Kolla ben på unghäst?

P

Preed

Hejsan.. Jag har ett 2-årigt sto och undrar om man, i förebyggande syfte, bör åka till en veterinärstation och röntga benen för lösa benbitar och annat? Eller ska man strunta i det så länge hästen inte uppvisar några besvär?

/ Fredrik

Sv: Kolla ben på unghäst?

Jag rekommenderar det, för om det finns något jox som man kan åtgärda så kan det vara bra att göra det på ett tidigt stadium.
Man kan också se tidiga tillväxtstörningar eller början på pålagringar och annat som kan må bra av att man tex tar det extra lugn med sin unghäst och kanske tex inte gör ett treårstest.
Man kan iof få reda på något trist som man inte vill veta, men själv vill jag gärna ha mycket koll.
Ska man senare sälja hästen kanske man får göra ny röntgen, men det kan ju vara bra att veta om man har något att sälja överhuvudtaget så att säga.
Det här är bara vad jag tycker alltså, finns inget vetenskapligt belägg för detta! :)

Och jag tycker då precis tvärtom som Tant Brun att det skall man inte göra om man inte skall sälja hästen alltså.
Benbitar är inget problem så länge man inte har ngn rörelsestörning på hästen eller galla.

Men röntga för att se tillväxtzooner är ju aldrig fel om man nu har så bråttom att träna sin häst hårt :)

Jag har inte planer på att rida in henne förrän nästa år när hon är 3.. Kanske påbörjar lite före sommarbetet sen fortsätta till hösten.. Hon är på annan ort på bete under sommaren så då blir det inte mycket gjort.. :) Men jag funderar på att åka med henne till uleåborg, för att även kolla tänder osv.. Vid vilken ålder brukar man kolla/raspa tänder och eventuellt ta bort betar/vargtänder på ston?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 894
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 455
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka