Kolla torrsubstansen i micron???

tinafinis

Trådstartare
Ja läste att man kunde göra det. Väga det innan och efter.
Men det stod inte hur man gjorde, effekt, hur länge osv.

Någon som vet som kan berätta?
Hur mycket hö/ensilage ska man ta?

Sv: Kolla torrsubstansen i micron???

Bra beskrivning finns här: http://www.z.lst.se/NR/rdonlyres/624E37AB-0DDD-4D2B-BA32-ACF6EF6491E5/0/tshalt.pdf

Eller från Hippocampus: "Exempel: Ett prov tas ut från en bal på flera ställen i balen eller från flera strängar på fältet så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn (nästhögsta effekten). Efter ca 2 minuter tas provet ut och blandas om och vänds, och torkas sedan färdigt i 2-minutersomgångar, totalt ca 10-12 minuter beroende på om provet är väldigt blött eller väldigt torrt. Var försiktig och torka hellre i omgångar än för lång tid i taget. Var särskilt försiktig med torra och grova grödor - de kan lätt fatta eld! Efter torkningen vägs provet igen, det väger då t ex 29 g. Det är dessa 29 g som finns kvar efter att allt vatten torkats bort som utgör torrsubstansen; 29 g / 50 g = 0,58. För att få ts-halten i procent multipliceras svaret med 100: 0,58 x 100 = 58 %. Torrsubstanshalten i ensilaget är 58 %. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs, men det får inte lukta bränt. Lämna aldrig ts-provet utan håll det under uppsikt under hela torkningen!"

Använder du små mängder måste du ha en mycket noggrann våg!

tackar tackar!!!

får be sambon göra de. ja e rädd att allt ska ta fyr!

Jag har gjort det både på spannmål och med gräs. Det finns en liten risk att micron kommer lukta gräs ett tag framöver så du är beredd på det.

Om hösilaget har långa strån kan det vara bra att klippa ner dom till lite kortare innan det vägs. Det blir då lättare att blanda om så det inte punktvärms och tar fyr. Själv tycker jag att 2 min blir för lång tid på slutet, men det beror mycket på strukturen på provet.

När kallas det hösilage och när är det silage?

Vid vilka ts är det okej att plasta in?

jag vill bara varna... jag är känslig för lukter och jag var tvungen att kräkas och vädra hela huset! (nu har vi micro i stallet) lycka till!

Fick mitt prov till att innehålla 40 % ts. Visst är det lågt?

Egentligen är ju allt ensilage. Men i folkmun kallar man lite torrare ensilage för hösilage. Vart gränsen går är lite svårt att säga, beror helt på vem du frågar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka