Komma igång med dressyrträningen igen - hur ofta och länge i början?

F

Fitness

Jag har inte ridit regelbunden dressyr på min häst sedan i våras. Riktigt fin, stark och välmusklad har han inte varit sedan förra hösten.
Anledning är tidsbrist i somras och nu under hösten. Han har alltså nästan enbart gått lugna pass i skogen i sommar och höst och något enstaka dressyrpass då och då.

Nu vill jag komma igång igen och har skaffat ridhuskort och allt! Men frågan är hur ofta och länge jag ska rida varje dressyrpass i början, och vad jag ska göra för övningar. Vill att han ska komma igång och bygga upp sig på ett skonsamt sätt och vill inte kräva för mycket i början. Ska jag undvika volter i början?
Hästen är aningen framtung och hamnar lätt på bogarna, kräver mycket övergångar för att inte falla fram.

Tacksam för svar!

Sv: Komma igång med dressyrträningen igen - hur ofta och länge i början?

. puttar!

Samma sak för mig. Inte ridit dressyr öht under hela sommaren och väldigt sällan nu under hösten, ca 1 dressyrpass på 2-4 veckor :crazy: Tidsbrist. De jag speciellt tänker på nu är att inte rida så ofta i ridhuset eftersom hon har blivit van att gå mkt ute, på sånt underlag och ridhusunderlag är ju mkt tyngre. Så inte gå in i ridhuset och kör dressyrpass varannan dag utan kanske bara börja med 1-2 pass i veckan eftersom underlaget är mkt tyngre. osv.
Annars kör jag inga speciella övningar men ganska korta pass >45 min.
:)

Min blir också lätt framtung och för min hjälper det med att rida lätt sluta i trav längst långsidorna, och på kortsidorna ökar jag lite och rakriktar. Hon blir faktiskt otroligt mkt lättare och bärigare av den övningen.

Tack för tipset med slutan, ska prova med det!

Hmm.. Jag tränar inte så fasligt mkt dressyr med min häst numera (han kan det mesta), MEN när jag tränar dressyr så är det ju hyffsat krävande övningar typ piruetter, passage osv.. Självklart inte hela tiden o hur länge vi håller på varierar (mellan 0,5 - 1,5 h). 45 min är nog rätt så normalt dressyrpass för oss.

Men det handlar ju om VAD man gör under den tiden. Att såsa runt i ett ridhus gör ju ingen glad och beroende på hur fort man gör detta o på vilket underlag så har det antingen ingen effekt alls (merrän att tråka ut både folk o fä) eller så kan det röra sig om rent slitage.

Om jag ska rida en otränad häst kanske jag inte rider så länge men mer intensivt. Det beror helt på.. Man får känna hur det känns.
Kanske 30-40 min kan vara lagom i början.

Övergångar o halvhalter för bärighetens skull, skolor är ju bra. Allt som sker i ett balanserat o inte för högt (menar dock inte slappt..) tempo är bra. Varför skulle du inte kunna rida på volter? Så länge du inte rider i ökat tempo så sliter ju inte en volt mer än något annat?
Om din häst lätt faller fram så försök stämma av den oftare, ge den ingenting att hänga i men kräv att den bär sig själv. Ev kanske du får låta den gå i en lägre form men för den sakens skull behöver den ju inte sluta bära sej.

Hoppas mitt svar kan vara till någon hjälp o lycka till! :)

Tack så mycket för svaret !
tänkte mer att volter sliter mer än att gå på rakt spår.
jag kan tyvärr inte rida min häst i en låg och samtidigt bärig form, så det är högre eller på bogarna som gäller och då föredrar jag naturligtvis den högre även om det är svårare att få med ryggen.

Menar du 30-40 min exklusive fram- och avskrittning?
När han är igång rider jag ca 40 min exklusive fram- och avskrittning.

Men hur tänker du då? Hästen blir ju inte mindre på bogarna för att den håller huvudet högre.. Snarare är den fortfarande på bogarna men nu med sänkt rygg till råga på eländet.. Och om den istället går på bogarna men med bättre ryggverksamhet så har du dels ett bättre utgångsläge att flytta vikten bak samt hur som hellst mindre slitage totalt än om den dessutom går med sänkt rygg..
Nu menar jag inte att du ska rida den som en damsugare då!

Men om du tex övar på att den ska ta halvhalter för sitsen, ex övar att göra halt från skritt genom att du håller om med lår o knän samt spänner magen o ev även använder rösten, därefter övar att gå från trav till skritt på samma vis o därmed får den att bromsa upp när du använder din sits. Då kan du när du känner att din häst faller fram sätta tillbaka den i första hand med hjälp av sitsen samtidigt som du smackar på den utan att den får öka tempot o därefter lätta på handen igen så den får gå kvar med lång - ev låg hals- men där du ber den bära sig själv lite bättre..

Tja, det är inte lätt att ge konkreta ridtipps via nätet - det bästa du kan göra är att ta hjälp av en tränare så du förstår hur jag menar o sedan öva vidare på det! :) Men det krävs ju ganska mkt muskler o styrka för en häst att orka bära sig över ryggen i en hög form.. sen har ju även exteriören en ganska stor betydelse!

Med 30-40 minuter tänker jag även fram o avskrittning.

Att rida på en volt sliter ju inte på hästen om den går i balans i lagom tempo, men jag undrar lite hur du kan rida skolor men inte volter?
Det känns inte som någon större mening att försöka rida skolor på en obalanserad framtung häst?
Men som sagt- det är svårt att ge tipps o råd när man inte sett er eller har en aning om vilket nivå ni befinner er på eller hur era problem ser ut!
Som sagt är ju det bästa att ta hjälp - åtminstonde någon gång ibland- för en duktig tränare så man kommer på rätt köl! :laugh:

Jag rider som sagt mkt ut på min häst, då gör jag sällan något direkt dressyr arbete men däremot kräver jag alltid att han bär sig själv, är eftergiven i nacken o går med ett lätt stöd på handen. I naturen får han också gärna gå i en längre o något lägre form än under dressyrarbetet på banan.

Hade varit intressant att se lite bilder kanske? :idea:

Det jag menar är att det är svårare att få med ryggen - blir jobbigare för hästen precis som du sa i en högre form - dvs. mkt mer ridning för mig. Borde kanske skrivit jobbigare :angel:
naturligtvis låter jag honom inte gå med hög nacke och sänkt rygg. Jag gör väldigt mycket övergångar, men när jag t ex travar eller galopperar så ska han gå samlat med rygg och bakbensaktivitet - då är han högre i formen automatiskt. Sen så fort han börjar falla isär, och tappa aktiviteten så saktar jag av direkt, pustar lite och sen igång igen. När han är i bättre form behöver jag inte bryta av till skritt utan då räcker det att jag gör en tempoväxling och rider ihop honom.

Tyvärr lyssnar han inte alls på sitsen, eller så kanske jag gör fel. troligen har han aldrig lärt sig lyssna på sitsen, hans förra ägare var hoppryttare och red inte mkt dressyr alls :crazy:

Några tips på hur jag ska träna för att få honom att börja lyssna på sitsen?

tack för de andra tipsen! :)

Som sagt, övergångar genom att spänna magmusklerna, klämma om med låren o knäna! Börja med att träna att göra halt på detta vis o ha som mål att du inte ska behöva använda handen alls för att stanna.
Till att börja med så får du antagligen överdriva, dvs räkna in när du tänker stanna typ "ett, två, tre.. NUU!" o då spänner du magen o klämmer med låren allt vad du kan samtidigt som du säger "ptrooo!" så starkt du kan o i värsta fall även använder handen MEN ge efter på tygeln så fort du kan..
Förstår du hur jag menar? ;)

Tanken är att han ska reagera på sitsen när du gör så här även lite grann, så om du behöver göra en halvhalt så ska det räcka att du kramar till med låren o han ska reagera på det. Men man måste ju börja någostans.

Inte fel att öva avsaktningar till skritt eller halt från galopp också på detta vis. Lite överkurs kanske men ibland är det bra att öva på lite svårare saker för att få till annat, så blir det andra lite lättare sen.. ;)

Jag använder väldigt mkt sits, även när jag bara rider omkring, för att ange takt o få fram mer gång.. Så det är nog viktigt att du använder den åt båda hållen så att säga, dvs även när du vill framåt, genom att med sitsen ange den takt du vill ha, om du förstår hur jag menar. :)

Det är precis så jag gör i övergångar! Spänner ordentligt får nästan kramp ibland!;)
Ska träna vidare på de! Tack för alla tips! :bow:

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 508
Senast: Sedna
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 681
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka