Ela

Trådstartare
Min ettåring har fått kolik.
Jag märkte att hon under dagen var lugn och låg en del, men tänkte inte så mycket på det då hon ofta ligger ner i hagen. Fler av hagkompisarna låg ner och det var varmt och skönt.
Men lite längre fram på etfermiddagen gick ja ut och kollade henne då hon legat ovanligt länge, när jag gick mot henne reste hon sig upp och trippade i väg. Men när jag lämnade hagen lade hon sig åter ner på samma plats. Hon låg platt utstäckt på sidan i lugn och ro. Jag gick tillbaka in i hagen, hon hoppade kvickt upp på benen och travade iväg, hon ville inte bli fångad. När jag för andra gången lämnade hagen lade hon sig igen.
Jag bestämde mig då för att ta in henne och gick och hämtade henne. Hon försökte då springa iväg och jag fick muta henne för att hon skulle komma.
Väl inne i boxen lade hon sig på nytt, jag jagade upp henne och gick ut och ledde henne.
Under promenaden var hon slö men gjorde inga försök att lägga sig när vi gick (däremot när vi stod still) och bajsade även en hög. Bajset var ganska löst och något vattnigt mot slutet.
Hon hade ingen feber, ingen förhöjd puls men något annfådd och på gränsen till svettig.

När veterinären kom undersökte hon henne och hon hade dåligt med tarmljud. Hon gav kramplösande och smärtstillande samt slangade in vatten och parrafinolja i magen. Dessutom fick hon dropp 5000ml, samt en injektion med B-vit.

När droppet var slut var hästen mycket piggare men hade fortfarande inte haft någon avföring. Iofs var det länge sen hon fick mat nu men nått borde väl komma ut.

Vet tyckte jag skulle vakta henne under natten och ringa om hon blev sämre igen.

Just nu verkar iallafall allt lugnt hon är pigg och rastlös och funderar nog på varför inte hon fått någon mat.

Men brukar inte kolik ha ett mer våldsamt förlopp?? De hästar jag har sett med kolik har varit mycket smärtpåverkade och sparkat/bitit sig mot magen. Min häst verkade visserligen ha ont men mest verkade hon trött.

Vad har ni för erfarenheter??

Nu håller jag bara tummarna på att hon inte verkar bli dålig igen och att hon bajsar snart!!

Sv: kolik!!

"Men brukar inte kolik ha ett mer våldsamt förlopp?? De hästar jag har sett med kolik har varit mycket smärtpåverkade och sparkat/bitit sig mot magen."

Jag tror att detta mer är beskrivningen på tarmvred.

Min häst fick kolik och visade samma symtom som din. Veterinären trodde att det var sandkolik. Fanns sand i träckbollarna. Men min häst fick återfall en vecka senare och då fanns ingen sand i träcket denna gången. Efter ett tredje återfall fick jag ranska all förändring i hennes miljö och kom fram till att det var oblött lucerpellets (om dock endast en pytteliten giva) som hon inte tålde.

Hoppas din häst blir bra snarast!

Instämmer, det behöver inte vara ett våldsamt förlopp på kolik.
Min la sig ner lite då och då och var allmänt orolig...på julaftonskvällen dessutom!
Det visade sig att han hade en tand som var lite för vass så han hade helt enkelt inte tuggat maten tillräckligt noga och dessutom druckit för lite.
Nu får han vatten med lite lite betfor i på vintern efetrsom han annars inte dricker så mycket som han behöver.

Min häst är bättre nu. Hon piggade på sig ganska fort efter att hon fått droppet. Jag har kollat henne hela natten med jämna mellanrum, och hon har varit fortsatt pigg.
Nu när jag var nere sov hon men hon verkade bara trött, hon verkade inte ha ont eller så.
Hon är även bajsat under natten :)
Nu gav jag henne lite hö, hoppas det går bra.

Tyvärr hade hon druckigt dåligt med vatten, men samtidigt fick hon ju så mycket vätska i sig i går. Hon har iaf kissat ordentligt.

Hejsan!!

Jag hoppas att din häst blir bra igen.

Jag var med om samma visa fast på nyårsafton.
Min kompis har henne på foder då jag fick lov att ta bort henne
från det stället jag hade henne. Iaf..

På förmiddagen på nyårsafton så ringde min kompis och sa att Pillan inte var nå bra alls och att hon rullat sig rejält mycket, hon sa oxå då att det kanske var någe fel. Jag sa åt henne att avvakta och sedan ringa om det vart värre.

Bara någon timme efter ringer dom och säger att dom ringt efter veterinär då det hade blitt värre, dom fick stå och vakta henne, gå runt med henne så hon inte skulle lägga sig ner och rulla vilket hon även försökte med då dom lädde henne.

Jag sa att jag skulle komma så fort som möjligt lr om min kompis kunde hämta mej, hon tyckte jag skulle avvakta med att komma men jag ville givetvis ut så jag hitta skjuts och kom ut till Pillisen när veterinären redan börjat. Jag vet inte riktigt vad hon gjorde
men hon fick dropp 5000ml och sen hade hon gjort något med en slang ner i näsan? :crazy:

Men efter all denna behandling så blev min kuse bra igen, hon fick gå på enbart hö i ca 1veckas tid och sedan sakta börja med fodret. Betfor kunde man börja redan någon dag efter och ge henne.

Jag är glad att hon blev bra, hon har inte insjuknat lr visat symtom igen och efter denna attack så har vi gett henne linfrön med och kommer alltid göras för att försöka hålla koliken borta. Hon fick förstoppningskolik nämligen. Linfröt "smörjer" ju tarmar ochm magkanalen. Sen är linfrö inte sååå fasligt dyrt tycker jag, skönt nog.

JAg hoppas din häst blir bra.. Lycka till!!

Min häst är bättre nu. Hon piggade på sig ganska fort efter att hon fått droppet. Jag har kollat henne hela natten med jämna mellanrum, och hon har varit fortsatt pigg.
Nu när jag var nere sov hon men hon verkade bara trött, hon verkade inte ha ont eller så.
Hon är även bajsat under natten :)
Nu gav jag henne lite hö, hoppas det går bra.

Tyvärr hade hon druckigt dåligt med vatten, men samtidigt fick hon ju så mycket vätska i sig i går. Hon har iaf kissat ordentligt.

Ett tips är att ge 1/2-1 dl loppfrö per dag i förebyggande syfte. Väldigt effektivt mot sandkolik tex.

mina hästar har kolik varje vinter
så erfarenhet har man ju:crazy:

Ush! Jag har kolikfobi efter att en häst som jag rider fick ett häftigt anfall. Vi hade varit på uteritt och på hem vägen då vi skrittade på långa tyglar nyppade han fjolårsgräs lite här och där, men jag tänkte inte så mycket på det. På kvällen fick han ett häftigt kolikanfall. vet kom och gav smärtstillande o paraffinolja.
På morgonen var han ännu dålig så vi gick ut och gå. Men det blev värre och magen krampade ibland så att hela hästen föll...:cry: När vi skulle in till kliniken så startade inte bilen och vi hamnade vänta på skjuts. Tillsist kom de iväg och han återhämtade sig senare.
Ush det var så hemskt....

mina hästar har kolik varje vinter
så erfarenhet har man ju:crazy:

Då kan man ju misstänka lite olika saker.
Att vattnet fryser, så de dricker för lite, eler att det bara är för kallt för att vara smakligt. Finns lösningar som håller vattnet isfritt.

Att de inte går på bete och lättare råkar ut för att få för lite grovfoder. Det kan man tex lösa genom att ha fri tillgång på hö, eller ge fri tillgång på halm, så magen hålls igång hela tiden (deras magar är gjorda för att äta ca 70 % av dygnets timmar)
Det är lätt att de får kolik om de har magsår eller magkatarr, och det är jättevanligt på häst.

En häst äter mycket mera grovfoder än vad man tror om den får chansen. Tex en islandshäst kan smälla i sig upp till 8 kg/dygn när det är riktigt kallt och den går på lösdrift o fri tillgång.

Att vintern bitvis är snöfattig, och att de går och gnager på marken, och får i sig grus och sand. Botas genom loppfrötillskott och att ge så mycket grovfoder att de inte blir lika benägna att gnaga på marken.

Finns säkert fler orsaker.
Jag har också hört att man ska vara försiktig med att ge alltför kallt vatten efter tex ett träningspass.

Då kan man ju misstänka lite olika saker.
Att vattnet fryser, så de dricker för lite, eler att det bara är för kallt för att vara smakligt. Finns lösningar som håller vattnet isfritt.

Att de inte går på bete och lättare råkar ut för att få för lite grovfoder. Det kan man tex lösa genom att ha fri tillgång på hö, eller ge fri tillgång på halm, så magen hålls igång hela tiden (deras magar är gjorda för att äta ca 70 % av dygnets timmar)
Det är lätt att de får kolik om de har magsår eller magkatarr, och det är jättevanligt på häst.

En häst äter mycket mera grovfoder än vad man tror om den får chansen. Tex en islandshäst kan smälla i sig upp till 8 kg/dygn när det är riktigt kallt och den går på lösdrift o fri tillgång.

Att vintern bitvis är snöfattig, och att de går och gnager på marken, och får i sig grus och sand. Botas genom loppfrötillskott och att ge så mycket grovfoder att de inte blir lika benägna att gnaga på marken.

Finns säkert fler orsaker.
Jag har också hört att man ska vara försiktig med att ge alltför kallt vatten efter tex ett träningspass.

hehe asså jag vet
eftersom dom får de varje år så vet man ju va man ska göra och inte göra

mina hästar får jummet vatten dygnet runt
dom får loppfrö
och dom har hösilage att äta dygnet runt
och dom tränas och är igång hela vintern

så de finns inte så mkt mer att göra:(
vi köper paraffinolja varje vinter som vi ger dom vid första symptom av kolik

hehe asså jag vet

dom får loppfrö

Har ni kollat bandmask? Är hästarna avmaskade mot bandmask?

hehe asså jag vet

dom får loppfrö

Har ni kollat tänderna? Tex en vass tand kan orsaka att de inte tuggar ordentligt.

Vissa hästar tål inte hösilage, då får man prova att ge vanligt hö.

Undrar också om ni skickat in träckprov?

Har ni kollat tänderna? Tex en vass tand kan orsaka att de inte tuggar ordentligt.

Vissa hästar tål inte hösilage, då får man prova att ge vanligt hö.

Undrar också om ni skickat in träckprov?

stora hästen äter hö också.. (men inte ponnyn för han kan inte äta de)

vi har inte tagit träckprov men vi ska..

men de spelar ingen roll
en del hästar har känsliga magar och får lätt kolik m.m

stora hästen äter hö också.. (men inte ponnyn för han kan inte äta de)

vi har inte tagit träckprov men vi ska..

men de spelar ingen roll
en del hästar har känsliga magar och får lätt kolik m.m

Det finns Protexin att få, om det är allmänna problem med hästens mage. Man kan röntga magsäcken också, för att utesluta magsår eller magkatarr. Eller så kan man prova med specialfoder för känsliga kolikmagar, tex mash. Det kan man googla på.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka