Kolla, här fastnar hästen i startbilen

Fastnar i bilen Eric Raffin försökte hjälpa hästen loss. youtube.com Här är det nära otäck olycka i Frankrike. Hästen Upman fastnade i startbilen i ett lopp på Enghien. Räddades av stjärnkusken och banpersonalen. Den udda incidenten inträffade under söndagen då banan Enghien körde tävlingar. ...

Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article14723780.ab

Sv: Kolla, här fastnar hästen i startbilen

Lite chockad är jag att de startade hästen direkt efter en sådann händelse. Själv skulle hästen styras raka vägen mot veterinären, skulle inte lita på att hästen inte fått skador som kanske inte direkt upptäcktes i munnen.

Men vilken fantastisk häst som ändå behåller lugnet sådär! Efter några hopp såg det mer ut som att han/hon sprang och väntade på att någon skulle trassla loss honom/henne :love: Detdär är ju inget en häst upplever regelbundet direkt. Men start direkt efter reagerade jag också på! Självklart vill man göra om det för att ingen rädsla ska sätta sig, men en vetundersökning innan borde vara obligatoriskt :mad:

Jag tror det alltid är med en veterinär i följebilen i Frankrike och att en av den som var vid hästen när huvudlaget sattes på igen var just veterinär men är inte helt säker.

Hade det hänt i Sverige vet jag att veterinären hade tittat på hästen och sedan strukit den om den inte bedömndes i skick att starta.

Hästen är ju superduktig!

Vilken klippa till häst! Otroligt att den är så lugn när den väl återfår balansen. Det såg lite läskigt ut.

Den coolaste i hela situationen är ju klart hästen, som håller sig så lugn i hela situationen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hemsk olycka inträffade på Göteborgs Galopp under söndagen. Jockeyn Nathalie Mortensen, 30, sparkades i ansiktet av sin häst och...
Svar
9
· Visningar
1 691
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade i lopp tre på Buffalo Raceway i Hamburg under fredagen. Travbanan Buffalo Raceway i Hamburg skakas av en otäck...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ulf Ohlsson körde hästen Southern Rocketop som tvingades avlivas efter den otäcka olyckan på V86-7 i kväll på Solvalla. Foto: Bildbyrån...
2
Svar
35
· Visningar
4 750
Senast: coari
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) vann 200 000 kr Tog full pott i Bordeaux. Det blev full pott för Robert Bergh i ett lopp i franska Bordeaux på söndagen...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama