kolik och svårfödd pålle!

gismo

Trådstartare
Hej!
Min häst fick kolikkänning häromdagen, vet trodde inte att det var "äkta kolik" men ont imagen hade han. Hästen har precis bytt stall för några veckor sedan och blev halt efter att ha trampat på en sten, vilket gjorde att han fick gå från gå ute dygnet runt till att stå inne i 4 dagar. Det är en svårfödd häst som då självklart fick mycket mat då han stod inne. Vet tror att komb finadyne, ny miljö, stå inne med mycket mat blev för mycket för honom.

nu så är han frisk i benet och magen (peppar peppar) och går ute på dagarna, men är nu inne på nätterna för att få äta i fred. Men han har ju tappat allt det lilla hull han hade innan. Jag blandar nu hösilage och halm, eftersom vet i början hade tanken att hösilaget var boven. Vet tyckte att jag skulle vara försiktig med krafftfoder. Han fick innan havre, kornkross och lucernpellets. Nu till frågan då, vad tror ni om att fortsätta lite försiktigt med lucernpellets, jag blöter den så den är som en gröt såklart. Han måste ju få i sig lite stackarn..
Om man vill ge lite lucern också på morgonen, går det bra att blöta den kvällen innan??
MVH/Gismo.

Sv: kolik och svårfödd pålle!

har du en kolik och svårfödd häst....
så ge kli(inte för mycket)var väldigt försiktig med kli.
ger man för mycket så kan man urkalka skelettet mm.....
lycka till:smirk:

Sv: kolik och svårfödd pålle!

Eftersom kli innehåller mycket fosfor så måste man öka kalken för att få rätt kvot, annars ingen risk för urkalkning.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård Flytta tråden om en ligger fel! Hejsan! Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år...
Svar
17
· Visningar
3 560
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 132
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 203
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025