hem, vilket innebär ett byte mellan två bussar. På första bussen satte jag mig längst bak, precis som man ska göra för att respektera t.ex. allergiker. Inget hände. På andra bussen satte jag mig nästan längst bak, mitt emot ett tjejgäng, 4-5 tjejer i 16-18-årsåldern. Bussen var annars ganska full. Det tog typ två minuter innan de började skrika (SKRIKA) att jag luktade bajs, hela bussen stank, jag var en hästfitta, dum i huvudet osv osv. Hade hörlurar i öronen så jag ignorerade dem, men ändå liksom :mad:

Jag har som mest fått sneda bilckar tidigare, men inte något sånt här.

Vad har ni fått höra? Brukar ni säga nånting tillbaka? Känner ni er bekväma med att t.ex. åka kommunalt efter att ha varit i stallet eftersom det tydligen luktar bajs?
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Öh? :crazy: Vem beter sig så? Jag hade ryckt ut lurarna och blivit riktigt förbannad. Du satte dig ju där du ska. Om resten av bussen hörde, tillät chauffören att de kallade dig "hästfitta"? Isåfall hade jag ringt bussbolaget pronto.

Själv har jag aldrig råkat ut för glåpord i hästkläder, och det ser jag som självklart. Lika självklart som att jag inte går in på apoteket iklädd ridbyxor.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Synd att det inte var mig de skrek till, då hade de fått sig en mindre civiliserad liten utskällning tillbaka.

Jag har aldrig fått sneda blickar eller sura ord för att ha gått bland folk i ridkläder.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag har gått med ridkläder på alla möjliga ställen och faktiskt aldrig i hela mitt liv vad jag kommer ihåg fått någon kommentar om det oavsett plats, inte heller har jag märkt att folk kollar på mig. Iallafall inte mer än vad man brukar göra när folk har "udda" kläder på sig.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Inte jag heller faktiskt...däremot fått kommentarer om snygg häck i ridjeansen:D
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Men vad omoget av dem tjejerna, skulle väl verka coola inför varandra eller något sånt!

Har heller aldrig råkat ut för något vad jag själv har märkt, brukar dock sällan gå med hästkläder bland folk då jag har hästarna hemma och byter om mellan om jag ska någonstans :)
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag har aldrig rid/stallkläder på mig utanför stallet av vana då jag har kraftigt allergiska i familjen så det har aldrig hänt mig att någon sagt nåt, men i bussar kan det ju finnas hundar tex så allergiska är ju medvetna om att det kan finnas, däremot i butiker eller apoteket är jag lite anti mot att ha ridkläder på.


Det luktar säkert inte så jättegott för de som inte är van vid stall eller hästlukt, jag själv gillar inte lukten då man väl kommit hem utan hoppar i duschen ganska direkt.
Men nog fasen finns det gränser för vad man får säga :crazy:
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Inte jag heller faktiskt...däremot fått kommentarer om snygg häck i ridjeansen:D
Ridbyxor är bra för det ändamålet, har jag noterat. :D
Haha, jag fick en komplimang för mina jodphurs (typ 400 spänn på City Gross...) av värsta modefreaket en gång, det var väl under den perioden som ridskoliknande skor var supertrendigt. Lite kul.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Men alltså, sedan undrar jag hur folk vars kläder luktar sådär mycket häst, som vissa påstår sig göra, egentligen gör i stallet? Eller rättare sagt hur bra (dålig) ventilation man har och hur ofta man tvättar kläderna? Jag har aldrig samma stall/ridkläder mer än två-tre dagar innan de åker i tvätten, samt försöker vädra dem på balkongen varje dag, och inte ens min superkinkiga hästogillande pojkvän har anmärkt på någon lukt.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Man får skitsnygg rump i ett par väl sittande ridbyxor:D

JAg tycker när man befunnit sig på vissa ridskolor att det efterlämnar en stark doft.
Annat hö och strö som gör att miljö och hästar luktar mer intensivt och fränt?

Mitt stall luktar bara fräscht hö och godis:angel:
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag är väldigt duktig på att lukta häst snabbt, i regel alla jag känner som har häst eller är i stallar också.

Vi har god ventilation i stallet men är bra själv på att skita ner mig så att säga med allt som ska göras i stallet.
Ridkläderna tvättas vid behov, men inte så ofta. Ridkläderna förvaras även i stallet så det gör att det luktar mer också.

Det finns väl inget stall som inte luktar häst? Hur gör man då?
Lukten som sätter sig bäst är hästarna själva och silagehantering.

Åker jag dit en snabbsväng för att kolla eller hämta något snabbt luktar jag inte häst, men när jag hanterar stall eller håller på med hästarna sätter det sig i kläderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kommentarer från okända människor?

+ Dandylinn

Ja, jag minns också ett par stallar - båda ridskolor, nu när du nämner det - som luktat väldigt starkt, men de flesta tycker jag inte sätter sig ett dugg i kläder eller hår om man byter om och duschar varje/varannan dag. Jag har nog på senare år aldrig varit med om att lukta häst och kan inte komma på någon "hästbekant" som gör det heller, men det handlar kanske om strö och foder, som du nämner.

Det enda som har stinkit apa om mig är stallhandskarna på våren när hästen brunstar, men that's it.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Det är kanske olika :)

De enda jag vet som i regel inte luktar häst om jag tänker efter är typ ridskoleryttare som bara rider och inte gör någon stallskötsel utan mer "bara är i stallet".
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Folk har väl kollat då och då men aldrig så jag känt mig utsatt och har heller aldrig fått någon kommentar.

Hade jag varit i din situation hade jag banne mig rest mig upp och frågat vad fan de tror de håller på med. Den typen av skit är inget jag skulle kunna sitta där och bara ta hur som helst. En jävla avhyvling är vad de hade fått... Ibland går det bra att ignorera folks idioti men ibland är det effektivare att läsa lusen av dem där de står...
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Det lustiga är att jag hade helt rena kläder när jag gick till stallet idag, tröja, ridbyxor, t.o.m nyputsade skor ;). Mockade en halvgrisig box, fixade lite och red en timme i ridhus.

Jag bor också tillsammans med en doftkänslig person och jag frågade när jag kom hem om jag luktade extra mycket just idag, och nej det gjorde jag inte, luktade inte särskilt mycket alls tydligen. Jag byter kläder tillräckligt ofta och brukar vädra över natten.

Dock "syntes" det väl tydligt att jag varit i ett stall, hade bl.a. tröja med ganska stor klubblogga på. Folk är väl helt enkelt jävligt ouppfostrade, hade ju lätt kunnat säga något om att den mest högljudda tjejen hade en ganska så ohälsosam kroppsvikt, men så taskig är inte jag. Vet inte om det ger så mycket att ringa bussbolaget, får väl sova på saken eller kanske bara släppa det helt
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag har varit med om liknande, å¨kte buss hem från stallet, hade cyklat som en dåre dom 4 km till bussen först så lukade både häst och svett + varm sommar. Satte mig långt bak, hade ett killgäng bakom mig som jag hörde klart och tydligt: OOOH FYY FAN VAD ÄCKLIGT!! Det luktar ju för fan bondegård, alltså den där bruden stinker häst för fan osv osv fick jag höra i ca 50 min hem... Det var inte kul och jag ville inte säga ifrån då ajg är en fegis.. idioter finns det gott om :/
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Såfort man SER att ngn har ridkläder på sig DÅ reagerar folk. Att man kan gå m jeans i stallet å sen ta bussen efter. Vem reagerar då tro? Knappast någon!

Ett exempel för flera år sedan: jag påväg till stallet. Rena ridbyxor mm på mig. Måste byta plats till där man får ha hundar (jag var ensam så inget djur m mig) jag sa att de var helt rena. Spelade ingen roll sa han. Jag bytte plats. Men då jag haft kläder jeans två - tre dagar i rad och har hund m hästarna osv DÅ reageras det ALDRIG.

Och minns en annan gång då en muslim satte sig bredvid mig och STANK jag vet inte vad. Gammal svett å märklig kryddblandning. Men jag skulle aldrig få för mig att "läxa" upp henne. Hon har precis lika stor rätt som jag att sitta där. Men visst trevligt för mig var det ju inte direkt. Men att åka kommunalt då stöter man på allehanda olika människor. Barnskrik är inte heller nån höjdare.

Är man oerhört känslig ta bilen då lr ändra inställning.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag har faktiskt aldrig fått den typen av "hästar är hamburgare"-kommentarer eller liknande. Åtminstone inte sen jag gick i mellanstadiet :p

Om jag däremot har haft ett ridspö uppstickande ur en kasse har jag fått lite smått ekivoka kommentarer.. ;)
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Det gjorde väl så ont i dom att du har tillgång till häst.
Jag gissar att de innerst inne var väldigt avundsjuka på dig.
 
Sv: Kommentarer från okända människor?

Jag skulle personligen, av hänsyn till andra, ha mkt svårt för att tänka mig att åka buss med stallkläder. Jag försöker öht att minimera de offentliga platser som jag måste besöka med stallkläder. Men ändå så handlar jag tex oftast på väg hem från stallet. Så helt kan jag inte undvika det.

När det gäller lukt så har jag i alla år jag hållit på med hästar aldrig haft problem med överdriven lukt i stallkläder. Och det beror väl på att jag haft stallar med god ventilation osv.

För ett år sedan stallade jag dock upp min ena häst i ett nytt stall (där den fortfarande står). De har mycket god ventilation. Öppet på båda kortsidorna. Vissa fönster öppna, ventilationstrumma osv. Luften i stallet är MKT bra och det luktar bara friskt när man kommer till stallet med "friskt" luktsinne.

MEN kläderna luktar VIDRIGT mkt!! Jag har aldrig varit med om något liknande! Eftersom att jag åker till stallet direkt från jobbet hände det i början att jag drog ett par överdragsbyxor över mina vanliga byxor/jeans. Men det var jag tvungen att sluta med ganska snabbt för byxorna under, trots överdrag, luktade så fruktansvärt mkt häst att det var helt omöjligt att ha dem på sig dagen efter utan att tvätta dem!

Jag får nu hålla på och tvätta kläder till förbannelse. :devil: För det luktar så fruktansvärt mkt. Och jag kan bara inte förstå varför? :confused: Det är en fullkomlig gåta eftersom det inte luktar illa på något sätt i stallet. Och jag gör heller inget annat än mockar, gör i ordning mat och rider. Jag blir knappt skitig. Och ändå denna f-b lukt!! Jag upplever heller inte att det är hästen som luktar extra mkt. Han doftar som hästar brukar dofta. :love:

Är det någon som varit med om något liknande?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en kallblodstravare, 10 år, sto, som jag ägt sedan två år tillbaka. Vad jag vet har hon stått hos minst 2 ägare innan mig, och...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: Grålly
·
Avel Efter att ha haft en kanonhelg så blir det tipset inför nästa år – åk dit!!! Det roligaste för min del var såklart att His Highness...
2
Svar
24
· Visningar
2 664
Senast: speedy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp