Hambo

Trådstartare
Min valack fick ett rejält kolikanfall i onsdags efm.
Han har varit lite dålig i magen och jag har givit honom "Mag & tarm"
eller vad det nu heter, antagligen så är det sand som krånglar.
Han hade så ont så han hade blåsljud på hjärtat !!
Han svarade dock på behandlingen direkt.

Han har haft mer eller mindre fri tillgång på Kornhalm, som jag tagit bort helt nu. Kan det vara det som spökar ??
Träcket är nu grönt och fint, men innan det gröna kom så var det verkligen Halmgult .
Veterinären fick komma och behandla honom även i går morse.
Jag har nu även sen i går kväll börjat ge honom loppfrön

Men jag undrar över halmen faktiskt, just eftersom det är kornhalm
Vad tror ni ??

Hej från hambo

Sv: Kolik

Min valack fick ett rejält kolikanfall i onsdags efm.
Han har varit lite dålig i magen och jag har givit honom "Mag & tarm"
eller vad det nu heter, antagligen så är det sand som krånglar.
Han hade så ont så han hade blåsljud på hjärtat !!
Han svarade dock på behandlingen direkt.

Han har haft mer eller mindre fri tillgång på Kornhalm, som jag tagit bort helt nu. Kan det vara det som spökar ??
Träcket är nu grönt och fint, men innan det gröna kom så var det verkligen Halmgult .
Veterinären fick komma och behandla honom även i går morse.
Jag har nu även sen i går kväll börjat ge honom loppfrön

Men jag undrar över halmen faktiskt, just eftersom det är kornhalm
Vad tror ni ??

Hej från hambo

Varför tror du att halmen är boven i dramat?

Mina hästar har fått alla sorters halm, även råghalm, genom åren. De har aldrig fått kolik av någon sorts halm.

(Råghalm sägs ju vara olämpligt att ge till hästar eftersom det kan innehålla rågkärnor som anses otjänligt som hästfoder. Tröskmetoderna i dagsläget är ju inte som för hundra år sedan, så det kanske är dags att överge den teorin, liksom den gamla sega uppfattningen att "korsförlamning drabbar kallblod som fått havre på sin lediga dag")

Mvh
QP

Hejsan!
Har själv en häst som äter grus och loppfröna har hjälpt henne nåt enormt!
Hon hade kolik två ggr i vintras, samt träcken lös, men det blev en jätte förändring efter loppfröna.
De får även tillgång till kornhalm på nätterna, samt många givor hö under dagen.

Så ge detta en chans med loppfröna samt forsätt ge honom mag o tarm, aldrig fel!

Hej

Det där med kolik är ju aldrig roligt :( . Jag känner till en häst som återkommande fick kolik eller hade koliksymptom. Ingen vet riktigt varför. Ägarna började ge henne Profeed vilket har minskat fallen av kolik avsevärt. Om din häst har en tendens att få kolik så är kanske det något att prova.

Glömde att nämna att Profeed också ska hjälpa till med att få tarmfloran i balans. Jag har gett det till min häst som har problem med stressmage och lös avföring.

Jag vet inte så mycket mer än att det fungerar på min häst och att jag har hört andra tala väldigt gott om det. Om du är intreserad kan du nog hitta mer information på www.profeedshop.se

Tack för alla svaren
Loppfröna hjälper, han bajsar sand !
Han är inte riktigt alert ännu, jag har börjat ge honom halm igen,
men bara till natten, jag vet inte varför jag fick för mig att halmen var boven i dramat.......
verkar väl vara lättast att åtgärda.
Jag har haft sandkolik på en annan häst en gång, som fick
bukopereras, blundade väl nu.... Lättast ibland :crazy:
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 019
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 773
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka