Kombinationsselar

Stilo

Trådstartare
Jag har en dröm om att köra par och har en kombinationssele till min häst så att den ska gå göra om till parsele, dock är frågan tar man bara bort öglorna för skacklarna och sen är det klart eller hur funkar det?

Sv: Kombinationsselar

Bröstan ska fästas ihop med däckelgjorden också. Om det är baksele så ska den gå fram till bröstan istället för till skaklarna.

Och så behöver man stångkoppel som går från bröstan till stången. Och partömmar.

Och en till häst med motsvarande sele behövs förstås också :D

Tack Anna då var jag inte helt ute och cyklade (har bara kört par med loksele innan). Bara att börja spara pengar ;)

Jag har en dröm om att köra par och har en kombinationssele till min häst så att den ska gå göra om till parsele, dock är frågan tar man bara bort öglorna för skacklarna och sen är det klart eller hur funkar det?

Vi har Zilcos kombinationsselar i syntet :d och vi har köpt delar så vi kan köra både tandem, par och två enbet. Från enbet till par så tar vi bort skakelfästena och sätter dit ett spänne som håller ihop bröstan och däckeln och tar bort snabbfästena på linorna och sätter linorna direkt på detta fäste. Man måste också byta fästen till bakselen eftersom denna måste fästas i däckeln istället för i skakeln eftersom man inte har skaklar i par körningen. På huvudlagen kan man välja om man vill ha skygglappar eller inte och sen är det korstömmen som måste på.

För tandem har vi andra tömringar och längre linor, en par-sele och en enbetssele och extra tömringar på huvudlaget.

Finns även så man kan bygga ut till fyrspann om nu har hästar så man kan köra det också ;)
Försöker länka till en bild på enbetsselen.
576586_4072388334963_783521276_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Pegasus63
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett