kollektiva avtal och sjuk häst

lovehorses

Trådstartare
Skulle ni som har kollektivt stall ta betalt att plåstra om en annans häst skador? Nu pratar vi alltså större skador/sjukdommar. där det kräver vård åtminstånde en gång /dag om inte mer. Vad skulle ni ta betalt då?
 
Nja, det beror på. Ge och ta tycker jag är en bra princip att gå efter. Om min häst är i behov av vård flera ggr om dagen (jag är ju alltid i stallet en gång per dag) så skulle jag vara oerhört tacksam om ngn kunde fixa det när de ändå är där. Jag skulle lätt hjälpa andra i mån av tid, men det får inte stjäla föör mycket tid av mig. Som stallägare innan och efter hagvistelse, samt dagligen så skulle jag lägga på skäligt arvode.
 
Nej, jag tar inte betalt.
Har bla haft fullt ansvar om häst 2 veckor på boxvila medans ägaren var på semester och senskadad häst 1 månad medans ägaren var sjuk + div penicillinbehandlingar, mockningar vid boxvilor, såromläggningar osv.
Har jag ork och tid ställer jag upp helt enkelt, men är nog lite för snäll ibland ;)
 
Nej, jag tar inte betalt.
Har bla haft fullt ansvar om häst 2 veckor på boxvila medans ägaren var på semester och senskadad häst 1 månad medans ägaren var sjuk + div penicillinbehandlingar, mockningar vid boxvilor, såromläggningar osv.
Har jag ork och tid ställer jag upp helt enkelt, men är nog lite för snäll ibland ;)

ja där går nog gränsen och det är aldeles för snällt ;)

utöver det säger jag som flera sagt redan: jag tror på tjänster och gentjänster kollektivt. Är man ändå där och har möjlighet tjänar alla på att man ställer upp. Däremot blir det ju en annan sak om det handlar om att ngn annan än hästägaren ska ha yttersta ansvaret för behandlingar och fix osv. det är en helt annan sak. Är det en allvarligare skada och omvård krävs utifrån det osv, så funderar jag lite på även varför man vill lägga över det ansvaret på stallkompisar kollektivt öht. Är det svårare grejer utifrån ett sånt stall kan man inte tycker jag, räkna med att det ska skötas av andra och flertalet personer osv i stallet, då hade jag nog ansett att det är läge att flytta hästen till ett rehab stall om det krävs minituös skötsel och behandling och man själv inte kan sköta det personligen osv faktiskt.
 
I den mån det är möjligt tror jag på tjänster och gentjänster. Jag tycker att det fungerat bäst hittills, för alltid behöver man själv hjälp ibland och det är ju trevligt om man kan turas om. Men precis som @mackan så hade jag nog snarare övervägt att ställa hästen i ett rehabstall ifall det krävs mer omfattande insatser och jag själv inte har möjlighet. Dock är det ju inte alla som har ett rehabstall inom rimliga avstånd.
 
Det var ett kollektivtstall, right? Där man hjälps åt med alla sysslor? I så fall hade jag som hästägare betalat igen med min tid - alltså gjort en dag extra när det ska mockas hage, tagit några extra släppa in/ut-pass eller ställt upp o tagit nyår och jul som kompensation. Men jag hade respekterat att kanske inte alla varit bekväma med att lägga om sår osv. Inblandade behöver ju prata med varandra till att börja med :)
 
När jag stod i kollektivstall var det självklart för mig att hjälpa till att tempa en häst som var sjuk när jag hade utsläppet. Tjänster och gentjänster, skönt att ligga på pluskontot :).

Men lägga om sår eller något liknande känns för riskabelt och ansvarsfyllt, det hade jag inte gjort pga om det går fel så vill jag inte ha kunna bli beskylld för något.
 
Det var ett kollektivtstall, right? Där man hjälps åt med alla sysslor? I så fall hade jag som hästägare betalat igen med min tid - alltså gjort en dag extra när det ska mockas hage, tagit några extra släppa in/ut-pass eller ställt upp o tagit nyår och jul som kompensation. Men jag hade respekterat att kanske inte alla varit bekväma med att lägga om sår osv. Inblandade behöver ju prata med varandra till att börja med :)

vilken utopi; )
 
Om någon ber om lite hjälp så kan jag hjälpa till för jag vet att jag får hjälp tillbaks. Tänker mej typ tempa och byta lindor, sånna enkla grejer. Men inget mer komplicerat. Då får dom fixa det själva. Förväntar mej inte mer av nån annan heller.
 
Jag står i kollektivstall sedan många år tillbaka, vi är 10 hästägare och det är låg omsättning på medlemmar.
Vi hjälps åt. Är det min häst idag så är det någon annans nästa gång.
Vi har tex @Tulip s "gamla" fånghäst som behöver få mat fler gånger än de andra när de går på gräs och det löser vi med frivilliga insatser.
Mindre skador hjälps vi åt med, lättare medicinering likaså.

Däremot kände sig en av oss nödgad att flytta sin nyligen senskadade unghäst nu i sommar, helt enkelt för att vi inte är i stallet regelbundet under betesperioden så det finns ju en gräns för vad vi mäktar med.
 
Bra att veta, kommer inte att ta betalt för det i framtiden för kollektiv har inte gjort det tidigare heller. Man hjälps åt. Men som sagt e det något större så måste man ju fundera på det. Ex en häst i stallet skulle ha ögondroppar flera gånger om dagen. Helt ok att göra.En annan häst hade skadat benet och måsta byta bandag regelbundet. Det får ägaren gör själv så att det blir rätt gjort för ägarens del.
 
Jag är ganska intresserad av sår och omläggning. Jag tycker det är kul. Och alltid lär man sig något. Så jag hade hjälpt till om tiden fanns.
Står i litet stall och stallägaren klarar inte blod eller sår, så jag har skött allt sådant. Stallägaren är min bästa vän, så om jag skulle ha ont om tid, så skulle jag skippa ridningen. Dessutom känner jag lika stor omsorg för alla hästar i stallet, endast 4st, så det faller sig naturligt att sköta deras sår.
 
Självklart!

Eller så får ägaren pallra sig ut en gång om dagen och plåstra om själv!! Jag har vart tvungen själv att åka ut 3 gånger om dagen för att plåstra om/promenera när min häst vart skadad. Skulle ALDRIG kräva någon annan att göra det och åtminstone inte utan ersättning!!
 
Självklart!

Eller så får ägaren pallra sig ut en gång om dagen och plåstra om själv!! Jag har vart tvungen själv att åka ut 3 gånger om dagen för att plåstra om/promenera när min häst vart skadad. Skulle ALDRIG kräva någon annan att göra det och åtminstone inte utan att erbjuda ersättning!!
 
Att man hjälps åt i den mån det går när det är kollektiv tycker jag är självklart. Det hänger ihop med den kollektiva tanken. Sen får det förstås inte bli för omfattande eller krångligt.
 
Rent spontant tycker jag att det är hästägarens sak att lösa extra-arbete, men det är inte fel att be de andra i kollektivstallet om hjälp med det man inte klarar själv.

Om det var min häst: jag skulle se till att kunna ta mig till stallet och göra nödvändig sårvård.
Om det var någon annans häst i mitt stall: jag skulle förvänta mig att ägaren skulle anstränga sig för att lösa situationen men skulle hjälpa till om jag kunde, och i så fall inte ta betalt.

Jag har åkt hem till ett par olika kompisar och hjälpt dem att spruta antibiotika, eftersom jag är mer van vid att sticka och ge sprutor än de är (även om jag normalt sett sprutar människor, men handgreppet finns ju).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 407
Senast: caballus
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 974
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp