Köksfläkt - ett måste eller?

svea

Trådstartare
Jag ska renovera mitt kök, det är ett sextiotalskök i ett bostadsrättshus med ventilation genom självdrag, alltså det finns ett reglerbart hål i väggen högst upp ovanför spisen.

Just nu har vi en kolfilterfläkt (eller vad de heter), alltså en sån som inte är kopplad till något. Vi får inte heller koppla fläkten till ventilationssystemet.

Nu undrar jag, är fläkt något man måste ha? Det känns ju inte som om den gör någon nytta för ventilationen, den sitter ju snarare i vägen mellan spisen och ventilationshålet. Vad har man den för, liksom?

Vi är inga storkonsumenter av stekt fläsk och liknande.

Sv: Köksfläkt - ett måste eller?

Jag hade inte velat vara utan fläkt, vi har också kolfilterfläkt.

Har varit utan (i lägenhet) men det gick bara inte.

I min gamla lägenhet fanns ingen fläkt tills dess att jag renoverade köket och satte in en kolfilterfläkt.
Det blev vesäntlig skillnad! Vill absolut INTE vara utan fläkt!
Även om en "riktig" fläkt är ännu bättre.

Jag undrar också ofta varför man "måste" ha fläkt. Det är ju standard sedan länge, men i mitt föräldrahem och i ett par av mina gamla lägenheter fanns bara ventilation genom självdrag, och jag kan inte minnas att det blev direkt flottigt.

Jag tycker mest att den eländiga fläktkåpan gör det trångt och jobbigt vid spisen, särskilt om man dessutom har diverse barnskydd.

Jag känner inte heller att flott eller matos är något problem. Det jag skulle vilja ventilera bort är ånga/fukt, men jag tycker inte att fläkten är så effektiv för det heller (nya kanske är bättre - men fukten försvinner ju inte i så fall, den stannar i fläkten = rummet). Så jag får ju öppna fönstret i alla fall i de lägena.

Vi har bytt ut våra självdrag till riktiga fläktar i alla husen i föreningen. Det gör en viss skillnad.

*KL*
Jag antar att det spelar roll hur mycket mat, och vad för mat, man faktiskt lagar i sitt kök men jag skulle säga att fläkt gör stor nytta hos oss. Under några veckor var vi utan fläkt efter att den gamla havererat, och vi märkte rätt stor skillnad både på luftmiljö under/efter matlagning och på hur mycket olja/fett som hamnade på ytorna i köket. Nu har vi visserligen en "riktig" evakuerande fläkt till ventilationskanal, med ganska hög kapacitet, men även en kolfilterfläkt tar ju hand om rätt mycket.

Den mat vi lagar är inte särskilt udda, det är oftast mer eller mindre mainstream husmanskost varvat med en hel del asiatiskt och ibland balkan.

KL

Jag skulle aldrig bygga ett kök utan köksfläkt. Har bott i både lägenhet och hus som saknat köksfläkt och det var inte så kul efter ett tag. Os och flott har en benägenhet att leta sig in på ställen man inte vill ha det.

Sen kan det såklart bero på vad man lagar för mat men oavsett gör fläkten stor skillnad.

Min stuga har ingen fläkt över spisen. Däremot sitter det en åldrig gammal variant i muren under spiskåpan. Till muren är vedspisen och spispannan anslutna. Där kokar jag inte så ofta...

Jag har istället ett helt vanligt överskåp över spisen och det blir superäckligt såfort man kokar något eller fixar något i stekpannan.
När ekonomin tillåter blir det en kolfilterfläkt. Gäller bara att hitta en som är smal nog (smalspis) och som tillåter hyllor ovanför. Jag har så lite förvaring i köket att jag inte helt kan ta bort skåpet, då blir det kris.

Livet utan köksfläkt är verkligen inte att rekommendera.

Ikea har en väldigt liten och smidig fläkt som heter LUFTIG BF325.
Den hade jag i min lilla lägenhet där jag hade en pytteliten spishäll med endast 2 plattor.
Tycker den är både snygg och smidig och tar minimalt med plats :)
Bra pris dessutom.

Ikea har en väldigt liten och smidig fläkt som heter LUFTIG BF325.
Den hade jag i min lilla lägenhet där jag hade en pytteliten spishäll med endast 2 plattor.
Tycker den är både snygg och smidig och tar minimalt med plats :)
Bra pris dessutom.

Se där!

Den är en dm för bred dock. Jag har en smalspis som är 49 cm. Kanske kan man montera den så den sticker ut på ena sidan? Får undersöka vid nästa IKEA-besök.

Se där!

Den är en dm för bred dock. Jag har en smalspis som är 49 cm. Kanske kan man montera den så den sticker ut på ena sidan? Får undersöka vid nästa IKEA-besök.

Nu ska du inte vara så knusslig! ;)

Min spishäll var bara 29cm bred men jag satte fläkten centrerat ovanför och det såg inte tokigt ut :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka