Kolik - hur förebygga i framtiden??

Sv: Kolik - hur förebygga i framtiden??

Få se vad träckprovet säger, om de inte visar något så vet jag inte vad som utlöst det.
Var uppmärksam på att även om provet är negativt för bandmask betyder det inte att hästen garanterat inte har det. Just bandmasken släpper ägg sporadiskt och syns inte alltid. Skulle träckprovet visa negativt kan du be veterinären om ett blodprov som skickas för ELISA-test.

För några år sedan hade vi en unghäst i stallet som fick upprepade koliker under hösten. Det visade sig sedan att hon hade bandmask. Det går ju inte att säga säkert att det var det som var orsaken, men troligt enligt vet.

Bandmasken kan även vara väldigt lurig.

För lite drygt två år sedan skickades vår 2-åring akut till Ulltuna för op. Tyvärr gick han inte att rädda pga att han var för skadad. Han hade alltså inte visat någonting alls, det fanns inga tecken. Anledningen till att vi åkte till den lokala kliniken va ett akut kolikanfall som distriktet inte kunde hjälpa oss med, och så visade det sig att inte heller de kunde hjälpa oss på något vis. Vid bukop. framme på Ulltuna såg man dock vad felet va.

Han va alltså avmaskad enligt konstens alla regler, allt annat var också skött enligt konstens alla regler.

Känslan av att han fick sätta livet till pga något så "litet" va helt overklig.

Fy vad hemskt, jag lider verkligen med dig.
Hoppas man slipper uppleva något sådant, är så hemskt när man skött avmaskiningar mm och ändå blir det som i ditt fall.
Jag väntar svar på mitt träckprov...så om de inte visar något och min inte får återkommande kolikanfall så får jag väl lita på att det var pga för lite rörelse ute nu som gjorde att hon fick kolik.
Typiskt att inte vet. tog blodprov på bandmask när de ändå va ute, kostar ju lite att ta ut dem igen.:mad:

Om min häst hade kolik och jag visste med mig att hästen inte blivit avmaskad mot bandmask det senaste året skulle jag utan tveka välja en avmaskning som innehöll prazikvantel nu på våren.

Vid 8 veckor, därefter var åttonde vecka under betesperioden. Sedan i januari eller februari och 3 dagar innan betessläpp som 1-åring. Träckprov och avmaskning januari, död juni.

Har läst lite om bandmask, hittade lite intressanta fakt på hippocampus.
Enl. dem så kan man inte mad säkerhet få fram svar på bandmask med boldprov heller (se text).:(
Hur ska man då göra! Be vet. att skriva ut avmaskining så de räcker för samtliga hästar i hagen för avmaskning av bandmask??

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=83
Blodprov
För att förbättra möjligheterna att ställa diagnos har vi därför utvecklat en metod, en s.k. ELISA, som bygger på att man i blodprover påvisar antikroppar riktade mot A. perfoliata. Med denna metod har det visat sig vara möjligt att påvisa statistiska samband mellan hästar med stora bandmaskbördor och påtagliga tarmskador. Metoden är dock ännu inte tillräckligt förfinad för att kunna användas rutinmässigt. För närvarande är det alltså inte möjligt att med denna metod identifiera enskilda infekterade hästar. Metoden är emellertid fullt användbar för studier i grupper av djur. Det är till exempel möjligt att följa infektionsförloppet i en besättning.

!

Min häst kom ur sin box en morgon....och fick i sig ca 15 liter havre och lite annat smått och gott som fanns i foderkammaren. Jag ringde till Slöinge och då sa dem att ut och gå med honom och försök att få i honom paraffinolja. Jag fick i honom ½ liter under dagen och sen ½ liter till på kvällen. Han klarade sig och nu finns det 1 liter ny paraffinolja i mitt stallapotek om kolik skulle komma. Så mitt tips är att köp paraffinolja och ha i ditt hästapotek:).
Magen sätts igång av den, och det funkar kanon!

Vid 8 veckor, därefter var åttonde vecka under betesperioden. Sedan i januari eller februari och 3 dagar innan betessläpp som 1-åring. Träckprov och avmaskning januari, död juni.

Vilka medel är ytterst viktigt att veta. Olika medel tar olika maskar och stadier. Bara NÄR säger absolut ingenting dessvärre. Har du info om vilka medel och doser också?

Självklart är det så. Jag ska se om jag kan finna reda på anteckningarna (stod i mammas stall så det ligger hos henne). Men eftersom detta var vårt första föl så hade vi alltid nära veterinärkontakt för rådgivning gällande t ex avmaskning, just av den anledning att man ville att allt skulle bli rätt. Men så blev det inte tyvärr.

Men som sagt, jag ska se vad jag kan hitta så återkommer jag :)

Hittade denna text på Equippo labs hemsida.
BANDMASKANALYS
(Bandmask - Anoplocephala spp.)
Oktober-januari Från februari till september utskiljs äggen mer ojämnt.
Det är alltså svårare att hitta äggen så här års i träckprov?

Hittade denna text på Equippo labs hemsida.
BANDMASKANALYS
(Bandmask - Anoplocephala spp.)
Oktober-januari Från februari till september utskiljs äggen mer ojämnt.
Det är alltså svårare att hitta äggen så här års i träckprov?

Det skulle vara intressant att se källa för det påståendet då det inte finns någonstans i det jag läser. I Linköpingsstudien 1992-93 hittades inga sådana säsongsvariationer alls.

Tänkte precis skriva samma sak, gör ett träckprov på henne ganska omgående. Jag har fått en väldigt dyr läxa angående den här årstiden och magproblem tyvärr.

Just den här årstiden, när vintern börjar ge med sig, har någon enstaka gång en häst fått lindriga koliksymptom. (ej behövt veterinär) Att det de gångerna ändå varit just vid samma årstid beror ju antagligen på något, men vad? Någon som vet?

Det kan inte ha varit sandkolik då? Det beror ju på hur jorden ser ut - hos oss har vi sandjord och nu när snön har smält står de i hagen och knaprar på marken och får i värsta fall i sig en del sandjord. Vi ger 2 dl loppfrö om dagen förebyggande till alla hästarna sedan en fick kolik i helgen.

mycket vatten, motion och stabil foderstat har funkat för mig.

fast sen fick min madame kolik för några veckor sedan pga av vätskebrits då vattnet frusit så ofta ute

Senast ändrad:

Har fått svaret på träckprovet och hon hade ingen mask.( Om man nu kan lite på det vad gäller bandmask) :(

Jag får väl anta att hon pillat i sig något oläpmligt ihagen eftersom jag ej kommer på någon annan orsak.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025