Kolik! fakta tack!

A

Anja586

min syster är dumm i huvudet och tror inte att hästar får kolik om dom står stilla när dom får samma mat som dom skulle fått om dom skulle ha gått ett 50 minuters hårt rid pass. Kan någon hjälpa mig att övertala henne? finns det nån bra sida på internet med mycket fakta som jag kan slänga i ansiktet på henne?? har ni nån bra fakta? som vad exakt det är som händer och varför och sånt? och hur ofta och ni fattar.
jag och hon delar häst och rider varannan dag och det är ju hästen som får lida för hennes okunnighet! :cry:

Sv: Kolik! fakta tack!

Hästar får inte kolik för att man ger dom samma mat som de skulle få normalt.

Det är inte optmalt att fodra hästen med kraftfoder innan rdning, men inget en normal häst får kolik av.

Däremot blir hästarnas magsäckar stressade av foderbyten, så n bör nog helt enkelt bara ha en kontunelig foderstat som ni följer. vare sig ni
rider el inte.

jag håller med dig. det är värre för hästen om man ändrar foderstat varje dag, det är väl mer aktuellt att ta ner fodret om hästen ska stå en längre tid..
och kolik kan komma av vad som helst, inte bara om dom står..;)

Om man har byggt upp sin foderstat ordentligt samt att hästen vistas i hagen och den inte går hårt ser jag inge problem med det.

det är inte många ridhästar som går hårt, ska man ställa av sin häst på längre tid så kan man ju förändra maten, men inte varje dag.

när kajsa fick var det ju för att vi inte dragit ner på maten när vi inte kunde rida på ett par dagar. men det är väl säkert olika hur känslig häst man har också..

alla är ju olika känsliga.. men det är nog inte största anledningen till kolik, maten alltså.. i stort sett.:smirk:

haha, jag har ju en viss erfarenhet.. drömde inatt att supreme hade "grodor i lederna" och man skulle göra hål i hovarna och släppa ut dom där.. rubbat..:o

hm. det var ju annorlunda..:o
själv drömde jag att jag var ihop med agnes carlsson från idol. :eek: SAMMTIDIGT som hon var ihop med sebastian karlsson också från idol :eek: :eek:

en hemsk mardröm..

Fippel skrev:
haha, jag har ju en viss erfarenhet.. drömde inatt att supreme hade "grodor i lederna" och man skulle göra hål i hovarna och släppa ut dom där.. rubbat..:o
Oj.... vad heter den åkomman tro? :D

haha, det kan man ju fråga sig.. våra hästar har drabbats av de flesta sjukdomarna jag vet, så den här konstiga sjukdomen kanske är nästa som väntar!:D

okej, men jag kanske har fattat det helt fel eller nått då.

men jag läste i allafall detta i ridsport special, nr 2, 2005, sidan 169 i en artikel av cecilia lonnell som heter Kolik - vad är det?

där står det så här:

"Den engelska studien om risken för förstoppning visade att ju mer tid hästen den senaste månaden tillbringat i sin box, desto större var risken för kolik.
Risken ökade ännu mer om hästen den senaste månaden stått mer på stall än normalt. Hästar som tillbringat mer tid i boxen än normalt hade 13,6 gånger högre risk än de som inte fårr ändrade rutiner."

jag har verkligen fått för mig att avbruten ridning och samma mat leder till fel i magen och kan orsaka kolik, men har jag då fattat detta helt fel?

vad kommer kolik ifrån då? förrutom hastiga foderbyten?

detta citatet som jag har här, menar ni att det då inte stämmer? eller?

confused.

men som sagt, alla hästar är ju olika, och jag vet att min häst är tterst känslig.

Jag tolkar ditt citat mer åt att stillastående ger förstoppning. Att studien visar att hästar som ökar antalet boxtimmarna var mer benägna att råka ut för kolik, ser ingen koppling till foderstatet i citatet. Har inte själv läst artikeln. Låter iof logiskt mindre rörelse = större risk för kolik...

Personligen tycker inte jag att 50 min arbete kräver några större mängder "extra enrgi", men det är lilla jag det :p

Det är nog ingen fara att hästen står ett par dagar med samma foderstat som den får vid träning. Är nog mer kolikframkallande att byta hela tiden. Det som du kanske tror beror på fodret är nog som ngn nämnde, stillastående. Det är väl oftast dåligt foder, alldeles för stor mängd foder(tex om dom vart lös i stallet o kommit åt ngt), brist på vatten och rörelse som framkallar kolik.

Om du ger hästen full kraftfodergiva, samtidigt som du låter den stå längre i box och därmed inte rör sig i normal utsträckning, ökar risken för kolik.
Om hästen får gå i hage över dagen, men inte rids varje dag, så får hästen Inte kolik bara för att den får kraftfoder de dagar som den inte rids...........

okej

mer stillastående än normalt = ökad risk för kolik ???

efter att ha läst era inlägg så är det så jag tolkar det.

och ommin syster låter hästen stå, så är det lika med mer stillastående än normalt och då borde ju chansen för kolik öka = no good.

MEN vad är det så som hästen får kolik av? Det kan ju knappast vara att den har så mycket spring i benen och oooo måste ut! utan det borde ju ha något att göra med maten som den får? eller? eftersom kolik är i magen? men jag kanske bara har fattat fel. Men jag kan ändå inte släppa tanken på att det borde ha att göra med vad hästen äter när den får kolik?

men okej tack för era svar.

Har inte hört specifikt att det skulle orsaka kolik. Däremot finns risken att hästen råkar ut för korsförlamning om den stått ett par dagar på samma höga kraftfodermängd. Men den risken är nog inte så stor om man inte har hästen på tävlingsnivå och foderstat därefter... Hästarna i mitt stall står alltid på samma grundfoderstat oavsett om de rids eller inte, (ska det bli längre vila dras den ner) men när de gått hårdare ger man extra kraft foder som "kompensation". Precis som på sommaren, fast de har en fast kvot kraftfoder. På så sätt får den ju den energimängd den behöver oavsett vad den gör. (Lite flummigt uttryckt kanske men jag hoppas tanken går fram :angel: )

Det är väl oftast förstoppning som orsakar kolik. För mkt mat, för lite rörelse= dålig rundgång i magen.

Jag tror att du får ge efter o erkänna att din syster har rätt. Det ÄR ingen fara för en häst att stå ett par dagar med samma fodergiva. Det skulle väl vara om den fick åtskilliga kilon per dag med det får ju inte svensson hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 769
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 738
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar