Kollektivstall och val av hyresgäster (utbruten från Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!)

Sen är det ju ofta inte bara häst och hästägare som flyttar in, många har ju även medryttare med varierande hästvett som ibland ska ta in- och utsläpp eller bara helt enkelt inte alltid rättar sig efter de regler som finns när de är i stallet, som att aldrig lämna en häst ensam ute t ex.

Jag har stött på hästägare som svultit sina hästar och de som övergödde, en som inte ville att hästen skulle få komma in med de andra på kvällen utan gå ute ensam över natten utan grovfoder från tidig vår för att inte tala om alla de som gått upp i rök och mer eller mindre dumpat sin fd travare.

En häst där man fick ha handskar, ridhjälm, kedja och pisk och 100% koll på den hela vägen mellan stall och box för att vara säker på att den inte skulle attackera. Eller NH-tränaren vars egna häst var aggressiv i hagen mot andra hästar vid insläpp och som inte gick att lasta. Hon ringde och skrek samt mordhotade mig på telefon för något jag inte gjort. :cautious:
Vi har också råkat ut för några idioter genom åren, men de har åkt ut med huvudet före ganska kvickt. 😅 Tack och lov. Jättesvårt att bedöma hur folk verkligen är innan de flyttat in. Oftast blir det bra, men inte alltid tyvärr.
 
Jag tycker ändå det låter konstigt. Har också svårt att tro att det var just detta (alltså att alla inackorderade fick ge input innan någon erbjuds stallplats) som gjorde stallet välfungerande. Det andra du nämner med regelbundna möten och vettiga stallägare är väl mer troligt som förklaringsmodell.
Ja, du får väl tycka det är konstigt då! Så gjorde vi och jag upplevde att det fungerade, vet iaf ett par "stolpskott" som vi lyckades undvika längs resans gång. Det var sällan långa diskussioner, mer av typen "NN har hört av sig och frågat om stallplats för sitt sto/sin valack si och så, är det någon som känner henne/honom och/eller har några synpunkter?". Det kunde också vara initierat av en ledig stallplats, då fick vi frågan "Som ni vet har vi en ledig plats för ett sto/en valack från 1/7, är det någon av er som har någon som de vet letar stallplats och ni kan rekommendera?". Som sagt, den första frågan gjorde att vi lyckades ducka för en eller två hyresgäster som det nog var bra att vi slapp. Den andra frågan var huvudsakliga källan till nyrekrytering av hyresgäster.
 
Det hjälper knappast att hela skaran inackorderade ska bedöma potentiella hyresgäster, då är det ju bättre att ta referenser från tidigare stall. Om stallägaren vet att någon av de befintliga inackorderingarna känner den potentiella hyresgästen eller tex har stått i samma stall som den tidigare så kan ju stallägaren rådfråga den specifika personen.
Jag stod flera år i stall där stallägare inte ansvarade för någon skötsel direkt. Allt hästjox och det mesta av resten kring just det stallet sköttes av inackorderingar eller hjälp vi inackorderade hyrde in.
När jag skulle flytta dit fick jag träffa alla övriga 8 st som okade mig. Jag kände då sedan innan en av dem mkt väl. Så det var på hennes rekommendation jag fick komma och träffa alla. De hade superlång kö och kunde fritt välja rejält.
Gårdsägare ok:ade mig med.

Vi körde lite liknande när vi väl fick någon till box ledig. Då rekommenderade jag en person som sen fick ok av övriga.
Funkade fint!

Har inte haft det så förr eller efter dock i något stall. Men jag har aldrig stått i kollektiv utöver det.
 
Låter inget trevligt alls! Har ingen erfarenhet av att ha häst i kollektiv men minns att jag följde med en kompis ett par gånger när jag var 12 år, hon var ett år äldre men mognadsmässigt var hon betydligt yngre än mig, ingen ansvarsfull person alls eller konsekvenstänk över huvud taget. I alla fall, hon hyrde en häst ett par gånger i veckan och hade alltid med sig en kompis för att kunna betala halva hyran som var en symbolisk summa på 100 kr i månaden och när en tröttnade hittade hon en ny och just då var det jag.
Vi brukade ensamma släppa ut hästarna när vi kom dit.. hände en hel del. En häst klämdes i boxdörren för vi inte öppnat ordentligt, en annan fastnade med grimman i boxdörren så dörren gick sönder. Sen hände något när jag släppte en av hästarna i hagen, minns inte vad mer än att jag släppte olägligt men i alla fall så haltade hästen i väg med ett bakben och det tyckte min kompis att vi håller tyst om.
En häst skulle absolut inte äta havre, minns ej varför men när dens foderhink inte var fylld gav hon den en stor skopa havre.
Hästen hon hyrde var en stor fjording vi tappade titt som tätt när vi skulle leda ut den.
Detta hände på kanske 3 gånger jag var där.

Vilken mardröm att ha sin häst där tänker jag men hon var ändå väldigt populär i det stallet men så såg de ju inte allt som hände bakom kulisserna så att säga mer än boxdörren men minns att hon kom med någon ursäkt till det som inte riktigt stämde.
 
Jag ska precis ta över ett stall där jag själv kommer ha ansvaret för inackorderingar. Har valt att enbart ta in hästar på helinackordering, rehabhästar och hästar som behöver plats en kort period. För jag vill inte ha med folk att göra i stallet. Då är jag trygg i att alla hästar blir väl omhändertagen, det mockas, strös och fodras ordentligt osv. Om jag mot förmodan kommer ta in häst tillsammans med ägare blir det ändå helinackordering. Vill aldrig mer se hästar med 2cm spån i boxen och som förväntas leva på två strån i kors som kvällshö osv.

I kollektivet på gården jag står nu är nog alla hästägarna rätt nöjd. Men gillar inte när nån tar in på kvällen vid sju och sen kommer de inte ut förrän efter 8 dagen efter...
 
Jag stod flera år i stall där stallägare inte ansvarade för någon skötsel direkt. Allt hästjox och det mesta av resten kring just det stallet sköttes av inackorderingar eller hjälp vi inackorderade hyrde in.
När jag skulle flytta dit fick jag träffa alla övriga 8 st som okade mig. Jag kände då sedan innan en av dem mkt väl. Så det var på hennes rekommendation jag fick komma och träffa alla. De hade superlång kö och kunde fritt välja rejält.
Gårdsägare ok:ade mig med.

Vi körde lite liknande när vi väl fick någon till box ledig. Då rekommenderade jag en person som sen fick ok av övriga.
Funkade fint!

Har inte haft det så förr eller efter dock i något stall. Men jag har aldrig stått i kollektiv utöver det.
Råkat ut för samma i ett kolletiv skall. Jag är ansvarsfull men väldigt introvert så jag kände bara att jag helt enkelt inte klarar en sån upplevelse. Jag sa nej. Jag förstår att man vill träffa folk och känna kemin innan men för mig kändes det omöjligt. Så jag letade vidare
 
Råkat ut för samma i ett kolletiv skall. Jag är ansvarsfull men väldigt introvert så jag kände bara att jag helt enkelt inte klarar en sån upplevelse. Jag sa nej. Jag förstår att man vill träffa folk och känna kemin innan men för mig kändes det omöjligt. Så jag letade vidare
Ja, det kanske inte funkar för alla tyvärr! ❤️
 
Råkat ut för samma i ett kolletiv skall. Jag är ansvarsfull men väldigt introvert så jag kände bara att jag helt enkelt inte klarar en sån upplevelse. Jag sa nej. Jag förstår att man vill träffa folk och känna kemin innan men för mig kändes det omöjligt. Så jag letade vidare
Är med introvert så alltid haft mina hästar på stall där var och en sköter sig själv och anställda med garanterad erfarenhet sköter ens häst när man inte är där. Kanske låter trist men sett hur andra kämpat med diverse intriger i kollektivstall så lugn och ro är det i alla fall. Ser man ju bara här på Buke hur mycket tjafsoch osämja det kan bli om precis allt och ingenting. Och har man inte den där naturliga utstrålningen som många utåtriktade har blir man som regel bortvald oavsett. Fulllt förståeligt för folk vill känna vart de har en.
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp