komma över hopprädslan?

T

tivo0li

jag har hopprädsla.. jag tycker att d e jättekul att hoppa men ja blir typ nervös för allting även om d e typ bara 40 cm som jag ska hoppa med stallets säkraste häst .. :crazy: vad ska jag göra? :confused:

Sv: komma över hopprädslan?

Träna, träna, träna och träna.

Du får helt enkelt ge dej f*n på att du ska få bort rädslan.Börja med att hoppa lågt, o har du då en "säker" häst så kan du ju koncentrera dig på din sits och att följa med mjukt i språnget!Pressa dej själv lite, men sätt upp mål,men mål som är realistiska givetvis!typ att nästa gång hoppar jag fem centimeter högre eller nästa gång vågar jag mej på att hoppa en liten kombination osv..Men börja försiktigt,bättre att hoppa lågt ett tag tills du känner att du är redo för högre!Träna bort rädslan och när rutinen kommer så blir du tuffare!Lycka till
*skitfeg själv när det gäller hoppning, men min häst är inte direkt säker.. :angel: *

träna, träna, träna.
Och skaffa en bra instruktör som du berättar ditt problem för, det hjälper.¨

Börja med bom på marken och höj efterhand då vågar mer, rid mycket dressyr och lär dig hur hästen fungerar. En bra kommunikation mellan häst och ryttare är A-O.

Jag tycker själv det är kul att hoppa men är väldigt feg, Min häst är oxå väldigt opålitlig sålänge jag är osäker och egentligen inte vill hoppa, då nitar han. Men är jag verkligen inställd på att jag skall över, då hoppar han.
Börjar få bättre självförtroende tack vare min hoppinstruktör.

jag e oxå hopprädd och blir nervös även om jag bara ska hoppa 40 cm.. :( men jag försöker intaka mig att d ska gå bra och verkligen intala mig "jag SKA över", plus att jag hoppar på en "säker" häst
börjar blilite bättre nu :)
lycka till !

Precis så var det här..
ojoj vad nervös man kunde vara när det var ens egen tur o hoppa..även på de låga höjderna :d
Börja på låg höjd och fortsätt på en låg höjd som passar dig för till slut kommer du själv tycka det är lätt och vill gå över på en högre höjd.
På mig har det aldrig fungerat att pressa sig själv att höja till och försöka komma över för jag är ju lika nervös för det och då känner hästen det och då kan det ju bli vägran och då blir man ju ännu mera rädd..så börja på en låg höjd du och fortsätt uppåt istället för tvärtom .

Lycka till :idea:

hoppa ofta, så att det inte blir en så stor grej varje gång! nöj dig med 30-centimetershinder tills du känner dig mogen att höja :banana:

Juzzzen skrev:
Du får helt enkelt ge dej f*n på att du ska få bort rädslan.Börja med att hoppa lågt, o har du då en "säker" häst så kan du ju koncentrera dig på din sits och att följa med mjukt i språnget!Pressa dej själv lite, men sätt upp mål,men mål som är realistiska givetvis!typ att nästa gång hoppar jag fem centimeter högre eller nästa gång vågar jag mej på att hoppa en liten kombination osv..Men börja försiktigt,bättre att hoppa lågt ett tag tills du känner att du är redo för högre!Träna bort rädslan och när rutinen kommer så blir du tuffare!Lycka till
*skitfeg själv när det gäller hoppning, men min häst är inte direkt säker.. :angel: *
Javisst så tänkte jag också, så jag köper en isis. Då behöver man inte hoppa. MEN så tänkte inte min pålle, det första vi gör ute i skogen är att han hoppar utan att fråga mig. Högt, på långa tyglar och långa läder och jag satt kvar. På den vägen är det och vi hoppar gärna ute i skogen och har kul.

Jag har också varit rädd för att hoppa. Jag bestämde mig helt enkelt för att sluta hoppa tills jag skulle känna mig så säker i sadeln att jag verkligen ville hoppa igen. Så jag gjorde ett uppehåll med hoppningen på flera år och red dressyr och uteritt. Till slut kände jag mig så säker att jag ville hoppa och det var inte alls läskigt egentligen. Hjärtat slog men jag visste att jag klarade det. Nu har jag en trygg häst att hoppa och det underlättar ju.
För mig var problemet att jag började hoppa på ridskola innan jag hade tillräckligt bra sits och balans, och då blev jag blockerad och rädd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 284
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar