kolla tänderna!!

Sv: kolla tänderna!!

jo, givetvis. men det kunde ju ligga i hästägarens intresse.(att ta en sådan dis. med sin vet.)

vi har fått det så bla. till en häst med kotförskjutningar när denna skulle skos/verkas. även när h*n skulle transpoteras till kliniken då hon fått sina skador efter en transportolycka.(innan hon blev utdömd)

fick det även till den hästen jag har som blivit op. för tromb.(vet kunde ju inte komma ut varje dag för skötsel av såret) samt vid några andra tillfällen..

Det är ju ok , då ingår det lugnande som en del av beh.
Därtemot är det aldrig ok för en vet att lämna ut lugnande till en "hästtandläkare" som sedan far omkring o använder det på andras hästar.
PL

Det är väl mer beroende på kunskap el intresse hos den som gör jobbet.
Visst är det bra med tvångsspilta men knappast nödvändigt för att göra ett bra jobb på en normal häst.
När jag jobbade på klinik brukade jag ta in mina vertyg från bilen eftersom jag hade ett bättre sortiment.
PL

Ponnyn jag hade behövde det inget lugnande på. Och då var det inte en vanlig rasp de raspade tänderna med. Utan en maskin som levde om ungefär som en klippmaskin till häst! Hon stod stilla i boxen inne i hörnet och tandläkaren fick slipa med den där maskinen :p

Min nuvarande häst hatar veterinärer. Hon försöker bita dom och blir väldigt otrygg. Så hon får lugnande, ganska mycket också... Dessutom så är hon ju så stor att man når inte om hon sätter huvudet uppe i luften ;)

jag har INTE sagt att min häst får lugnande heller. men om någon av hans patienter behöver lugnande så rings vet ut direkt. det jag skrev i mitt första inlägg var att jag reagerade emot att vet gav spruta innan han ens öppnat munnen på hästarna. varför ge lugnande å sen titta. inte säkert att nånting måste åtgärdas.

iaf en av hästarna i fråga var visst kollade förr och det var inte speciellt stor dos dom fick, dock var dom väl ganska känsliga och blev rätt loj efteråt men palla upp dom behövde man knappast göra!:crazy:

och han hade visst kollat innan och såg att det fanns lite som behövde göras och då lugnade han dom.

Ps. jag vet, jag äger hästarna....:smirk:

Mina häst får lugnande i samband med tandkoll, de tycker inte det är så roligt så då får de slippa vara "närvarande" så går det snabbt och smärtfritt.
Provade utan lugnande först men bara att ta på munstegen gjorde att min (i övrigt otroligt lätthanterade och coola häst) fick lätt panik och slog till med huvudet så att JAG for in i väggen med en gigantisk bula som resultat.

Så jag anser lugnande vara en säkerhetsåtgärd när man hanterar såpass stora djur.
Självklart behövs det ju inte om hästen verkligen inte bryr sig. Min förra häst fixade vi utan lugnande, hon accepterade att det rotades i munnen ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 744
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31