Kolik, stopp i blindtarmen?

Luna10

Trådstartare
Hittade gamlingen, 25 årig valack, i övrigt pigg och kry, i hagen imorse (går på lösdrift), dyngsvettig och allmänt deppig. Tog bara någon enstaka tugga när jag fyllde på nytt hö.:crazy:

Jag tog in honom i boxen, satte på fleecetäcke eftersom han stod och skakade av köld. Lyssnade efter magljud men hörde just ingenting.Hittade inte heller färskt bajs i lösdriften som såg ut som hans (har bara 2 hästar så jag ser skillnad). Kollade puls och andning, 60 resp 30, lite högt mao. Hästen visade inga tecken på att vilja rulla sig eller så men magkänslan sa ändå KOLIK, så jag tog barnvagnen med 1-åringen i ena handen och hästen i andra och gick ut på halvtimmes promenad. Ingen större förändring på hästen så jag lämnade honom i boxen med vatten och lite hö och gick in ca kl 10.

Ringde vet som såklart var ute i skärgården och inte kunde komma förrän om 5 timmar men han tyckte också att det lät som kolik och tyckte att ta bort allt hö, fortsätt röra på honom, försök få i honom vatten och ev paraffinolja.

Kl 12 var jag ute och gick en halvtimme igen, då hade han druckit ca 10 liter vatten. Inget bajs.

Kl 14 gick jag med honom igen, då klämde han ur sig 7 små hårda bollar, men allmäntillståndet rätt oförändrat. Han hade slutat svettas i alla fall, och hade druckit 5 liter till.

Kl 15.30 kom vet, lyssnade på magen och hörde väldigt lite, magen kändes hård. Konstaterade höjd andning och puls. Tog tempen, den var 39,3. Undersökte rektalt, plockade ut några små hårda bollar till och tyckte det kändes som om stoppet satt i blindtarmen. Gav kramplösande och B-vitamin i blodet och rekommenderade att fortsätta röra på honom, ge vatten och så mycket paraffinolja det går. Han menade att han borde se piggare ut nu mot kvällen men att stoppet inte kanske skulle släppa förrän imorgon. Och ingen mat förrän magen är ordentligt igång.

Var sitter blindtarmen? Jag har för mig att den är en del av grovtarmen men är inte säker.

Prognos för förstoppningskolik av det här slaget?:confused:

Ska gå ut nu precis igen och tempa och gå en sväng med honom.

Sv: Kolik, stopp i blindtarmen?

Hög puls, andning och feber är inget bra. Jag hade kör den hästen till klinik om den inte snabbt blir bättre av behandling. Feber kan tyda på att tarmen inte håller tät och den har en påbörjan till bukhinnes inflammation.

Har haft 2 hästar med samma symptom som din. Den ena veterinären tyckte inte det var så farlig och behandlades som din. Vi körde efter 30 min själv till klinik där hästen fick somna in efter bukpunktat, han var i för dålig skick när vi kom fram så det gick inte att operera han hade inte klarat narkosen.

Häst nummer 2 körde vi direkt när hade tejpat den och den hade över 39 grader, den buköppnades men fick somna in senare på grund av bukhinnesinflammationen.

Detta var islandshästar på lösdrift, vi kolla dem fler gånger om dagen men inga av dessa hästar hade tydlig kolik symtom, mer än att de var trötta, hög puls och andning.

Jag har stor respekt när hästar har kolik och feber samtidigt.
Hoppa hästen din blir bra snabbt.

Hade faktiskt en häst på jobbet med blindtarmsförstoppning i veckan. Söndagen kom hon in från hagen och vägrade titta på varken hö eller kraftfoder, drack ingenting. Ingen temp men lite svaga tarmljud och hon skakade lite i hela kroppen. La på täcke och avvaktade, rådfrågade jobbets veterinär. Sprutade vetalgin på kvällen (muskelavslappnande), och avvaktade. Hon hade inga kraftiga symptom men som sagt hon varken åt eller drack. Hon gavs mer Vetalgin under måndagen men ingen förbättring, inte heller försämring. På tisdagen transporterades hon till Ultuna där hon fick stå i sju dygn just för att få bukt med blindtarmsförstoppningen. Dropp, paraffinolja, motion, medicinering etc. Nu är hon bra.
Jag skulle inte stanna hemma med hästen om jag var du, jag tycker kolik ska gå över fort om det är lättare fall, annars kan det vara stopp någonstans och det behöver komma under rejälvård. Jag skulle definitivt åka till klinik.

Var ute för en stund sedan, febern hade gått ner till 38 (37,7 normalt), hästen var piggare på ögonen, gnäggade när jag gick förbi med andra hästens kraftfoder och smakade på hö när jag bjöd (bara en tugga, jag låter ju inte honom äta förrän magen är igång.) Men inget bajs ännu, däremot lyfte han på svansen som för att prutta, hörde inte om det kom något.

Angående klinik så bor vi på en ö, vi har ingen klinik här, närmaste är Ultuna eller Mälarkliniken och dit är det 1 timme bil + 2,5 timmar färja + 2 timmar bil. Och nästa färja går imorgon bitti.

Febern trodde vet att var smärtrelaterad, det får man ju hoppas. Ska gå ut igen vid 21 och gå lite och kolla tempen igen.

Blindtarmen är hos häst en viktig del av grovtarmen. Den är stor och rymmer åtskilliga litrar. Uppåt 40, tror jag, men jag glömmer alltid siffrorna...
Blindtarmen sitter ungefär innanför hästens högra flank, under virveln.

En ordentlig förstoppning i blindtarmen är inte att leka med. Hästen bör slangas med paraffinolja och vatten samt sättas på dropp. Er veterinär verkar inte ha överansträngt sig precis...

Piggnar hästen till är det ett mkt bra tecken, men var observant den kommande tiden.

TS här. Var ute nu imorse och hästen har bajsat 2 högar:). En hård och en lösare. Verkar betydligt piggare annars också, sträckte sig ut i gången för att nappa åt sig hö och så.

Tempen 37,9 så det är ju ingen feber. Han hade svettats lite igen men det kan ju bero på att han står ensam inne (van att gå på lösdrift med kompis).

Gav honom en tuss hö och han åt med god aptit.:bump:

Pratade med vet som sa att jag skulle börja utfodra försiktigt med halv giva hö idag, försöka få i mycket vatten och gärna någon liter paraffinolja till. Ska göra en sjukhage så att han kan vara ute utan att behöva slåss med kompisen om det lilla hö :)han får, och då har jag ju koll på bajseriet också.

En ordentlig förstoppning i blindtarmen är inte att leka med. Hästen bör slangas med paraffinolja och vatten samt sättas på dropp. Er veterinär verkar inte ha överansträngt sig precis...

Piggnar hästen till är det ett mkt bra tecken, men var observant den kommande tiden.

Vet tyckte att vi skulle prova med kramplösande + B-vitamin + paraffinolja i munnen över natten, och slanga ner olja idag ifall han inte kommit igång nu på morgonen. Och han bajsade ju faktiskt inatt (exakt tid vet jag ju inte, men när jag kom ut 7.30 var där ju 2 högar.)

Uttorkad ansåg vet inte att han var igår, och han har ju druckit och kissat hela tiden.

Jag var ute nu precis och han petar i sig lite hö och strosar runt i sin sjukhage och ser nästan normal ut. Febern har inte kommit tillbaka heller, och han har helt normala tarmljud (det låter hela tiden på v sida). Så nu väntar jag på en tredje bajshög.:p

Men jag håller ju noga koll, jag är medveten om att faran inte är över ännu. Måste vi åka till Ultuna ikväll eller imorgon så gör vi det, transporten står hemma bara att koppla på.

När det gäller förstoppningar så ger man dropp även om hästen inte är uttorkad.

Ok, tack, det visste jag inte! Alltid lär man sig något nytt! Men kan man alltså ge dropp hemma i stallet? Eller måste man till klinik för det?

Hur som helst var han dagen efter (alltså på tisdag) feberfri, relativt pigg och bajsade regelbundet, normal konsistens. Han äter men inte med jättebra aptit kanske, men eftersom han bajsar och har normala tarmljud så måste han väl få i sig lite i alla fall.:grin:

Hur länge tar det normalt innan hästen är helt återställd efter en sån här förstoppning?
Han var alltså förstoppad under måndagen (ev också natten mot måndag), började bajsa igen natten mot tisdag. Under tisdagen och natten mot onsdag åt han sammanlagt kanske 4-5 kg hö + 0,5 l betfor & 0,5 l lucern uppblött i MYCKET vatten.
Han har bajsat normalt under natten, 4-5 högar.

Imorse (onsdag) flyttade jag över honom till lösdriften, han går och petar i sig lite hö tillsammans med kompisen, går in och vilar, äter lite till o.s.v. Han verkar medtagen helt enkelt men har ingen feber, svettas inte , darrar inte utan är mest trött verkar det som. Kanske återhämtningen gått fortare om han fått dropp?

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Hästvård Hej! Min häst har under dagen sparkat mot magen. Vid 15-tiden när han var i hagen såg jag att han sparkade mot magen några gånger...
Svar
5
· Visningar
3 044
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 147
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur