Kollo för fattiga barn

wrangler

Trådstartare
Ponera att man vill anordna gratis kollo/läger med lite olika aktiviteter tex ridning och annat för barn vars familjer inte har råd att skicka dom på läger, åka på semester osv.

Hur går man till väga för att få dit/välja ut just dom barnen och att inte alla föräldrar som vill ha gratis barnpassning i en vecka kommer med sina barn?

Man kan ju inte gärna begära ut föräldrarnas lönekuvert och kontoutdrag menar jag :angel:

Förmodar att en väg är att gå genom skolor men kan man be skolpersonal att välja ut barn dom "vet" är fattiga och ge deras föräldrar informationen om att dom kan anmäla sina barn eller hur får man tag på rätt ungar, dvs dom som verkligen har behovet?

Sv: Kollo för fattiga barn

Den lokala majblommeföreningen kanske är ett sätt att få råd eller att du kan sponsra föreningen med att anordna ett sånt läger?

Oj, majblommor känner jag självklart till men inte att det finns lokala föreningar :o Ska genast kolla upp detta!

Tycker inte det känns etiskt riktigt att be skolpersonal välja ut fattiga familjer. Hur ska de veta vilka som är i behov av detta? Ta kontakt med socialkontoret och diskutera om de har idéer om hur det skulle kunna ordnas?

Alltså att TS ska få råd från den lokala majblommeföreningen som ju även de ger bidrag till fattiga barn.

För övrigt går 10% till den som säljer, 10% till föreningen/klassen och resten till fattiga barn inom den lokala majblommeföreningen.

Tycker inte det känns etiskt riktigt att be skolpersonal välja ut fattiga familjer. Hur ska de veta vilka som är i behov av detta? Ta kontakt med socialkontoret och diskutera om de har idéer om hur det skulle kunna ordnas?

Tja dom vet väl vilka som inte brukar kunna följa med på skolresor och liknande. Och det var väl inte meningen att dom skulle peka ut någon utan mer ge information -tex en broschyr, till familjer som kunde vara aktuella.
Men visst, det är ju liksom det som är dilemmat och som jag undrar om, hur hittar man rätt familjer.

Socialkontoret är en bra idé men inte alla har så bra erfarenheter av dom så idéer om andra vägar mottages gärna.

Alltså att TS ska få råd från den lokala majblommeföreningen som ju även de ger bidrag till fattiga barn.

Detta är precis det jag undrar över! Hur vet dom (och andra organisationer mm) vilka som är fattiga barn. Frågan kan tyckas fånig men jag vet liksom inte hur man just kan rikta ett erbjudande till ett fattigt barn/familj utan att veta att "alla andra barn" hänger på, om du förstår vad jag menar.

Om jag har ett gratisläger tex så vill jag ju veta att de barn som verkligen har det dåligt ställt får platserna, och inte andra barn som har råd att åka på skolresor etc. Men det kanske inte går att säkerställa en sådan sak till 100 % som "privat" anordnare?

Förtydligande:

JAG har inget intresse i att veta vilka som är fattiga eller ej, men jag skulle ju vilja att informationen kom till rätt familjer så att säga. Vilket förmodligen lämpligast görs via en annan instans.

Här finns något som heter Föreningen Östergötlands Barn och jag vet att deras lokala underföreningar stöttar utsatta barnfamiljer, tex genom att hjälpa dem ekonomiskt vid jul eller andra lov. Det är oftast inga stora summor, men hjälp till någon julklapp eller ett besök på simhallen kan familjerna ansöka om. Nu utgår jag från att föreningen har någon slags tystnadsplikt kring vilka familjer som blir beviljade hjälp, men å andra sidan skadar det ju inte att höra av sig och erbjuda en gåva. Kanske det finns något liknande i din trakt, om du nu inte bor i/i närheten av Östergötland.

Ah bra idé ska kolla upp detta.

Det bästa är säkert att gå via någon sådan förening helt klart!

Tack för tipsen!

Jag också :D

Det måste bara ordnas och skötas på rätt sätt men man måste ju börja någonstans!

När all byråkrati och tillstånd är klara finns det nog en rad olika vägar att gå. Har Svenska Kyrkan en aktiv diakoni på din ort så har de säkert koll på vilka som är utsatta och kan behöva få lite hjälp och roligt i livet.

Ja det är mycket som måste tänkas på. Men kyrkan var ett bra tips!

Tillståndsmässigt förmodar jag att detsamma gäller som för vanliga ridläger/kollo osv. Kommunen kanske har någon som kan hjälpa en att gå igenom sådant?

Har kollat runt lite (läs googlat :D) och det verkar som att vissa kommuner anordnar dylika aktiviteter, men långt ifrån alla.

Möjligen är den bästa vägen att gå genom kommunen, att kommunen anordnar och att man så att säga donerar "lägret inkl allt" till kommunen.

Undrar dock om bara barn från just den kommunen får komma... får undersöka det spåret närmare helt enkelt.

Tja dom vet väl vilka som inte brukar kunna följa med på skolresor och liknande. Och det var väl inte meningen att dom skulle peka ut någon utan mer ge information -tex en broschyr, till familjer som kunde vara aktuella.
Men visst, det är ju liksom det som är dilemmat och som jag undrar om, hur hittar man rätt familjer.

Socialkontoret är en bra idé men inte alla har så bra erfarenheter av dom så idéer om andra vägar mottages gärna.

Jag tycker fortfarande inte att det är etiskt riktigt att skolpersonal ska förmedla erbjudanden enbart till vissa barn, även om det är i ett mycket gott syfte. Dessutom så är det inte säkert att skolpersonal är så insatta i enskilda familjers ekonomiska situation. Skolan får inte ta betalt av föräldrar. De som inte kan följa med på skolresor skulle ju kunna vara förhindrade av olika orsaker och det finns säkert barn även från fattiga familjer som följer med på skolresor. Jag är inte hundraprocentigt säker på att det ens är tillåtet för lärare att ge erbjudanden enbart till vissa barn.

Jag tänker att socialkontoret i så fall skulle kunna ha en större möjlighet att ge detta erbjudande till vissa? Hur menar du att dåliga erfarenheter av dem skulle kunna hindra?

Företag som sysslar med reklamutskick brukar ju vara duktiga på att identifiera målgrupper. Så ett sådant företag skulle säkert kunna ge dig en adresslista som uppfyller vissa villkor.

- T.ex. barn i viss ålder.
- Inkomst under en viss nivå.
- Bo i ett område med låg medelinkomst. (Borde gallra bort rika nolltaxerare i Djursholm t.ex.)

Det kan säkert slippa igenom några 'rika' barn, men i stort borde det väl bli ett passande urval.

Sen kan själv tycka att sådan här riktad reklam kan kännas lite utpekande för de som får dem. Men du kan förhoppningsvis formulera ditt erbjudande på ett snyggt sätt.

Ja det är en aspekt jag har tänkt på. Jag känner inte för att singla ut barn och familjer på det sättet, så att det blir synligt, utpekande eller pinsamt.

Det är därför jag funderar i banorna gå genom kommun eller organisation nu. För att bara annonsera ut det tror jag inte funkar.

När tanken först formades så tänkte jag inte alls på hur man skulle hitta/rikta sig till rätt barn men så sa sambon att man kan ju inte bara gå ut med gratisläger hur som helst för då har man ju hur många som helst som vill komma och kanske inte når rätt målgrupp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka