L
Lazy
Hästarna i stallet (2 st) har sedan december "turats om" att ha kolik. Fullblodet 2 ggr,då veterinär fick kallas ut samt en lättare. Ponnyn har haft ett riktigt kolikanfall + ett lättare. Ingen av dem har haft kolik förut. Veterinärens gissning är att de dricker för lite, vilket jag tycker låter konstigt, de dricker ca 40 liter/häst och dygn.
Jag skickade in ett träckprov, och detta är resultatet (på fullblodet):
Stora och/eller lilla blodmasken 60 epg
Spolmask 0 epg.
Detta är väl ingenting att oroa sig över, men dessutom så förekommer det ägg från hästens bandmask. Det står ej hur mycket.
Kan det vara bandmasken som orsakar koliken? Den är väl inte sååå vanlig vad jag har förstått,eller?
Ska jag i så fall avmaska mot den NU, eller vänta till innan betet?
Annars är det väl bara att leta vidare vad det är som orsakar kolikerna, ska göra en hygienisk analys på höet, annars vette faan.....
Jag vet att dessa maskfrågor återkommer regelbundet, och jag har letat i gamla trådar, men hittar inte det svar jag söker.
Vet att det finns många experter här på buke , har nån lust att hjälpa mig?
Jag skickade in ett träckprov, och detta är resultatet (på fullblodet):
Stora och/eller lilla blodmasken 60 epg
Spolmask 0 epg.
Detta är väl ingenting att oroa sig över, men dessutom så förekommer det ägg från hästens bandmask. Det står ej hur mycket.
Kan det vara bandmasken som orsakar koliken? Den är väl inte sååå vanlig vad jag har förstått,eller?
Ska jag i så fall avmaska mot den NU, eller vänta till innan betet?
Annars är det väl bara att leta vidare vad det är som orsakar kolikerna, ska göra en hygienisk analys på höet, annars vette faan.....
Jag vet att dessa maskfrågor återkommer regelbundet, och jag har letat i gamla trådar, men hittar inte det svar jag söker.
Vet att det finns många experter här på buke , har nån lust att hjälpa mig?