Kolik, större risk mot vinterns slut?

Sv: Kolik, större risk mot vinterns slut?

Fast jag vidhåller envist att det är högst individuellt. När förbruket sjunker från (totalt, på 3 hästar) 40 kg på 1½ dag (stod inne nattetid) till 10 kg på 1½ dag, då är det våranorexi. Var tacksamt på de som var lite för högt i hull, de tappade det under den där våranorexin, men på de svårfödda var det rent förödande.

Nu har jag ju ständigt bantande lättfödda, så där kan man inte ens erbjuda fri tillgång, men som sagt, det har övht inte hjälpt förr iaf - tyvärr.

Jag får för övrigt leda ut shettisen (gått lös innan) numera. Snön har töat undan lite och det går att få tag i uppstickande långa stänglar från vissna tistlar. Både hästarna är hungriga på morgonen, och innan de där stänglarna dök upp var det som målsökande robotar ut i hagen till maten på morgonen. Nu måste jag i princip PUTTA dem framför mig om jag inte leder, för de blånitar och ska äta stänglar. Kommer bli ännu värre när det töar undan så det finns gräs.

Dvs just det där 'när de inte vill ha det längre' är högst individuellt.

Så som sagt, högst individuellt om de ratar alt äter bara lite av äckelgräs osv, även om de har fritt grovfoder.

Glömde. Du är ansvarig för din häst ja, om inte stallägaren varit regelrätt försumlig och ansvarslös. Så ja det är ditt ansvar att byta stall. Och jag skulle tveklöst göra det under de förutsättningar du nämner. De råd du kan ge är ju att upplysa om riskerna med hur det är nu.

Senast ändrad:

Ekarna är sedan ett år tillbaka i en del av hagen som inte längre används. Den delen är avstängd. Men dom gick där i många år utan problem. Mina hästar går också hellre och betar nu när snön försvunnit. Men det betyder inte att jag tror att hästar mår bättre av att stå i rasthage och käka lera/grus i brist på mat. Då tror jag gammalt gräs i stora hagar är betydligt bättre. Jag ser bara ur ett större perspektiv, utifrån den friska, sunda individen, och då tror jag stora ytor och rörelse samt grovfoder ofta är bättre än rast hage och massor av kraftfoder om man enbart tänker i kolik synpunkt. Min erfarenhet är fortfarande att hästar som har det som mina sällan får kolik, medans de i rasthage/som står ute lite får det ganska ofta.

jo det håller jag absolut med om. och ffa har det stor betydelse för hästen rent psykisk att få lov att leta gräs. :)

Min häst fick kolik i januari förra året, och under den veckan var det mycket temperaturväxlingar. Den veterinären jag pratade med på Skara sade att det var många koliker just då, och funderade också kring om det kunde ha med temperaturväxlingar att göra på något sätt.

Däremot har jag haft en som iaf två år i rad fick kolik på senvintern/tidig vår, MEN där det då gick att få tag på/gräva upp saker i hagen. Dvs anledningen till koliken var mest troligt 'ätit något olämpligt i hagen'. Hon var en dammsugare, och av åsikten att ruttna löv är fullvärdig hästmat typ :crazy:
Ja jag har ju i stort sett varit förskonad från kolik här i mitt stall jag också. Det enda har varit lätta symptom dessa få gånger. (som släppt när jag gått med dem i intervaller ett tag)
Och som motvikt till det har jag haft ett antal hästar, inklusive ur samma kategori som ovan, som inte fått kolik.
Jag också. Det som jag började fundera på var just att dessa lindriga symptom trots allt kommit vid samma tidpunkt på året. Det kan ju vara en ren slump. Hästarna har vatten i hagen alltid. De som varit drabbade av detta genom åren har ätit och druckit som vanligt innan. Inget att gräva upp i hagen heller. Ingen förändring i varken träning/motion eller foderstat.

Hej!

Vi provade ett jätte bra medel för hästar med magar i obalans, dvs rubbad tarmflora. En mage i obalans är = dåligt immunförsvar och en rad sjukdomar uppstår. Det är ett flytande fodertillskott, heter Biosaherb. Vi såg resultat på en ggn och vi provade i stort sett allt som går att prova! Kanske värt att prova? Tror inte man kan köpa i butiker ännu men det går att beställa vi deras hemsida som är www.biosaherb.se

Hoppas att det löser sig!

Jag har haft en kolikhäst på 25 år. Jag tror att jag är förskonad pga 12-14 timmars utevistelse om dagen i
Något riktigt kolikanfall har jag inte haft. Bara lindrig symptom. Har också hästarna ute 14 timmar/dygn på vintern (och dygnet runt på sommarhalvåret.)
Detta tillsammans med bra foder och motion är bra förutsättningar för att slippa kolik. De som trots allt fått dessa lindriga symptom (är väl 3 ggr sammanlagt) är en äldre häst och sen två tvååringar.
De jag känner som har hästar på stall där hästarna står i rasthage och är ute 4 timmar per dag har kolik i stallen var och varannan dag.
Jovisst är det sämre förutsättningar då och kolik är mycket vanligare i sådana stallar. Det tror jag i alla fall, men så är det inte i mitt fall alltså.

Jag pratade med en veterinär på strömsholm som ansåg att det är vanligast med mycket koliker på hösten.
Men i vår så var det tydligen en hel del koliker, varför frågade jag inte. Men jag kan göra det på onsdag när jag hämtar hem min ponny!

Ja fråga. Det kan vara intressant att höra vad veterinär säger om det.

Min häst fick kolik i januari förra året, och under den veckan var det mycket temperaturväxlingar. Den veterinären jag pratade med på Skara sade att det var många koliker just då, och funderade också kring om det kunde ha med temperaturväxlingar att göra på något sätt.

Där kanske du har något. :idea:Det senast tillfället med lite koliksymptom var nyligen och det har verkligen varit stora temperaturväxlingar här.

Till alla:
Jag blev liggande i feber under helgen så därför har jag inte svarat än.
Jag vill bara förtydliga att jag aldrig haft riktig kolik på någon häst utan endast lindrig symptom ett fåtal gånger. Det blev mycket prat om hästar med återkommande kolikanfall i tråden och det är inte det jag pratar om. (Ni får gärna diskutera det ändå förstås.)
Jag håller helt med de som tar upp hur viktigt det är med tillräckligt med bra grovfoder och fri tillgång till vatten. Motion och rörelse är förstås också viktigt.
Teorin med temperaturväxlingarnas betydelse är intressant. Ska höra med veterinär vid lämpligt tillfälle om detta. Det är intressant att få veta vad det kan bero på när hästar får känning bara vid enstaka tillfälle, trors att de äter, dricker och rör på sig som vanligt.
Någon veterinär hade ju uttalat sig om att koliker var vanligare på hösten och det kan ju vara rätt stora temperaturväxlingar då också.

Tack för alla sunda inlägg med synpunkter. Det finns hopp om att hästarnas värld kan vara naturlig, så naturligt det nu går. ;)Jag har bestämt mig att flytta till ett underbart ställe med jättehagar, fri tillgång på grovfoder, vatten, utevistelse till kvällen. Vi räknar med att släppa hästarna på bete i maj så fort det har växt upp tillräckligt efter den långa vintern.
Eftersom jag inte kan förändra andras syn på hästhållning så blev mitt beslut detta, att vi FLYTTAR. Tyvärr fick jag en annan information när jag flyttade till det nuvarande stallet i höstas. Hästarna går in fn. ca 15 för att de måste fodras:crazy:

Det där har jag noterat, vid snabba temperaturväxlingar verkar vissa hästar vara mer känsliga.
När temperaturen fluktuerar kraftigt kommer koliken som ett brev på posten hos vissa individer.
Jag tror (har inga belägg för det mer än egna iaktagelser) att när temperaturen går upp och ned dricker dessa hästar för lite, det är som om kroppen inte hänger med i svängarna.
Vissa hästar verkar vara mer motståndskraftiga, för ett par år sedan fick en häst i hagen kraftig gaskolik. Inte förrän vi kände att mitt fullblod luktade jästa äpplen förstod vi vad det var, letade i skogen och hittade en vildapel som de ätit glatt av. Konstigt nog så var det bara halvblodet som fick kolik trots att mitt fullblod förmodligen (om jag känner bulimitanten rätt) ätit mycket mer.

Intressant, det kan ju faktiskt vara så att temperaturen påverkar drickandet och på så vis magen. Jag har förstått att vissa dagar på året har veterinärerna fullt upp med koliker, medan det andra dagar är lugnare. Så något samband borde kunna finnas. Den dagen min häst blev dålig åkte vi till Skara för buköppning, och där trillade det in hästar med tarmvred/kolik den dagen.

Min häst blev f.ö så dålig att hennes tarmar inte gick att rädda, trots att hon hade fri tillgång på isfritt vatten, hösilage av god kvalitet samt rörde sig dygnet runt på lösdriften. Så varken jag eller veterinären kunde hitta någon given orsak till att hon blev dålig.

Just denna vintern har kolikanfallen ökat, och som anledning har många sagt att hästarna inte dricker tillräckligt med vatten. Se till att hästarna har en hink med vatten i boxen - även om dom har vattenkoppar.

Äter din häst hö eller hösilage?

Hon åt hösilage, som var relativt torrt (ca 65 %ts om jag minns rätt). Fick lite extra mineraler, men inget kraftfoder och var i fint hull. Tyvärr klarade hon sig ju inte.

Usch vad hemskt :(

Jag hade bara en tanke på om temperaturväxlningarna kunde påverka hösilaget som ju oftast är lagrat utomhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka