Kolla upp blod i urin + äggvita?

Wembley

Trådstartare
För en vecka sedan fick jag remiss från VC till akuten för att jag hade blod i urinen.

Detta efter att jag bokat en tid på VC för att kolla upp min njure då det var svullet kring den (och ont) och jag hade svårare att kissa efter ett fall från hästryggen 2 dagar tidigare.

På akuten hade jag återigen blod i urinen + äggvita. Där togs prover och UL, men de hittade inga tokigheter.

Glad över det förstås :) men hemkommen igen funderar jag ju över varför det är blod i urinen och äggvita? Det är 2 v från mens. :meh:

Bör jag göra ett nytt urinprov framöver för att kolla att det försvunnit eller ska jag skita i det? Hur hade ni tänkt? Läste på nätet att denna kombination inte är idealisk.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Det som dyker upp i min skalle är att det är klassiska symptom på urinvägsinfektion. (Tips från coachen, skaffa inte det, gör asont...). Men det kanske de uteslöt på VC?
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Det som dyker upp i min skalle är att det är klassiska symptom på urinvägsinfektion. (Tips från coachen, skaffa inte det, gör asont...). Men det kanske de uteslöt på VC?

Antar att de uteslöt det. Ingen som sa något om det iaf.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Hur känner man att det är svullet runt njuren.
PL

Jag kände och såg att jag var svullen runt det området som njuren sitter. Det var alltså på utsidan på ena sidan av ländryggen, på sidan och fram på buken. Dessutom hade jag svårt att kissa. Därför misstänkte jag njuren.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Men vadå, förklarade inte doktorn proverna?

Jag frågade ang blod i urinen och hon kunde inte ge något svar på varför, annat än att det kanske blivit så i samband med fallet. Som alltid kommer man ju på saker i efterhand, därför min undran om man kanske borde kolla upp framöver att det försvunnit? :)
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Jag fick blod i urinen då jag blev sparkad i magen av en häst. Gick dock över eftersom.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Aj då! :( Kollade du upp det igen eller såg du bara själv att det försvann?
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Klart du kan ringa din vårdcentral och höra efter om det ska kollas upp men jag tror ärligt talat att doktorn du träffade hade nämnt något om det om det varit en stor grej eller något att hålla koll på.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Jag kände och såg att jag var svullen runt det området som njuren sitter. Det var alltså på utsidan på ena sidan av ländryggen, på sidan och fram på buken. Dessutom hade jag svårt att kissa. Därför misstänkte jag njuren.

Njurarna sitter inte där. De sitter högre upp, skyddade under revbenen.
Svårt att kissa beror inte på njurproblem, det beror på problem med urinblåsan (eller på smärta, eller på medicin, eller nåt annat).
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Äggvita i urinen är ett tecken på havandeskapsförgiftning om man är gravid, men det är du inte?
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Ok, bra att veta tills nästa gång (förhoppningsvis inte någon nästa gång) och bra att de är väl skyddade.

Det var min egen oro att det kunde vara njuren som jag alltid brukar bli full av blåmärken annars och inte "bara" märkligt svullen och ont på både fram (buk) och baksida (flank).
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

*KL*

Tack alla för svar! :) Det verkar inte som jag behöver bekymra mig över detta. Troligen ett övergående fenomen med blodet och jag mår ju efter omständigheterna bra.
 
Sv: Kolla upp blod i urin + äggvita?

Äggvita i urinen är ett tecken på havandeskapsförgiftning om man är gravid, men det är du inte?

Nja, det är ett av alla de tillfällen man kan ha protein i urinen. Och då brukar man vara ganska rejält gravid dessutom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 344
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Småbarn På måndag två veckor sedan hittade vi blod i min sons nattblöja, blev vårdcentralen som inte hitta något (men hans pung var lite större...
2
Svar
28
· Visningar
3 391
Senast: AgentCarter
·
B
Hundhälsa Skulle vilja ha lite brainstorming kring vad det kan vara för fel på min hund så jag har lite förslag att lägga fram till veterinären...
2
Svar
24
· Visningar
7 578
Senast: Bananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp