Kolla masken nu eller i vår ?

Krans

Trådstartare
Ja, hur ska man göra för att komma igång med nån rutin med det hela ? Det är så längesen hästen blev kollad / avmaskad så det känns som att börja från noll. Hur ska man börja? Göra Kolla masken nu eller i vår ? Försökt googla men blir bara mer snurrig. OBS har inga misstankar om mask men det skulle kännas bra att kolla iaf efter att hästen blivit i min ägo. Jätteglad för tips !

Vi kollar alltid innan vi tar in från bete på hösten och innan vi släpper ut de på våren (alltså innan vi byter hagar).

Jag kontaktade SVA just för den frågan, och där sa de att den stora kollen gör man på våren, och sen gör man en enklare koll på hösten. Jag ville gärna vara med i deras program för parasitkoll när man har många hästar, så de sa att det är ok att hänga på nu, göra den enklare kollen och så starta upp på allvar till våren med en mer omfattande.
Så jag skickade in proverna förra veckan.
Blir intressant!

Jag kontaktade SVA just för den frågan, och där sa de att den stora kollen gör man på våren, och sen gör man en enklare koll på hösten. Jag ville gärna vara med i deras program för parasitkoll när man har många hästar, så de sa att det är ok att hänga på nu, göra den enklare kollen och så starta upp på allvar till våren med en mer omfattande.
Så jag skickade in proverna förra veckan.
Blir intressant!
Vad är det för skillnad på en "enklare koll" och att skicka in träckprov som vanligt?

Oj, förlåt att jag uttryckte mig så otydligt! :o
Så här: Man skickar in ett vanligt träckprov, och SVA kollar lilla blodmasken och spolmask. På våren görs en grundligare koll, då letar man efter stora blodmasken också, och bandmask.

Oj, förlåt att jag uttryckte mig så otydligt! :o
Så här: Man skickar in ett vanligt träckprov, och SVA kollar lilla blodmasken och spolmask. På våren görs en grundligare koll, då letar man efter stora blodmasken också, och bandmask.
Vi kollade stora blodmasken nu också, och tur var det eftersom två hästar som flyttade in i början av sommaren hade stora blodmasken... (och de flyttade nu efter sommaren också pga oense i stallet). De hade sagt att de avmaskat i våras men tydligen inte :devil:

Som tur nog var så gick de bara med varandra + sto och föl som ändå skulle avmaskas. Men nu får vi det jobbigt med hagar igen, stallet som precis blivit av med masken.

Jag personligen är väldigt glad att vi tog prov igen på hästarna annars hade vi aldrig vetat om att den hagen hade stora blodmasken

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama