Koliker och Träckprovsvar-HJÄLP MIG! Snälla....

L

Lazy

Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare. Ponnyn har haft ett riktigt kolikanfall + ett lättare. Ingen av dem har haft kolik förut. Veterinärens gissning är att de dricker för lite, vilket jag tycker låter konstigt, de dricker ca 40 liter/häst och dygn.
Jag skickade in ett träckprov, och detta är resultatet (på fullblodet):

Stora och/eller lilla blodmasken 60 epg
Spolmask 0 epg.
Detta är väl ingenting att oroa sig över, men dessutom så förekommer det ägg från hästens bandmask. Det står ej hur mycket.
Kan det vara bandmasken som orsakar koliken? Den är väl inte sååå vanlig vad jag har förstått,eller?
Ska jag i så fall avmaska mot den NU, eller vänta till innan betet?
Annars är det väl bara att leta vidare vad det är som orsakar kolikerna, ska göra en hygienisk analys på höet, annars vette faan..... :confused:

Jag vet att dessa maskfrågor återkommer regelbundet, och jag har letat i gamla trådar, men hittar inte det svar jag söker.
Vet att det finns många experter här på buke :), har nån lust att hjälpa mig?

Har pratat med en vet. nu som tyckte jag skulle köra en avmaskningskur med Banimith. Men är det inte risk då att blodmasken väcks till liv? Det är väl inte bra?
Läste att det finns ett medel som heter Droncit vid konstaterad bandmaskinfektion, vad är skillnaden?

Ingen som vet?? :confused:

Be att få recept på Droncit istället eftersom ni faktiskt har konstaterad bandmask. ALLA hästar i stallet ska ha.

Tack!
Det är bara 2 hästar i stallet, så jag tar självklart båda samtidigt :)
Droncit är alltså receptbelagt? Jag tycker det verkar vara det bästa eftersom det är just mot bandmask, får ringa vet. igen då...

Det jag inte riktigt fattar är att han sa (vet. alltså) att han tyckte jag nu skulle ta dubbel dos baniminth, och sen fortsätta säsongen ut?? Till sep/okt vid beteshemtagning. Detta pga att nya maskar bildas efter 4 veckor. Menar han alltså i såna fall att jag ska avmaska med dubbeldos baniminth var 4:e vecka fram tills dess? Kan det vara möjligt verkligen???? Tycker det låter lite konstigt...

Dubbel dos Banminth tar bandmask, men inte så mycket som Droncit gör. HAR man garanterad bandmask på hästen/hästarna skulle jag inte ta dubbel Banminth, utan just Droncit (eller Equimax om man har ett ivermectinår).

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 861
Senast: nilie
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka