Kolla järnvärden?

monster1

Trådstartare
Jag har fått konstaterad järnbrist på olika nivåer de senaste 13 åren ungefär. Nu senast gjorde de en utredning med alla upptänkliga typer av tester för att slutligen konstatera att jag har rikliga blödningar vid mens som anledning till bristen. Det är väll två tre år sedan det konstaterades och resultatet blev att jag äter blödningshämnade medicin vid mens. Jag tar den oftast, ibland glömmer jag, den ska tas typ tre gånger per dag under den mest intensiva perioden av mensen. Hur som helst så misstänker jag att jag har järn/blodbrist igen för jag för lite yrsel och blir flåsig, frusen, trött osv.
Ska man gå och kolla sig igen eller kan man bara knapra i sig lite järntabletter tills man känner sig piggare? Jag har ett lager som jag aldrig åt upp...

Jag har fått konstaterad järnbrist på olika nivåer de senaste 13 åren ungefär. Nu senast gjorde de en utredning med alla upptänkliga typer av tester för att slutligen konstatera att jag har rikliga blödningar vid mens som anledning till bristen. Det är väll två tre år sedan det konstaterades och resultatet blev att jag äter blödningshämnade medicin vid mens. Jag tar den oftast, ibland glömmer jag, den ska tas typ tre gånger per dag under den mest intensiva perioden av mensen. Hur som helst så misstänker jag att jag har järn/blodbrist igen för jag för lite yrsel och blir flåsig, frusen, trött osv.
Ska man gå och kolla sig igen eller kan man bara knapra i sig lite järntabletter tills man känner sig piggare? Jag har ett lager som jag aldrig åt upp...

Kan du inte bara knapra på och se?
Jag fick också konstaderad järnbrist för 3-4 år sen (yttrade sig genom andra symptom än trötthet dock) och äter nu sen dess järntabletter. I början enligt ordination två tabletter för att komma till rätta med bristen, nu en per dag i förebyggande syfte. Finns ju receptfritt på apoteket.

Kan du inte bara knapra på och se?
Jag fick också konstaderad järnbrist för 3-4 år sen (yttrade sig genom andra symptom än trötthet dock) och äter nu sen dess järntabletter. I början enligt ordination två tabletter för att komma till rätta med bristen, nu en per dag i förebyggande syfte. Finns ju receptfritt på apoteket.
Ja det var ju min fråga om det var ofarligt att göra så?

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men finns det tabletter som gör att mensen minskar?! Minskar värk och illamående också?

Jag tycker att du ska kolla dig igen först. För mycket järn mår man inte heller bra av. Man ska veta att brister finns innan man tar mineraltillskott och inte laborera själv.

Jag har tyvärr inget svar på din fråga men finns det tabletter som gör att mensen minskar?! Minskar värk och illamående också?
Ja det gör det. Det verksamma ämnet heter tranexamsyra och finns att köpa både med och utan recept https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070118000036&docType=7
Jag upplever att de minskar smärta då livmodern inte drar ihop sig så extremt som den kan göra när man blöder extrema mängder men jag gissar att det är ganska individuellt. Har man haft/har nära släkt som har haft blodproppar ska man inte ta dem utan läkares ordination och detsamma gäller vid vissa andra sjukdomar.

Ja det var ju min fråga om det var ofarligt att göra så?
Enligt läkaren jag var hos kan man som menstruerade kvinna gott ta järntabletter i förebyggande syfte. Man förlorar ändå en del blod och många har lägre järnvärden i olika grad, men är du orolig är det ju bäst att boka läkartid.

Jag äter också tranexamsyra pga järnbristanemi, funkar bra. Dock är illamående en av biverkningarna, vilket jag känner av ibland.

Enligt läkaren jag var hos kan man som menstruerade kvinna gott ta järntabletter i förebyggande syfte. Man förlorar ändå en del blod och många har lägre järnvärden i olika grad, men är du orolig är det ju bäst att boka läkartid.
Då var hen dåligt påläst. Visst om man blöder extremt mycket men inte om man har normal mens och äter någorlunda vettigt. Järnöverskott hos människa kan orsaka flera sjukdomar och det finns en sjukdom som heter hemokromatos som de flesta drabbade inte ens vet att de har som gör att upptaget av järn helt enkelt blir för stort vilket kan leda till att man får leverskador.
Vid en normal mens förlorar man mellan 30-45 ml blod. Det är inget man behöver ta järntillskott för att ersätta.

Ja det gör det. Det verksamma ämnet heter tranexamsyra och finns att köpa både med och utan recept https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070118000036&docType=7
Jag upplever att de minskar smärta då livmodern inte drar ihop sig så extremt som den kan göra när man blöder extrema mängder men jag gissar att det är ganska individuellt. Har man haft/har nära släkt som har haft blodproppar ska man inte ta dem utan läkares ordination och detsamma gäller vid vissa andra sjukdomar.

Aha, tack! Det måste jag prova.

Ajdå, trist :( Jag hoppas jag slipper det, jag har problem med magen redan som det är.
Jag har endel problem med illamående av diverse slag men har aldrig mått illa av just dem. Jag verkar få de flesta biverkningar man kan få av läkemedel men av dem har jag inte fått några. Att en biverkning finns innebär ju inte att alla får dem. Testa hemma i lugn och ro första gången. Förhoppningsvis kommer det gå bra :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 631
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 892
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama