Kolik av hösilaget

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Våran Lukas (15 årigt kallblod) fick kolik i helgen, hela hans mage svällde upp som en luftballong. Ovanför revbenen fick han en extra mage. Han såg hemskt eländig ut :crazy: och hade hemskt ont!!!

Veterinären var rätt övertygad på om att han reagerat på något i hösilaget, Lukas har haft kolikkänningar till och från så fort vi försöker ge av hösilage. Blir bra när vi ger hö och helt symtomfri.

Eftersom hösiliage ingår i stallhyran har det funnits sig naturligt att ge det, men nu har vi köpt eget torrt hö.

Min fråga är helt enkelt på vad tror ni han reagerade på i hösilaget? Det var ganska blött men luktade helt ok.

Vet inte om jag vågar ge hösilage igen? Det har varit av extremt ojämn kvalité i balarna. Ibland torrt, ibland blött som sjögräs.

Han har förut (hos förra ägaren) alltid fått hösilage som jag förstått det och mått bra av det.

~Ingrid

Sv: Kolik av hösilaget

Fick hästen bara hösilage i ett par dagar? Vad fick den mer annars? Hade du nyss flyttat dit hästen? Har den tillgång till vatten jämt? Det är ju mycket som kan spela in om hästen får kolik.

gejsa skrev:
Fick hästen bara hösilage i ett par dagar? Vad fick den mer annars? Hade du nyss flyttat dit hästen? Har den tillgång till vatten jämt? Det är ju mycket som kan spela in om hästen får kolik.

Hej,

Han har självklart tillgång till vatten dygnet runt, vi håller det fräsht även ute genom att byta och fylla på ofta trots kylan. Inne har han både hink och vattenkopp.

Han har stått i stallet i flera år. Han har gått på hösilage sedan i höstas, från olika bönder och därav också olika kvalité. Det har gått bra fram till för ca 2 veckor sedan som vi sett att han till och från haft känningar av kolik.

Eftersom vi som hyr in oss i stallet bara ger av de balar som sätts fram och öppnas har vi ingen koll på vilka balar som är från vilken bonde och om det är 10 balar på raken från en och samma bonde eller om varannan bal kommer från olika bönder. Jag kan bara gissa mig till att dom sista två veckorna har det varit från en ny skörd och ny bonde.

~Ingrid

Det är ju inte så himla bra att ge olika foder hela tiden, magen hinner ju aldrig vänja sig.... men det visste du väl vid det här laget ;)
Däremot så finns det ju hästar som inte tål hösilage, som blir lösa i magen och så, oavsett hur mycket de får....
Lycka till i vilket fall! :)

AnnaKarinA skrev:
Det är ju inte så himla bra att ge olika foder hela tiden, magen hinner ju aldrig vänja sig.... men det visste du väl vid det här laget ;)
Däremot så finns det ju hästar som inte tål hösilage, som blir lösa i magen och så, oavsett hur mycket de får....
Lycka till i vilket fall! :)

Jo jag vet att det inte är bra med olika foderbyten, tyvärr var det ju det som ingick i stallhyran och som alla i stallet ger. När man hyr in sig så förutsätter man ju nästan att fodret ska vara Ok. Även om man dagligen luktar och kikar på det man ger så måste man ju gå in med synen på att grovfodret som köps in är tjänligt.

Jag har inte haft några indikationer på att han under alla år förut mått dåligt av hösilaget. Det jag nu är nyfiken på är VAD i hösilaget han reagerar på. Han blir inte lös i magen av hösilaget mera uppblåst med gaser.

~Ingrid

Jo, dom flesta blir ju det. Blir ju oftast sämre i magen när det är väldigt blött. Skulle aldrig ge olika hö från olika bönder. Det klassas ju som rent foderbyte. Det är absolut inte bra. Tyvärr.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama