Kolik - hur förebygga i framtiden??

mian

Trådstartare
Förra veckan fick min unghäst kraftig kolik, var på vippen att jag behövede åkt till klinik. Som tur var så släppte det när vi skulle laste henne, hon blev nervös så magen kom igång igen. Ibland ska man ha tur...men vilken natt det va!
Jag har funderat över vad som kunnat utlösa koliken, men jag har ingen som helst aning.
Hon äter hösilage 14 kg per dag, lucernhack för att tillgodose proteinet (hon är 3 år i år), havre kross,kli, linfrö och mineraler. Hon får kli och linfrö just för att magen ska hålla sig i trim......
I hagen har de fri tillgång till halm och uppvärmt vatten. Inne har hon vatten spann (dricker nästan hela spannen under natten (20 liter). Hur jag än vrider och vänder kan jag inte komma på den utlösande faktorn. Hösilget är av bra hygienisk kvalite.
Hur ska man göra för att förebygga att det inte händer igen?:confused:

Tacksam för alla tankar...

Sv: Kolik - hur förebygga i framtiden??

Ett uträknat foderstat, mycket motion och daglig utevistelse i stora hagar tillsammans med andra hästar håller dem flesta hästar friska (:
Börja med att analysera grovfodret (hösilage) .. hon kanske inte alls behöver så pass mycket kraftfoder, utan det kanske räcker med bara hösilaget. Så börja med det, och sen räkna ut ett foderstat.
Eftersom hon är så pass ung så kanske det bästa inte är att du motionerar henne, alltså rider & tränar. Att longera lite, testa ha sadel + träns osv är ganska bra när dem är 3 år, men sen får man inte glömma långa vilor emellan åt!
Hur stora hagar har ni? Går hon i en liten rasthage, eller går hon i stor hage i flock? hur många timmar om dagen får hon gå ute i hagen? leker hästarna mycket i hagen? osv.

Hon får redan en uträknad foderstat, därav att hon får lite lucernhack för att tillgodo se proteinbehovet. Hon får endast lite krosshavre...0,5 kg/dag. Hösilaget och hacket täcker upp det största behovet.
Hon går idag i en stor hage i tillsammans med 6 andra hästar, ute ca 11-12 timmar varje dag. Har väl inte blivit så mycket lek och spring för att väder och underlaget varit som det har nu när det börjar töa.
Eftersom hon inte är mer än 3 så är hon inte riden ännu, men däremot jobbad för hand ett par dagar i veckan. Ska snart börja sitta på henne men någon motionsridning blir det ju inte än på ett tag...med tanke på hennes ringa ålder.

Som jag skrev tidigare så kommer jag ej på vad som utlöste koliken. Tycker jag har gjort vad man kan för att inte få kolik, men har väl missat något.

Hur jag än vrider och vänder kan jag inte komma på den utlösande faktorn.

Välkommen i klubben ...

Jag har precis samma problem som du. Jag har två hästar i mitt stall, två halvblod med samma foderstat (mycket grovfoder o lite kraftfoder), ordentligt avmaskade och med exakt samma levnadssätt för övrigt. De går ute hela dagarna och motioneras lika mycket. Den ena (19 år) har aldrig problem med kolik medan den andra (13 år) däremot kan få ordentliga anfall 2-3 gånger om året.

Igår kväll var det dags igen, var tvungen att ringa ut jourhavande veterinär (kul en söndagkväll) som gav kramplösande. Och varenda gång jag har vet. ute så diskuterar jag så klart frågan om hur man kan förebygga kolikanfall. Men än har jag inte fått något svar. Utan jag har fått nöja mig med att jag har en häst med en känslig mage ... Men hennes mamma var likadan, så i det här fallet kanske det är ärftligt?

Jag har funderat över en rad faktorer som kan ha utlöst koliken, men jag har ännu inte kunnat hitta något samband.
Den veterinär som var ute hos mig i går hade hört en del stoägare som tyckte sig se samband mellan kolik och brunst, men det är inget jag har tänkt på direkt.

Men en sak som kan spöka just nu är kanske att snön smälter i hagarna och att det kommer fram diverse gamla övervintrande växter under snön som kan vara mumma för pållarna. Kanske kan framkalla kolik hos häst med känslig mage?

Ah...få köpa ett kit och kolla upp detta. Men hon ser väldit fin ut i övrigt, inte så man kan tro att hon har mask. Men det är helt klart värt att kolla....:)

Ja du har oxå funderat på om det kan vara ärftligt, jag ärger ju hennes mor oxå och hon har varit en kolikhäst. Har lyckats hålla henne ifrån koliken i många år nu med en väl balancerad forderstat. Har därför gett min unghäst linfrö och kli i förebyggande syfte, med tanke på känslig mage...vilket det verkar som hon oxå fått.
Måste nästan va något hon lyckats få i sig ute nu som du nämner, men hur ska man kunna förebygga det??

Intressant att mamman till din också var kolikhäst - då ligger det kanske något i att det kan vara ärftligt?

Ja, det är ju inte så lätt att förbjuda dem att käka vissa saker i hagen ... En sak har jag däremot slutat med, nämligen att lägga ut grenar till dem i hagen på vintrarna. Där har jag faktiskt kunnat se ett samband. När min kolikhäst har stått och käkat grenar och gnagt av bark på t ex större björkgrenar som jag har slängt ut så har det slutat med kolik.

Hm...där kanske vi har orsaken till koliken! De har gnagt lite på de få träden som finns samt staketstolparna. De fick lite sly och tugga på istället, så de hade lite mer och syssla..tänk om det va orsaken!:(
Hur kan detta utlösa kolik, ska ju inte va farligt med lite bark eller?!:confused:

I fredagskväll fick min 15-årige tålige kallblodsvalack kolik. Gick snabbt och vi var inte alls säkra han skulle överleva innan jourhavande veterinär skulle hinna fram. Och då ringdes veterinären direkt från början för rådfrågning och jag tyckte väl det var liiite väl att veterinären skulle komma direkt man jisses vad glada vi var åt det en halv timme senare! Har haft hobbyhäst/ar på gården senaste 22 åren och aldrig haft en kolik tidigare. Denna häst har vi haft senaste 7 åren och aldrig varit något med honom. Här är snön kvar djup, de har inte grävt fram någonting i hagen (ännu), höet är av toppkvalitet hygieniskt sett. Enligt träckprov senaste åren ingen mask. Hästen är en tjockis som håller sig tjock på luft och hö, så inget kraftfoder. MEN denna vinter har han fått i princip fri tillgång på sly att gnaga på som jag sågat ned vartefter. Törs inte fortsätta med det nu.

Stoppet var i tunntarmen. Veterinären gav smärtstillande, kramplösande och Beviplex. Pga de massiva snömängderna i hagen har det varit mycket mindre hagrörelse än andra år. Liten del av hagen är har fått snön bortplogad och på det håller dom sig.

Kan kanske var slyet iallafall!

Det va samma med min, ringde vet efter 30 min promenad utan någon som helst förbättring. De kom efter en timme, hon fick kramplösande, rektal undersökning och sond i näsan+parfinolja. Men den hjälpte inte!
Hon fick sedan dropp och B-vitamin men det hjälpte inte heller...då skulle vi lasta och åka till klinik, men då som tur va av stressen vid lastning så släppte det. Snacka om att man va förtvivlad, trodde inte hon skulle överleva...man bara står där hjälplös med enstackars häst som har ont och inget hjälper!
Va sista gången jag va snäll och högg sly för att va snäll!!! Usch vad man känner sig som en dålig matte när man råkar ut för sånt här....

Ja usch och fy så hemskt det var!! Och när man inte vet om det var en engångsföreteelse eller om det kommer att hända igen. Den här hästen har fått sly och granar alla vintrar utan problem men denna vinter i större mängd. Det samt att det varit så mycket mindre hagmotion än vanligt är det enda "annorlunda" vi kunnat komma på. Förutom förstås att det börjar vara en "gammal" häst.

Min förra häst som jag hade i 11 år fick ett anfall EN gång,då när jag bytte till en hage med mycket sly och träd i,och som det matvraken hon var så satte hon igång och tuggade på allt,har aldrig haft tanken på att det kunde vara det,men nu så kan jag faktist tänka mig det! Hon vart hur som helst inte långvarig i den hagen eftersom den bara skulle vara uppe i några dagar pga reparation av orginalhage,och hon fick inget mer anfall.

Om koliken beror på själva barken,eller pga av att dom tuggar/gnager,och därigenom kanske sväljer mycket luft,kan jag dock inte bestämma mig för.

Ah...få köpa ett kit och kolla upp detta. Men hon ser väldit fin ut i övrigt, inte så man kan tro att hon har mask. Men det är helt klart värt att kolla....:)

Det är inte alls vanligt att det syns på hästarna att de har parasiter, de flesta ser ut precis som vanligt. Kom ihåg att kryssa för att du vill ha bandmaskprov.

Min häst fick kolik förra veckan, hon brukar få kolik nån gång om året så jag brukar veta hur vi ska gå tillväga för att det ska släppa, (har behövt ringa vet 2ggr på 10år).
Men denna gång var det värsta jag sett, hon lade sig helt raklång i boxen och var i det närmaste okontaktbar, ringde jourvet. redan efter 30 min.
Vet. kom ut och gav muskelavslappnande, smärtstillande och B-vitamin, kollade rumpan och slangade olja och vatten genom näsan.
Klockan 4 på natten släppte det äntligen...

Jag är ganska säker på att detta anfall orsakades av att hon druckit för lite vatten, vattenhinken i hagen hade varit orörd i flera dagar, och hinken i boxen bara halvdrucken.

Så nu blöter jag betforen extra mycket och blöter hösilaget så att hon ska få i sig lite mer vätska. Hon dricker lite mer inne nu men inte hagen...

Min 1åring hade kolik förra söndagskvällen. Promenerade 30 min och lät henne sedan vara i boxen, efter vet. inrådan. Hon lade sig och såg ut som hon gav upp... Vet. var på väg men jag vågade inte låta pållan ligga mer, så vi gick och vi gick och vi gick... Nåja det släppte lite efter kramplösande och dropp... men fy vad otäckt det var... Ingen rektal undersökning och vi vet inte vad som orsakade koliken. Nu får hon och shettisen loppfrön ifall att det var jord hon pillade i sig. Det är jättejobbigt att inte veta vad som orsakade anfallet... :( Vi har inga träd och har staketet är inte tuggat på...

Förutom en uträknad foderstat, foder av bra hygienisk kvalitet, mycket hagvistelse och motion så har jag alltid betfor i hästarnas foderstat, just för mage/tarmarnas skull. Har man en känslig häst kan man ge betforen med extra mycket vatten och även tillsätta olja. Betfor är suveränt för tarmarna och bra för att förebygga kolik. Man kan också se till att hästen alltid har halm i hage eller box så det altlid finns att tugga på (så tarmarna får jobba)

Oj, såg nu att tråden var jättegammal. Ja, ja. det får stå kvar ändå.

* Träckprov
* Grovodrets Hygieniska kvalitè
* sandkolik
*Vattnets kvalité
* Kraftfodergiva
* För lite rörelse/motion

Mmmmm

Tänkte precis skriva samma sak, gör ett träckprov på henne ganska omgående. Jag har fått en väldigt dyr läxa angående den här årstiden och magproblem tyvärr.

Jag tog ett träckprov igår, intressant och se vad det ger för resultat.
Vad gäller grovodrets hygieniska kvalitè så är det ok, har analys och den är ok.
Jag är ägare till mamman oxå och hon har tidigare varit en kolikhäst, många år sen sist hon hade det. Men eftersom jag vet om just risken med känsliga magar har även min unghäst fått linfrö varje dag, just för att förebygga ex. sandkolik.
Vattnet har varit av godkvalité i alla år innan, tror knappt att det skulle blivit något fel på det nu. Ingen konstig färg/lukt eller smak. Hästarna dricker som de brukar. De har även haft/har uppvärmt vatten ute i år så de har verkligen druckti mer än vad de brukar på vintern. Har inte sett att hon druckit mindre inne heller, dricker nästan upp en spann med vatten över natten.

Kraftfodergivan är inte stor bara 0,5 kg krosshavre/dag. Har ett bra grovfoder så behövde inte ge speciellt mycket kraft.

Kan ju vara att de inte rör sig så mycket ute, har varit mycket snö och nu börjar de bli lite halt oxå. Men de brukar springa och busa en hel del...del går i flock ock är ute ca 11-12 timmar om dagen.
De får alltid halm ute och halm inne så det finns och tugga på.

Få se vad träckprovet säger, om de inte visar något så vet jag inte vad som utlöst det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross