Kolka ord.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chequille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 950
C

Chequille

Jag tyckte att Sandells lilla instick och kloka ord bara måste uppmärksammas från alla er som drar en hingst över kanten direkt, så fort ett antal avkommor får negativ respons. Aja baja, hörrni. Såhär fins skrev Sandell i D-Day tråden.

Jag tycker att det är tråkigt att hingstar "dödas" hur lättvindigt som helst. För att lyckas med en häst är det mycket mer än hingsten som har betydelse. Ett bra sto, bra uppfödningsbetingelser, en bra utbildning och en bra ryttare.

:bow::bow::bow::bow:

Sv: Kolka ord.

Jisses vad länge jag fick tänka innan jag fattade vad "kolka" betydde :D Hmmm.. börjar nog bli lite trött nu.

Mmm, det är ju en hel vetenskap det här med avel. Man har ju börjat prata lite mer om stoets betydelse också, vilket är bra.

Det är alltid så lätt att skylla på hingsten, när det gäller någonting.
Vad som irriterar mig mest är hur blåögda många är som avlar, hur många av dom sto ägare som har i detta fall använt sig av D-Day, verkligen kollat upp honom.

Hur pass ingående kollar dom upp hingsten, härstamning, syskon, prestation, vad han har gett innan osv.
Hur är mitt eget sto, stam, osv.

Om alla hade gjort detta så kanske inte så många avkommor hade haft dessa problem, eller hur?

Det är alltid så lätt att skylla på hingsten, när det gäller någonting.
Vad som irriterar mig mest är hur blåögda många är som avlar, hur många av dom sto ägare som har i detta fall använt sig av D-Day, verkligen kollat upp honom.

Hur pass ingående kollar dom upp hingsten, härstamning, syskon, prestation, vad han har gett innan osv.
Hur är mitt eget sto, stam, osv.

Om alla hade gjort detta så kanske inte så många avkommor hade haft dessa problem, eller hur?
Kloka ord!
En sak har jag funderat på, angående D-Day, varför ser man aldrig några avkommor utannonserade? Han måste väl haft massor av ston och några måste väl va till salu?

Jag vet var dom är:angel:
Var nyligen på nationell dressyrtävling och kikade lite (som åskaådare), och där fanns en hel del efter D-Day. Av varierande modell kan man lätt säga:)

Jag vet var dom är:angel:
Var nyligen på nationell dressyrtävling och kikade lite (som åskaådare), och där fanns en hel del efter D-Day. Av varierande modell kan man lätt säga:)

Precis. De är alla så nöjda med sina D-Day hästar att de aldrig är till salu! ;)

Precis. De är alla så nöjda med sina D-Day hästar att de aldrig är till salu! ;)

Nja, så sa jag iofs inte, men det fanns en del som säkert kan bli riktigt bra om några år. Särskilt en med Bellini på mödernet(minns ej namn eller ryttare:crazy:), men den såg rejält fin ut:love:

Nja, så sa jag iofs inte, men det fanns en del som säkert kan bli riktigt bra om några år. Särskilt en med Bellini på mödernet(minns ej namn eller ryttare:crazy:), men den såg rejält fin ut:love:

Jo, jag tror faktiskt att det är så.. för är man inte nöjd med sin häst så säljer man dom..

Eller...hemska tanke...så är de så speciella att de inte är säljbara till ett hyfsat pris, så man "måste" behålla dom, utbilda dom för att sälja i ett senare läge:angel::rofl:

Menar nu inte enbart D-Days avkommor utan överlag:smirk:

Eller...hemska tanke...så är de så speciella att de inte är säljbara till ett hyfsat pris, så man "måste" behålla dom, utbilda dom för att sälja i ett senare läge:angel::rofl:

Menar nu inte enbart D-Days avkommor utan överlag:smirk:
Eller får man göra som min släkting gjorde....gav bort den gratis till en erfaren unghästubildare, som efter ett år skickade tillbaka ett foto till henne med texten: Hej och hå, nu kan jag sitta upp utan hjälp och skritta runt på ridbanan, det går framåt!
:banana::banana::banana:

:banana::banana:
Eller får man göra som min släkting gjorde....gav bort den gratis till en erfaren unghästubildare, som efter ett år skickade tillbaka ett foto till henne med texten: Hej och hå, nu kan jag sitta upp utan hjälp och skritta runt på ridbanan, det går framåt!
:banana::banana::banana:
:rofl::rofl: Ungefär så jag menade...
har en kompis, vars 5 åring just nu är hos tredje unghästutbildaren, och ahn är den enda som suttit kvar på henne mer än 5 minuter...
den hästen är väldigt billig just nu kan jag tala om:rofl:

... tanke... vildhästanlaget kanske verkligen har blommat ut på vissa
d-day avkommo;, vad har en häst egentligen för nytta av en människa som skumpar runt på ens känsliga rygg bara för att ha kul....:angel:
...mest filosofiskt fiskande..i övr läser jag med intresse din och mfl inlagor där kunskap möter total ignorans, frågan är tack och lov fri och omdömesgilla svar ses därför som nödvändiga för ett bättre hästliv.
mvh

Liknande trådar

Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara... 2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: yennork
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: Squie
·
C
Avel Isåfall behöver du ha ett andrahandsalternativ till ditt sto då Jaggen nu matchas mot OS. Nedanstående taget från...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: Nelle
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 287
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka