Kombination..

VelvetQ99

Trådstartare
Vad tror ni för hingst skulle passa till mitt sto e:Robin Z u:Veroni ue:Furidant? Hon är 163 hög (f.2000), och skulle gärna ha en lite högre hingst så jag får ett föl som är lite mer upp mot 170. Hon är inte särskillt lik en Robin Z avkomma, hon hoppar bättre än vad många andra efter honom gör och öppnar upp väldigt bra, och är inte så grov som andra jag sett efter Robin. Hon har super temprament, så om hingsten är lite nervig gör absolut inget. Det ska vara en renhopphingst. Det perfekta idealet vore en hög en med långa ben och kort i kroppen, men inte för tung.

Stoets svagheter jag vill fylla i är lite längre ben, rundare galopp.

Jag har funderat på Baloubet du Rouet, någon som vet lite mer vad han har lämmnat? Han kostar rätt mycket så då vill jag veta allt som går om hur han är och vad han lämnat.

Det är inte så att jag ska betäcka henne i år utan hon ska få tävla först men vore lite kul ändå att veta vad ni skulle rekomendera då jag själv inte har stenkoll på alla hingstar därute.

070408200548.jpg

Sv: Kombination..

En sak bara ang. ditt stos temprament, bara för att du tkr hon är ok så kan humöret på hästar bakom slå ut på avkomman.

Ja. Men jag har ingenting emot hästar med lite "nerv". Sen så är det därför jag itne vill ha en för kraftig hingst eftersom att Robin annars lämnar ganska kraftiga hästar.

Det finns massor skrivet om honom här på forumet, men om jag ska våga mig på en kort sammanfattning så är det en ung hingst med ultramodern stam, som gjorde ett spektakulärt bra bruksprov förra året som treåring, och blev halvblodsavelns mest använda hingst då. I huvudsak en hopphingst, mycket bra teknik, men bra gångarter också (899, har jag för mig). I år som fyraåring gick det inte lika bra, lite sämre betyg för gångarterna (fortfarande bra, dock), höga hoppbetyg av både nämnd och testryttare, men kritik av många som såg honom för tjafsig mun och dålig ridbarhet. Det råder delade meningar om det beror på att han hoppade så otroligt mycket på bocken förra året, eller för att han av naturen har dålig ridbarhet. Men hoppar bra gör han, det är alla överens om. Mycket krut, men det lät ju som din pålla tålde lite nerv?

Snygg är han i a f! Här är hans hemsida:

http://www.waldhof.se/corlensky.htm Som du ser är han väldigt högställd, lååånga ben och kort i ryggen, och rätt ädel, så exteriört låter han som den hingst du efterlyste.

Hans första årgång, alla 273 st eller vad det blev, föds i år, så på det sättet är det perfekt om du vill vänta några år, så ser du hur han verkar förärva sig.

Senast ändrad:

Han ser jättetrevlig ut. Och nej hon är så väldigt stabil och bra i huvudet, och vad jag har hört så har Robin Z lämnat bra yr hästar med bra temprament. Så lite nerv är inga problem.

Som jag har förstått det är Corlensky kanske snarare skarp än nervig, jag utttryckte mig lite slarvigt. Dvs inte tittig och nervös, men med stark egen vilja och rätt tuff.

Läste om honom och det låter lovande. Får hålla koll på hur han utvecklas med tiden.

NU vet vi ju inte om de är kvar till nästa år, men såväl Jaguar Mail som Alligator Fontaine, som finns på Flyinge i år, är stora, har egna prestationer på toppnivå och med stor andel fullblod.

Ingen dålig stam i ditt sto, förresten! :love: :d Lycka till med henne!!

Har inte Baloubet nån gräns att bara ta ston som tävlat minst 140? Eller har jag blandat ihop honom med någon annan hingst? :p

Trådskaparens sto har samma mamma som hoppstjärnan Verona, så det gör kanske undantag för ston från så pass meriterat möderne!

Verona är desutom inte enda hoppstjärnan i familjen, det finns flera i familjen!

Ser också också att stoets helsyster är placerad isvår hoppning!

Senast ändrad:

NU vet vi ju inte om de är kvar till nästa år, men såväl Jaguar Mail som Alligator Fontaine, som finns på Flyinge i år, är stora, har egna prestationer på toppnivå och med stor andel fullblod.

Ingen dålig stam i ditt sto, förresten! :love: :d Lycka till med henne!!

Nej, på det mödernet verkar man ju kunna lägga på lite vadsomhelst och få en klasshäst! Det var ju placeringar i Msv och Svår klass på var och varannan häst. Som lite kuriosa så hittade jag exempelvis fälttävlanshästen Mr Dalby, som är son till en halvsyster till TS häst.

Ja modern har lämnat många avkommor som gått svår klass. Så nu hoppas jag på något riktigt fint även från denna lilla pärla.

Ja, hon har ju generna för sig! Kanske kan du höra med uppfödarna till din häst, de känner ju mödernet och vet kanske mer om vad som passar?

Ja det är ju Helena Persson som fött upp henne och jag köpte henne där med. Tränar för henne också så när det närmar sig ska vi prata med henne eftersom att det är hennes stofamilj också.

Helena P har väl själv en Baloubet-avkomma (Bonzai ?) om jag inte minns fel, då kanske hon vet mer om hur Baloubet skulle passa. Är dock inte säker på att du inte kan få en bättre avelhingst för de pengar som Baloubet kostar...

Ja hon har en efter Bb, men har inte kollat närmare på den ännu. Jo Bb är ruskit dyr. Det är nog bäst att prata med henne eftersom att hon vet om hela stofamiljen och vet nog därefter vad som skulle passa.

Om jag får gissa är det nog många hingstar som skulle passa, mamman verkar ju ha lämnat bra med ganska olika sorters hingstar. Men något lite kvickt och smidigt kanske skulle vara bra, med tanke på Robin Z? Kanske Pilotblod, typ Lucky Point eller som sagt Corlensky?

Eller gå på ren prestation och ta Saint Amour (dock med risk att få en liten avkomma)?

Okej. Jag känner inte helt till hingstarna men ska läsa lite om dom nu. Men vet du hur det är med Baloubet du Rouet, om han bara tar "vissa" ston som ska ha presterat i 140?

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 380
Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 377
Senast: Mabuse
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: Görel
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka