Kombinationsbett

C

Cyfair

Jag tävlar ponny på Lätt nivå, och min ponny fungerar jättebra med hööks kombinations bett, (det fungerar typ som ett hackamore, fast med ett bett) men jag har inte vågat använda det på tävling för jag vet inte om det är tillåtet, jag undrar om man får använda det på tävling ? Hittade inte det i TR, men ni kanske gör, eller kanske redan vet? Det skulle vara jättesnällt om ni visste och svarade..

Sv: Kombinationsbett

"Oavsett start i avdelning A eller B är endast vanligt tränsbett, rakt, tvådelat ellet tredelat med mittersta länken rund, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar, och galoppbett tillåtet.
Undantag: På svenska ponnytävlingar får hackamore med skänkel som är max 20cm användas på ponnyer över7år"

*muffinsmet*

Enda chansen till att du skulle kunna få tävla på det bettet är om du får dispans ifrån något håll, jag vet inte riktigt var du ska vända dig. Någon som vet? Ibland kan man få dispans av veterinära orsaker när det gäller bett, men jag tror inte att det var din orsak eller?

Följdfråga: är det någon mer än jag som tycker att bettbestämmelserna på ponny är lite konstiga? Värt att starta ny tråd?

Jag vet inte hur det är nu men när jag red ponny vilket inte var så längesen, så fick du helt sonika sätta in ett pessoa med en tygel i nedersta ringen om du så ville. Men ett vanligt kulbett fick man inte använda.. sånna grejjer

´Hmm.. får väl testa pessoa .. :P Jaa, helt sjukt dumma regler :S

Det är ju det! Men om jag får bara uttrycka min mening så testa ett pelham istället för pessoa. Det blir klämeffekt på det, dessutom slår det upp i gommen på hästarna. Inget bett jag tycker om! Men som sagt det är bara min åsikt!

Tycker man att det är dumma regler kanske man inte ska tävla alls...
Reglerna finns ju faktiskt där av en anledning.

Dom flesta som rider ponny kan inte hantera vissa bett (överlag) därför är det hårdare gräns på ponnysidan eftersom att dom flesta som börjar tävla tävlar ponny och inte går direkt till storhäst på sin första lokala.

Sedan över 18 är man myndig, då bestämmer man själv och får då också hela straffet själv. Man är straffbar och man har ansvar för sina egna handlingar.

De flesta som rider ponny kan inte hantera pessoa, ändå är det tillåtet! Bettreglerna är konstiga. Man sväljer elefanter men silar mygg i vissa fall.

Men skulle man vara konsekvent så skulle isf juniorer bara få rida på vissa bett, oavsett om de sitter på ponny eller häst...

Mjaa, LD, LC och LB finns ju på båda nivåerna så isf hellre klassindelat. T.ex. från LA, som är den riktiga brytpunkten mellan lokalt och regionalt.
(Om det var den gränsen du menade.)

Precis som Lady S säger så handlar det om att det är konstigt för det finns väldigt "snälla" bett som man inte får rida på men ett pelham, pessoa eller jaktstång får vilken 10-åring som helst rida på. men shi får dom som vill rida på ett vanligt kulbett eller ett tredelat med platt mellandel. Jag tycker det är väldigt märkligt!

Ja men uppenbarligen finns det ju en anledning.

Om reglerna är så fucked up så gör något åt det, skicka in protester eller frågor på varför dom betten som är tillåtna är tillåtna, istället för att sitta här o gnälla.

Sist jag kollade så var Bukefalos ett diskussionsforum för att vädra eller dela sina åsikter med andra. Vilket är precis vad jag gör, och någon gnällspik är jag då rakt inte! Reglerna är gamla och förlegade, har kollat lite med en överdomare och hon säger att det ska ändras, det har varit på gång länge men inte hänt någonting. okej, nu ljög jag. Hackamore har ju faktiskt blivit tillåtet på ponny nu och det tycker jag är jättebra!

Jag förstår deras problematik när det gäller bestämmelserna om ponnybett eftersom det idag finns så otroligt mycket bett att välja mellan MEN tanken på att man just får rida på dessa skarpa bett (inte för att jag har något emot dom om man tar bort pessoabettet) som jag i förra inlägget beskrev men inte ett vanligt tredelat med platt mittdel eller vad det nu kan vara känns konstig! Någon mer som tycker så kanske?!

Ja, det finns en anledning. Det är besvärligt att uppdatera TR! Nu har som sagt reglerna gått framåt och det beror på att vi ryttare lobbat för det. Men ridsportförbundet är väldigt bra på att ge kalla handen, prova jobba för något så förstår du...

Och som sagt, buke är ett diskussionsforum, på ett sådant diskuterar man. Tycker du att det är gnäll är det bara att låta bli att läsa. ;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka