Sparvoga

Trådstartare
Har ett varmblodsto i stallet som har en benägenhet att få kolik just vid den här tiden, och i går var det dags. Vad är det som kan påverka så att det blir just nu? här ju vinter fortfarande så något gräs finns inte, har ätit samma hö och kraft sen i höstas. Brukar alltid bli runt påsktid. Inte ändrad miljö eller träning heller, hon är avmaskad.

Jag tror att det denna gång kan bero på stress, vi var på travbanan på lördagen och skulle köra provlopp, som dock var inställt, så det blev inget. Men hon är lite stökig att lasta, så vi märkte att hon började andas lite häftigare, men när hon gått in så står hon där, hon fick även stå i box på travet en stund då vi var o köpte foder, hon var precis som vanligt, sen när vi skulle last å åka hemma, började hon andas häftigare och började he upp överläppen (vad heter d nu då?) märkte inget på kvällen heller.

Sv: Kolik

Vet ni vad det är för typ av kolik?
Sandkolik? Ta träckbollar och lägg i vatten i en avklippt Pet-flaska el dyl. Ev sand sjunker till botten.
Grovtarmsförstoppning av annat? Min häst får kolik när hon dricker för lite vatten.

Kolik denna årstid beror på att hon dricker för lite.
Jag har en som väldigt lätt får kolik så hon får numera alla mat blöttad, 1 kg torr betfor, 1 kg lucern, 1 kg havre blöts med ca 3 ggr så mkt vatten. Sen jag började med det får hon aldrig mer kolik.

Kolik denna årstid beror på att hon dricker för lite..

Det där är ett konstaterande och så tycker jag inte att man ska uttala sig eftersom det är bekräftat. Själv har jag en häst som nu haft kolik tre ggr pga magsår. Dessutom är det inte helt ovanligt att de pillar i sig massa skit i hagen denna årstid, precis som det kan bero på att hästen dricker för lite. Eller är förstoppad. Orsakerna kan vara gnaska många faktiskt.

Mvh Maria

Det finns många typer av kolik, t.ex hade min systers häst Gaskolik för ca 2 veckor sen.

Den kanske har grävt upp något ur backen o ätit, t.ex en rot. Den kan ha druckig ofräsht vatten, o just nu är det ju "leriga" tider (iaf här jag bor), o då kan den ha druckit av vattnet som ligger i leran.
Om den har sparat höt i hagen så det har blivit kallt kan den ha fått kolik för det. Hon kan ha blivit frusen o kall, det kan dom också få kolik av.. Det kan bero på Väldigt mycket!

Men jag tror också att det är för att hon var stressad/nervös när ni var borta o den hade åkt transport m.m.

Ett tips bara, ge den Mag&Tarm! det är en (dyr) burk, men den är Väldigt bra! Min ponny får lätt kolik, så jag kör med den när vi ska tävla t.ex. Det funkar Jättebra!!!

Ok, tack för svaret!

Är det bandmask som man måste ta blodprov för att upptäcka? För det syns inte i ett vanligt "kolla masken test"? Tycker du det är befogat att ta ett blodprov i sånna fall kanske med några års mellanrum? Eller gör man bara det om hästen visar symtom så man misstänker bandmask?

Senast ändrad:

Jag kollar bara efter bandmask om det är befogat pga symptom hos hästen eller andra i samma hage. Den KAN upptäckas även i träckprov, men inte alltid.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 596
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 813
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V