komma ner i sadeln

Sv: komma ner i sadeln

Att rida utan stigbyglar brukar få ner en i sadeln tycker jag.

Som de andra sagt, rid utan stigbyglar. Men låt någon longera dig och hästen så du kan koncentrera dig på att sitta ner och få en bra sits lite extra än om du rider utan lina. Bruka vara väldigt nyttigt för då har du någon som kan se hur du sitter oxå.

Jag kan bara tala för mig själv...

Jag sitter mycket VÄRRE utan stigbyglar, då hoppar jag värre än den här gubben :bump:

Om du ska rida utan stigbyglar måste du kunna slappna av, kan du det så är det ett jätte bra sätt att träna!

Jag lärde mig att sitta ner för att jag inte hade något val.... Min tränare längde mina läder (western) så att dom blev så långa så att jag inte kunde rida lätt så då fick jag vackert sitta där :crazy: men det gick super eftersom jag har en häst som flyter i traven och en sadel som är perfekt för min sits.

Kan tillägga att jag har ridit i engelska sadlar och försökt sitta ner men det var först när jag bytte till min western sadel som jag verkligen satt ner! Då var det ingen tvekan längre...

(Ursäkta om jag är tjatig om min sadel, jag upplever att jag skriver samma sak i en massa trådar :crazy: )

Du kanske skulle börja med att skaffa en häst istället för Zebran du visar här till vänster

när du sitter i sadeln, ta ur fötterna ur stigbyglarna.. lyft bägge två benen upåt, liksom mot taket, så att du känner att sitt knölarna verkligen kommer emot sadeln, sen så tar du ner benen igen, sakt sakta, så gör jag och då känner jag att jag sitter mycket bättre.

Som någon annan skrev: lyft benen helt från sadeln så att du bara sitter på sittbenen och sen släpp ner skänkeln igen. Den vanligaste anledningen till att det blir svårt att sitta ner i trav (och överhuvudtaget) är att man kniper med knäna/låren och spänner sig innanför låren och i jumskarna. Vrid ut skänkeln lite så du känner och ser att knäna inte ligger så hårt an sadeln. Sen sitt inte ner i traven mer än du kan, om du känner att du börjar tappa sitsen och börjar skumpa, gå ner i skritt, rätta till sitsen och kom fram i trav igen. Det är ingen idé att träna in en felaktig sits som min ridlärare brukar säga! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
738
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
568
Senast: Piglet
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jessica Lindgren delar sina bästa tips och råd för att komma tillbaka till ridningen efter graviditet och förlossning. Ta del av hennes...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.