Kolik! fakta tack!

Sv: Kolik! fakta tack!

Lite information om kolik, tagit från Agria:

"Kolik betyder helt enkelt ont i magen. Det kan ha många olika orsaker. En av de vanligaste orsakerna är förstoppning. Det kan uppkomma i samband med snabba foderbyten och/eller minskad motion, exempelvis när boxvila ordineras av annan orsak. Gaskolik är också vanligt och uppkommer till ofta då hästen fått i sig något olämpligt, t.ex. dåligt foder.
Andra orsaker till kolik är inflammation i tunntarmen, magsår, tumörer, parasitskador, fellägen på tarmen, till exempel omvridningar, eller inklämning av tarm i navelbråck eller pungbråck. Även smärtor från andra organ i buken kallas kolik. Till exempel smärtor från livmodern eller urinvägarna.
Kolik kan komma väldigt plötsligt. Symptomen kan också komma mera smygande."

Att ge samma fodermängd oavsett vila eller motion kan ge korsförlamning. Och det behöver inte röra sig om stora fodermängder. Det kan hända även på en normal foderstat, speciellt om det ingår betfor i den. Men hästar är olika känsliga och en del klarar det medans andra inte gör det. Själv är jag försiktig av mig och skulle inte ge samma höga giva om jag inte red. Då skulle jag definitivt minska kraftfodret till hälften den dagen. Det ger inte påfrestning för magen att under 1 dag minska kraftfodret till hälften. Men alla gör vi olika... Men jag tycker att du har rätt i att vara orolig över att ge lika mkt oavsett motion eller ej!

Ge din syster lite information om korsförlamning och diskutera er sedan fram till vad ni tycker är rimligt. Om den inte får betfor och inte får så mkt kraftfoder så är ju heller inte risken så stor. Men om den får det så finns trotsallt risken...

Anja586 skrev:
min syster är dumm i huvudet och tror inte att hästar får kolik om dom står stilla när dom får samma mat som dom skulle fått om dom skulle ha gått ett 50 minuters hårt rid pass. Kan någon hjälpa mig att övertala henne? finns det nån bra sida på internet med mycket fakta som jag kan slänga i ansiktet på henne?? har ni nån bra fakta? som vad exakt det är som händer och varför och sånt? och hur ofta och ni fattar.
jag och hon delar häst och rider varannan dag och det är ju hästen som får lida för hennes okunnighet! :cry:
Min häst går varannan dag och jag gör ingen skillnade på fodergivan om jag inte varit på clinic/extra hård träning då jag ger lite extra. Har i övrigt fri tillgång på hö. Inga koliktendenser här inte...dom(har två) går ute maximala 12 timmar i hage varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 738
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar