Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Sundbro

Trådstartare
Någon som använder betesbegränsare på sin häst även under vintern och kanske i kombination med nätat foder? Tänkt stora maskor på nätet i såfall rundbal, stora maskor mest för att hålla inne fodret så att det inte far ut så mycket på marken.

En häst ska fodras upp och äter långsamt, och en ska bantas.

Så någon som prövat kombinera begränsare med nät?
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag har sett den kombinationen..tycker det är urbota korkat.
Hästen i det fallet fick inte i sig någon mat alls och blir resultatet så, är det djurplågeri i mina ögon.
För att hästen överhuvudtaget ska kunna få i sig mat genom en betesbegränsare så måste stråna vara ståendes..detta händer inte i nät!

Jag är väldigt emot att ha hästar i lag som har olika matbehov, så skilj hästarna åt ifall en ska bantas och en behöver äta upp sig!

Jag är inte helt säker på källa (kan vara jordbruksverket), men har för mig att det dessutom inte anses vara ok att använda munkorg/betesbegränsare annat än tillfälligt och inte som året om lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag vet iaf två hästar som i omgångar haft betesreducerare samtidigt som de fick hö i nät, småmaskigt faktiskt. Och tro det eller ej, men de klarar faktiskt att få i sig, det är inte helt omöjligt.
Personligen tycker jag att det är en dålig idé dock.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Ja en dålig idé.

I överlag anser jag att om man har en häst som behöver bantas, ställer man inte ut en storbal åt den och sätter på den en massa anordningar medans man själv väntar ut tiden..., För mig är det en alldeles för lätt väg att välja och det finns vettigare och snällare sätt att ta tag i problemet.

Tyvärr verkar hästägare med feta hästar vara allmänt dåliga till att göra något åt saken, tex motionera dem mer eller försöka ordna med annat grovfoder så att hästen slipper svältas till att gå ner i vikt..Det är för mig inte okej att svälta en häst kontinuerligt. Egentligen är jag helt emot betesbegränsare och tycker att man begränsar hästens tid i gräshagen alternativt inte har den på bete alls i första hand, även om det är besvärligt men det får man ta och lära sig anpassa sig till hästen, inte tvärtom.
Eller som i detta fallet..förändrar hästens foder/motion först och främst.

Har man en för fet häst eller för den delen en mager häst så krävs det faktiskt lite arbete..det finns inga genvägar och det är ditt ansvar som hästägare att lösa problemet inte bara kortsiktigt utan långsiktigt lösa hästens hälsoproblem! Man måste acceptera att hästen är sjuk om den är fet och inte tänka att den "måste gå på bete/i hage med sällskap"..

För mig är det skrämmande hur vi kan ha så sjuka hästar idag..varannan gräshage minst står hästarna med dessa munkorgar. När jag började med häst var det ytterst få hästar som hade fång, var överviktiga och framförallt visste ingen vad en betesbegränsare var..Har en känsla av att man var nogare med att tänka efter i vilken slags gräshage vilka typer av hästar sattes i bland annat, idag släpps vilka hästtyper som helst ut på insådda vallar och sen tror man att det är bra med det...
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Min häst har iallafall inga problem med att äta hö ur nät med betesreducerare på upptäckte jag häromdagen när jag tog in dem och inte hann få av betesreduceraren förren hon hade tagit en tugga hö. (Jag måste fläta fast betesreduceraren för att hon inte ska tappa den så därför tar det lite tid att få av den.) Fast jag hade inte valt att ha det som permanent lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Fast man behöver inte ha en sjuk eller fet häst för att använda betesbegränsare. Jag använder dem för att hästarna inte ska bli feta för även om gräset i deras hage är magert så lägger de på sig snabbt ändå och jag vägrar ha hästar i uppgrusad hage året runt när de klarar av att gå på gräs. Hästarna lider inte av betesreducerare, det är det människorna som gör när de förmänskligar hästarna. Båda mina stoppar glatt huvudet i betesreducerarna och hade det tyckt att det var så hemskt att ha dem på så hade de inte gjort det.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag frågade bara om det skulle fungera och fick mycket arga fy och usch svar. Tror det bara var en som förstod vad jag eg var ute efter. De med lättfödda "tjockisar" vet hur tankegången är. Ibland blir man så himla less på alla som inte fattar hur man försökt allt utan framgång och tror allt kan lösas med motion.

Svaret är ja förresten det fungerar för vissa individer med löshö enl äldre trådar.Betesbegr är inte förbjudet däremot är det förbjudet enl svensk lag med att ha häst själv även om det är i bantningssyfte eller annan orsak. Nöjer mej med svaren, tack för mej.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Betesbegr är inte förbjudet däremot är det förbjudet enl svensk lag med att ha häst själv även om det är i bantningssyfte eller annan orsak. Nöjer mej med svaren, tack för mej.

Jag ska se om jag kan finna min källa då jag haft uppe diskussionen hos en verksamhet vars hästen inte förmådde sig att få i sig någon mat överhuvudtaget med samma anordning.
Jordbruksverket säger nej till kontinuerlig användning av munkorg. Enl dem måste hästarna i mellanåt få pausa, ägna sig åt naturlig födosök och i överlag få möjligheten att röra munnen fritt på det vis den vill.
(Något som faktiskt är olagligt är att tvångsmässigt fixera djuren m olika anordningar/hindra naturliga beteenden så egentligen borde man tänka efter i vilken utsträckning som betesbegränsare eller exempelvis nät används och hur pass mycket mat djuren får i sig egentligen och till vilken svårighetsgrad/att de ej får känna stress över begränsningen att nå maten)
Helst ska det ligga stark hälsorisk som skäl för användningen tex på bete men end en kortare period..men dit kan ju knappast året runt bantning höra. Jbv menade att man får anpassa föda/motion till hästen i fall den riskerar att bli för fet och där håller jag helt med.

Enligt svensk lag är det inte olagligt att ha hästar i separata hagar.

Hur som tycker jag att man gör hästarna en björntjänst ifall de har olika matbehov att ha dem i samma hagar, den kvoten går inte att få ihop utan att någon av individerna får lida för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Fast man behöver inte ha en sjuk eller fet häst för att använda betesbegränsare. Jag använder dem för att hästarna inte ska bli feta för även om gräset i deras hage är magert så lägger de på sig snabbt ändå och jag vägrar ha hästar i uppgrusad hage året runt när de klarar av att gå på gräs.

Det är just detta tankesätt jag tycker är fel, att man gör något i förebyggande syfte förutom att förändra miljön/fodersort/typ av bete för hästen vilket borde vara det första man gör. Att sätta hästarna i gräshage är för vår egen bekvämlighets skull oftast för att vi ska slippa hålla på med grovfoder viss tid av året och likaså där, lider hästen inte av att stå i grushage året om ifall det är nödvändigt för dess hälsa.

Jag tänker nästan: Klarar hästarna av att stå på gräs verkligen om de måste ha korg på sig? Är det inte själva betet ffa som det är fel på och att man sätter fel häst på fel bete? Alternativt att man begränsar tiden som hästen står i gräshagen..
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Min häst har gått i uppgrusad hage de senaste tre åren eftersom hennes dåvarande kompis inte kunde äta gräs alls eftersom han hade cushing och därmed fick fång väldigt lätt. (Och nej jag skulle aldrig låta hästarna gå ensamma i varsin hage. Är det något som är hemsk hästhållning så är det det.) Hennes glädje över att komma ut på gräs nu i början på sommaren hade även en icke hästkunnig kunnat se. Självklart lider hästarna av att stå i uppgrusad hage. De blev alltid tjuriga och lynniga när gräset började växa och de inte fick äta. För min del fodrar jag gärna med hö året runt. Det bekommer mig inte alls eftersom jag ändå kollar till mina hästar lika ofta som jag på vinterhalvåret ger dem hö så det är ingen skillnad så. Däremot är det mer ansträngande för mig att ta mig till gräshagarna än vad det är att ta mig till vinterhagen eftersom det är mycket längre till gräshagarna än vad det är till vinterhagen. För mig är det alltså jobbigare nu på sommaren när de går på gräs än vad det är på vintern.

Om du inte förstår skillnaden på att kunna gå i gräshage med munkorg på att inte kunna gå på gräs alls så har du nog aldrig träffat en riktigt fångkänslig häst.

Alla har det inte så bra att de kan välja och vraka mellan hagar eller ens kan bestämma vad som ska växa i hagarna. För min del så kan jag inte det. Hagarna är inte beskaffade så att de går att harva upp och så om och de är inte heller mina så jag hade inte kunnat göra det ens om det hade varit fysiskt möjligt. Jag har snälla grannar som låter mina hästar beta deras mark men jag kan inte ändra växtligheten. (Jag har egen mark till vinterhagen men den är uppgrusad pga den sjuka hästen vi hade.)

Visst hade jag kunnat ha hästarna halva tiden på gräs och halva i uppgrusad hage men alla undersökningar visar att hästar som växelbetas så äter ikapp det som de inte kunde äta den halvan av dygnet som de stod i grushage så det är det ju ingen mening med. Jag undrar om du ens har sett en häst med passande betesreducerare på om du tror att de inte kan röra sig eller äta normalt. Mina har passande reducerare och de kan äta och röra sig lika normalt som utan. De kan klia varandra, slicka på saltstenen och dricka normalt med. Enda skillnaden är att de inte får i sig lika mycket på varje tugga och då äter de också mindre för eftersom hästar inte kan känna att magsäcken är full så äter de tills de har tillfredsställt tuggandet och får de mindre foder i varje tugga så äter de också mindre och blir då inte feta. Det är inget elakt med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag har mött riktigt fångkänsliga hästar, vars ägare inte låter dem gå i gräshage för att skydda dem mot nytt fånganfall och skyddar dem från att bli sjuka.
Det finns idag mer forskning i ämnet som helt klart talar om att det inte bara rör sig om mängden gräs hästen sätter i sig eller att fång endast utbryter av att hästen äter för mycket gräs/blir fet. Är fruktanhalten hög exempelvis krävs det inte mycket gräs för att en fångkänslig häst ska få ett nytt anfall, det räcker med några nävar för att bryta ut en reaktion hos vissa. Med andra ord finns ingen garanti att skydda en fånghäst mot nytt anfall genom att sätta på den en betesreducerare varav många av dessa hästar aldrig får gå i gräshage mer.
Vissa individer som hör dit är så känsliga att man kan säga att de helt enkelt inte tål färskt gräs.

Hur menar du ang att växelbetas? Svälts hästarna under tiden de står i grushage kan jag mycket väl förstå att de hetsäter/"äter igen" när de är åter i gräshagen.

Jag har sett många betesreducerare och jag kan inte tycka att hästarna får möjligheten att röra sig som de vill på något sätt alls med dessa på dygnet runt. Svårigheter att röra käkar i sidled, öppna munnen på ett normalt vis och gäspa bland annat.
Klart som tusan att de inte kan äta normalt, vad är annars meningen att ha dessa på undrar jag..

Sen förstår jag också ang att kanske inte kunna påverka typ av betesmark helt och hållet men jag står kvar vid min åsikt att man någonstans måste anpassa detta åt hästen genom valet av bete om hästen har hälsoproblem.
Vi kan inte släppa ut våra hästar på bete bara av anledningen att vi ska försöka kompensera upp resten av året i "tråkig" hage eller att man ska betala tillbaka hästen sin frihet..Många tänker så men det kan bli riktigt tokigt i vissa sammanhang.
För det är fortfarande vanligt att hästägare släpper sina hästar på beten hur som helst utan eftertanke med sjuka hästar som följd och många gånger är det en ren bekvämlighetsfråga tyvärr.
Likaså när det kommer till att utfodra hästen i övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

*kl*

Min ponny kan utan problem äta med munkorg och med slowfeedingnät.
Jag vill hellre ha min ponny i flock i en stor hage med fri tillgång men med munkorg och hönät än att ha den i liten hage med små portioner av hö utgivna, då jag tror att de mår bättre av det.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag frågade bara om det skulle fungera och fick mycket arga fy och usch svar. Tror det bara var en som förstod vad jag eg var ute efter. De med lättfödda "tjockisar" vet hur tankegången är. Ibland blir man så himla less på alla som inte fattar hur man försökt allt utan framgång och tror allt kan lösas med motion.

Svaret är ja förresten det fungerar för vissa individer med löshö enl äldre trådar.Betesbegr är inte förbjudet däremot är det förbjudet enl svensk lag med att ha häst själv även om det är i bantningssyfte eller annan orsak. Nöjer mej med svaren, tack för mej.

Anledningen till att de upplevs som lättfödda är
A. små hästar som inte har behov som en stor häst. De har nästan lika stora munnar som en stor...Man ser ofta små ihop med stora. ridskolor brukar dela upp dem.
B. De är troligen EMS o då funkar inte metabolismen. banta dem o de är helt plötsligt inte lättfödda längre. banta dem innan sommaren o de små kanske i synnerhet behöver motion vilket man sällan ser. De rör sig oxå snålt o sparar på energin.

Som svar på ursprungsfrågan är inte munkorg OCH hönät OK!
Ta bort höbalen.. bara. Bekvämligheten får ha ngn gräns. Om man inte orkar fodra dem- orkar man ge dem den motionen som då krävs?
Fodra mindre givor.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag frågade bara om det skulle fungera och fick mycket arga fy och usch svar. Tror det bara var en som förstod vad jag eg var ute efter. De med lättfödda "tjockisar" vet hur tankegången är. Ibland blir man så himla less på alla som inte fattar hur man försökt allt utan framgång och tror allt kan lösas med motion.

Svaret är ja förresten det fungerar för vissa individer med löshö enl äldre trådar.Betesbegr är inte förbjudet däremot är det förbjudet enl svensk lag med att ha häst själv även om det är i bantningssyfte eller annan orsak. Nöjer mej med svaren, tack för mej.

Jag kan inte uttala mig om det fungerar och skulle inte prova av den anledningen att genom att ha betesbegränsare på är det spännen på grimma/anordning etc som gör risken för att fastna mycket stor. Det skulle jag aldrig riskera. Jag löser det (har väldigt lättfödda hästar) genom att inte ha fri tillgång utan väger noga upp rätt mängd hö och hänger ut det i finmaskiga hönät. Det har funkat bäst här.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Jag har mött riktigt fångkänsliga hästar, vars ägare inte låter dem gå i gräshage för att skydda dem mot nytt fånganfall och skyddar dem från att bli sjuka.
Det finns idag mer forskning i ämnet som helt klart talar om att det inte bara rör sig om mängden gräs hästen sätter i sig eller att fång endast utbryter av att hästen äter för mycket gräs/blir fet. Är fruktanhalten hög exempelvis krävs det inte mycket gräs för att en fångkänslig häst ska få ett nytt anfall, det räcker med några nävar för att bryta ut en reaktion hos vissa. Med andra ord finns ingen garanti att skydda en fånghäst mot nytt anfall genom att sätta på den en betesreducerare varav många av dessa hästar aldrig får gå i gräshage mer.
Vissa individer som hör dit är så känsliga att man kan säga att de helt enkelt inte tål färskt gräs.

Hur menar du ang att växelbetas? Svälts hästarna under tiden de står i grushage kan jag mycket väl förstå att de hetsäter/"äter igen" när de är åter i gräshagen.

Jag har sett många betesreducerare och jag kan inte tycka att hästarna får möjligheten att röra sig som de vill på något sätt alls med dessa på dygnet runt. Svårigheter att röra käkar i sidled, öppna munnen på ett normalt vis och gäspa bland annat.
Klart som tusan att de inte kan äta normalt, vad är annars meningen att ha dessa på undrar jag..

Sen förstår jag också ang att kanske inte kunna påverka typ av betesmark helt och hållet men jag står kvar vid min åsikt att man någonstans måste anpassa detta åt hästen genom valet av bete om hästen har hälsoproblem.
Vi kan inte släppa ut våra hästar på bete bara av anledningen att vi ska försöka kompensera upp resten av året i "tråkig" hage eller att man ska betala tillbaka hästen sin frihet..Många tänker så men det kan bli riktigt tokigt i vissa sammanhang.
För det är fortfarande vanligt att hästägare släpper sina hästar på beten hur som helst utan eftertanke med sjuka hästar som följd och många gånger är det en ren bekvämlighetsfråga tyvärr.
Likaså när det kommer till att utfodra hästen i övrigt.

Efter att ha levt med en extremt fångkänslig häst så vet jag allt detta. Tyvärr klarade han sig inte ändå utan det sista fånganfallet i februari tog hans liv :cry: Han fick dock aldrig något fånganfall sommartid eller utav att ha ätit gräs utan pga att kortisolhalten höjdes i kroppen av olika anledningar.

Mina hästar har iallafall tillräckligt stora betesreducerare för att både kunna gäspa och tugga ordentligt i sidled. Kan inte hästarna det så är betesreduceraren för liten. Den ska ju inte sitta tajt runt nosen precis. Det enda som skiljer med eller utan är mängden gräs de får i sig. Även om de får hö när de står i en uppgrusad hage så visar många undersökningar att när de väl kommer ut på gräs igen så äter de hela tiden vilket de inte hade gjort om de hade gått på gräs hela dygnet. Den sammanlagda ättiden blir alltså längre för att hästarna proppar i sig gräs när de väl kan.

Visst finns det folk som inte tänker men jag är ingen sådan hästägare. Jag bryr mig om mina hästar och försöker ge dem ett så bra hästliv så möjligt och skyddar dem mot det som de behöver skyddas mot som jag kan skydda dem emot utan att det inskränker på deras behov. (Som t.ex. ösregn och fem plusgrader på sommaren, visst lägger jag på dem ett regntäcke då precis som vilken annan årstid som helst. De har självklart också insektstäcke vid behov och sprayas regelbundet med insektsspray så de ska slippa den plågan. De har självklart också skydd ifrån solen. Endel släpper ju bara sina hästar på ett sommarbete någonstans och bryr sig inte mer utan åker iväg på semester och hästen får ingen annan tillsyn än att den står på benen och har vatten. Sen om den fryser så den skakar när regnet öser ner och inte har någon torr liggplats och får ont i ryggen eller att den springer som en tokig för att blinningarna håller på att äta upp dem eller att de inte har någon skugga det varken bryr sig folk om eller fattar vitsen med.) Det enda jag kompenserar med ifrån vinterhagen är just gräset. Mina hästar älskar sin vinterhage och väljer den gärna om de hade haft något val. Dvs. de svänger mot vinterhagen när de har kommit ut ur stallet så jag tror inte att de uppfattar den som tråkig.
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Anledningen till att de upplevs som lättfödda är
A. små hästar som inte har behov som en stor häst. De har nästan lika stora munnar som en stor...Man ser ofta små ihop med stora. ridskolor brukar dela upp dem.
B. De är troligen EMS o då funkar inte metabolismen. banta dem o de är helt plötsligt inte lättfödda längre. banta dem innan sommaren o de små kanske i synnerhet behöver motion vilket man sällan ser. De rör sig oxå snålt o sparar på energin.
Hur tänkte du där?:eek:

Jag har 3 hästar, en shettis, en b-ponny och en stor häst. b-ponnyn är bara två så hon klarar sig bra på betet, måste dock stödfodras själv på vintern. Shettisen klarar sig jättebra med bara motion på betet :) och äter normalt på vintern utan problem.
Min stora har sen tidigare haft problem magsår, hon har EMS och blir inte ens som riktigt smal helt depåfri eller lättfödd. Hon måste ha tillgång till mat pga av magen mest hela tiden. Utsatta fodringar gör henne stressad och arg och man märker att magen inte mår bra då. Jag har testat det mesta av varianter av sommarlösningar/ vinterlösningar och på sommaren har hon en specialdesignad betesbegränsare som hon faktiskt stoppar huvudet i själv. Hon kan äta lagom för att få magen att må bra utan att gå upp nämnvärt i vikt, dricka äta salt, klia kompisen osv utan problem.får inga skav. Hon trivs bäst såhär och är lugn och harmonisk. På vintern är fri tillgång i slowfeedingnät enda lösningen och hon föredrar höet i näten framför det på backen så hon verkar gilla det med.
I mitt fall handlar det om att maten aldrig får ta slut i hennes ögon för att få henne att fungera optimalt.

Men det är alltid enklare om man kan ha hästar med samma behov i samma hage. Jag skulle dock ALDRIG använda betesbegränsare och nät tillsammans på vinten :eek: Jag tänker att dom kanske inte får i sig tillräckligt, att kondesen från hästens andning fryser i betesbegränsaren och kan ge sköldskador, ne det är inte rätta vägen att gå enligt mej. Då får man fodra efter den lättfödda och sen göra som jag och stödfodra den andra på sidan av om så behövs!.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Depåerna är de som går sist- som det är tänkt.
Det är också de som gör att metabolismen ej fungerar o hästen kan ej tillgodogöra sig som den ska- varav det överdrivna ätbetéendet. För lite energi till cellerna o lägger det på deponi istället.

Om man ger ofta- ge mindre! Då får du en viktminskning såvida den också tas bort från maten x antal timmar o också rids.

På en magsårshäst är det viktigt att den inte rids på tom mage o också får lite efteråt, men det behövs inte så mkt som man VILL tro.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

KL

Gällande diskussionen om begränsare, bete, sällskap osv. Jag håller med den som tyckte att en begränsare där hästen inte kan gäspa, dricka obehindrat, osv är felanpassad. Jag har tillverkat en modell själv av köldridå, den sitter på en grimma som är mycket större än jag skulle välja att leda eller hantera hästen (ponnyn) i. Hon kan utan problem gäspa utan att grimman tar emot någonstans. Hon äter saltsten och dricker vatten obehindrat. Givetvis får hon vara utan den en stund varje dag när jag ändå tar in och sköter hästarna.

Vad det gäller risken att fastna så har jag satt balsnören mellan spännet på grimman och ringen man fäster spännet i så att det kan gå sönder om hon skulle fastan i något.

För mig känns det i alla fall betydligt bättre att se ponnyn springa i fullgalopp så snabbt benen bär över flera hektar stora gräshagar i sällskap med annan häst, än att ha henne ensam i en uppgrusad ruta hela sommarperioden. Hon motioneras ca 4 ggr i veckan, och visst skulle hon kunna gå ännu mer, men jag har hellre lite marginal på hullet än riskerar att hon blir för tjock och blir sjuk pga det.
 
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

Depåerna är de som går sist- som det är tänkt.
Det är också de som gör att metabolismen ej fungerar o hästen kan ej tillgodogöra sig som den ska- varav det överdrivna ätbetéendet. För lite energi till cellerna o lägger det på deponi istället.

Om man ger ofta- ge mindre! Då får du en viktminskning såvida den också tas bort från maten x antal timmar o också rids.

På en magsårshäst är det viktigt att den inte rids på tom mage o också får lite efteråt, men det behövs inte så mkt som man VILL tro.

Okej, ja det är kanske så det är tänkt men det är inte alltid så det fungerar, min häst var skadad ett tag men kunde pga av magsåret inte tillgodogöra sig fodret och blev då "lättfödd" ruskigt smal men med depåer bakom bogarna kvar. Så snart magsåret var fixat så gick hon upp igen och är lättfödd igen. Hon går upp även med minimalt med hö med låga värden och stegvis utfodring. om jag delar upp 6kg hö på ett halvkilo/ mål så äter hon upp det på ett par minuter sen står hon och stressar resten till nästa mål för maten tar ju slut....stress för magsårshästar är inte alls bra :(
Hon får en uträknad foderstat och rids ordenkligt då fungerar det även om hon ibland får några extra kilon på sig. Hon äter oxå mindre när hon har begränsad fri tillgång för att maten inte tar slut....men det sitter nog en hel del i hennes huvud.....;)

Ursäkta trådkapet :o
 
Senast ändrad:
Sv: Kombinera betesbegränsare och hönät till häst

För en sådan är finmaskigt nät ypperligt, men inte med munkorg också.
Där har vi ngt som kan stressa den.

Din beskrivning av hästen som smal var inte en mager häst. depåerna går innan det gått så långt.
Hästen måste bli tunn o sen inte ha en statisk foderstat, utan följa det dagliga arbetet. Glykogenlagren ska fyllas på för det den presterat. varken mer eller mindre.

Även mkt motion gör hästen mindre hungrig, just för att cellerna då börjar att fungera.
En rund överlinje är allt som oftast fett.

titta på hopp o FT-hästarna nu under EM o se skillnad på vad som är fett o vad som är en frisk topptränad häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp