Kokko eller redd?

Haffe

Trådstartare
Har fått en från Island for två veckor sen. Har bare skrittat lite rundt och tatt det lungt med honom. I dag var vi en sväng inom banan og trenade på skritt- halt- skritt etc. Och lite i sidled. Longerade också lite i trav med sadel på och med tigbyglerna hängade ned. SÅ bestemmer jag mig för att skritta tilbaks till stallet (ung. 70 meter) Rider ut av banan och slepper stigbyglerna. Skrittar fint på. Så tar han någon töltsteg og jag forsöker ta honom tilbaks och forsöker hitta stiglederna. Hesten drar ned huvudet, springer någon steg, bockar, bockar, bockar og jag flyger av framför och han rusar in i stallet. Går inn i stallet, hemtar hästen och skrittar ung. 50 meter och vänder om. Jag orkade inte mer. Jag har en bruten nese, hjärnskakning och allmennt blå. Det har gått jättebra dom senaste dagerna. I går forsökte han kasta sig inn mot stallet när vi red f¨rbi inngången ung. 2 gånger till han fattade at inte det var någon bra ide. I dag stegrade han sig en gång på banan (Tog halvparad) och en gång till när vi gick mot stallet den senaste gången. Hur tycker ni skall handtera detta? Jag vill värkligen ha RÅD. Vi har tagit det lungnt, bare skrittat och han värker annars trivas jättebra i sin nya flock. Och han har varit så underbar fin annars.

Hästen er 7 år gammal och riden 3 månader förra (på Holar) sommar och en månad före han kom hit.

Sv: Kokko eller redd?

Jag tycker det låter som om hästen inte är ordentligt inriden. Riden 3 mån, vad menas med det? Kanske någon som bara skrittat 5 min då och då?

Ta hjälp av en unghästutbildare, bruten näsa låter ju inte alls skönt!

Har fått en från Island for två veckor sen. Har bare skrittat lite rundt och tatt det lungt med honom. I dag var vi en sväng inom banan og trenade på skritt- halt- skritt etc. Och lite i sidled. Longerade också lite i trav med sadel på och med tigbyglerna hängade ned. SÅ bestemmer jag mig för att skritta tilbaks till stallet (ung. 70 meter) Rider ut av banan och slepper stigbyglerna. Skrittar fint på. Så tar han någon töltsteg og jag forsöker ta honom tilbaks och forsöker hitta stiglederna. Hesten drar ned huvudet, springer någon steg, bockar, bockar, bockar og jag flyger av framför och han rusar in i stallet. Går inn i stallet, hemtar hästen och skrittar ung. 50 meter och vänder om. Jag orkade inte mer. Jag har en bruten nese, hjärnskakning och allmennt blå. Det har gått jättebra dom senaste dagerna. I går forsökte han kasta sig inn mot stallet när vi red f¨rbi inngången ung. 2 gånger till han fattade at inte det var någon bra ide. I dag stegrade han sig en gång på banan (Tog halvparad) och en gång till när vi gick mot stallet den senaste gången. Hur tycker ni skall handtera detta? Jag vill värkligen ha RÅD. Vi har tagit det lungnt, bare skrittat och han värker annars trivas jättebra i sin nya flock. Och han har varit så underbar fin annars.

Hästen er 7 år gammal och riden 3 månader förra (på Holar) sommar och en månad före han kom hit.

Har han inte varit här mer än två veckor kanske du ska låta honom vara ett tag innan du börjar kräva saker av honom och kanske sedan börja om från börja.

På Holar brukar de rida in bra, de har ett program som visats upp.

Jag skulle nog ge hästen en chans få vara ifred lite innan jag började rida.

Skulle börja med markövningar och befästa ledarskapet.

Tack for svaret!

Det er det här unghästprogrammet han har gått, så det er ju skickligt.

Nei, men nesan er inte så illa. Varre med huvudet nu...

Ge er båda två några veckors vila från varann.

Börja sedan med att gå med grimma, stanna - hästen stannar, du går - hästen följer, du går runt - hästen följer, stanna-stanna etc. Finns många bra böcker i ledarskap. kom ihåg ledarskap betyder kommunikation, inte förtryck.

Han stog i en vecka, och jag fick rådet av två mycket kända norske ryttare på min stall at man kunde börja lett. Och det har värkligen gått jättebra! Visst han har hatt mycket vilja, men han har varit jättepositiv och jag har inte begärt någonting av honom som jag vet han inte kan. Bare skritt och markövningar. Och har er jättefin at jobba med från marken. Fin och följsam. Dock lite "skeptisk". Det kom 5 andra hästar från Island i hop med honom och de blir också ridna nu. (unghästar allaihop)

Jag har tävlat islandshäst sedan 1991, så jag annser mig absolut som en rutinerat ryttare. Men i dag blev jag faktisk lite redd måste jag säga. Att man drar i väg er en ting, men han ville värkligen ha mig av. Men jag tror kanske han blev skraj för dom stigbyglerna som hängde, och när han sätter i väg så kramar jo jag om lite för att få tag i dom. Eller nåt... Jag ville TRO at det var det om det bare var en enskild incident, men i och med at han skenade in mot stallet i går också, så tror jag kanske han testar ut lite, eller om det var båda och..

Uansett så får jag inte rida på några veckor, så då får en av trenerene på stallet rida mine hästar.

Och ni som vill jag skall ta det lugnt; det kan vara mycket i det ni säger och om det er så har jag inget i mot å gå lugnare fram. Absolut inte. Men jag tror själv inte det er orsaken... Gud, vad svårt det er. Och jag blir så ARG för att jag har blivit redd! âgaren på Island sa han inte var någon nybörjarhäst och jag blir allt mer redd för at det var det här han pratade om...

Två veckors vila från varann tror jag nog det blir nu. Men han kommer nog at bli riden av en annan, mycket duktig en. Har tagit de övningerna från marken som du pratar om och han er verkligen en trevlig individ att jobba med.

De andra och du må så vara duktiga. Jag tror på vila ifrån varann kan göra nytta ändå. Och sedan börja lugnt från början.

Hästen har nyss bytt miljö, flugit mm mm. Hos många kan det bli stress. Det är svårt veta hur hästen mår egentligen. En stressad häst lär sej ingenting.

Jag tror definitivt hästen blev rädd av dom hängande stigbyglarna.
Men han låter spänd tycker jag.

När jag importerar hästar brukar jag låta dom stå och acklimatisera sig i EN månad. Efter en vecka eller så så kan jag ta in och borsta och kanske gå runt gårdsplan eller så.
Sen börjar jag från noll, dvs med longering, markövningar och sen bara sitta upp och lära känna varandra.

En häst som bara är riden i 3 månader är väldigt färsk tycker jag. Han behöver få tid på sig.
När han har landat och fått ta det lugnt en stund så har du nog en fin häst!

Det verkar som din häst inte är tillräckligt inriden. Den kan också vara stressad av den nya miljön eller av resan. Kolla även så att all utrustning sitter rätt och att inget ligger mellan sadeln och hästen som kan skava och göra ont. Jag tycker att det verkar vara ett bra exempel att ta en paus på en månad. Börja sen om helt från början eller ta hjälp av en skicklig ryttare. Hästen kan också vara rädd för något i omgivningen och tycka att det känns osäkert att vara där.
/Tolthasten

Tack for bra svar!
Hästen er ung och absolut inte ferdig utbildad. Men han kan det grunnleggende. Flytte seg for skjenkel, fatninger, halvparader, parader etc. Jag tror också att det har någonting med dom hängende byglerna. Nu har jag beslutat at han blir riden av en kompis (som har haft hästgård på Island, importerer og trener etc.) i morgon och på onsdag. Dvs. skrittas i 10 minuter. Det för att jag tycker inte om att sette han ut på bete efter två sådane dager som nu. På onsdag kveld får han gå ut på bete med 3-4 hästar så skall han få stå der i två vecker. Efter det börjar jag från grunden.

Tack for svar!
Nu får han två veckor fri. Utrustningen sitter bra. Jag har haft unghäster tidligere och har tävlat sedan 1991, så jag tror nog at jag er erfaren nog. Men nu har jag så tur at det er två MYCKET skickliga ryttare på min stall (landslagsnivå) så at vi kan hjälpas lite åt.

Bara en liten tanke... det kan vara mycket troligt att hästen har varit totalt ohanterad före de tre månaderna på Holar. Så om man backar lite och tänker att man har att göra med en häst med endast 3 månaders mänsklig hantering så är det ganska mycket kvar innan man är på sammma nivå som en tex svensk född islandshäst i samma ålder som typ är hanterad 365 dagar/år i 7 år...
Lycka till och hoppas att det löser sig - och så länge din häst får lite ledigt rid nån underbar gammal trotjänare så att du som ryttare får tillbak lite självförtroende!

Jag köpte en snäll valack till min verksamhet som såldes som nybörjarhäst, han hade toppstam och jag provred honom och han var perfekt. Han hade kommit från Island tidigare samma år. Han och hans kompisar vi köpte tillsammans fick stå i en månad innan vi började hantera dem och det var precis som du beskrev, vi började med skritt och halt. Första ridturen blev en skräckupplevelse då hästen rusar i sken ut från ridbanan och hem till stallet. Vi hade inte hunnit stänga grinden och tyckte väl inte det var någon fara med det heller. Nästa dag provade vi igen och då gick det bra och i tre dagar till. Fjärde dagen fick han spelet och skenade rakt genom hela ridbanan och trots "one rein stop" med huvudet böjt mot stigbygeln så skenade han okontrollerat rakt på en av stolparna, studsade tillbaka och rakt på en av de andra som red på ridbanan. Under den sekunden han stannade hann jag glida ner på marken. Jag har nog aldrig varit så rädd som jag var just då. Jag förbjöd någon att rida på hästen och vi tog med honom ut som handhäst och det fungerade. Då märkte jag att han började halta när jag drev på han. Vi åkte in på klinik och det visade sig att han hade en kraftig ärrvävnad som när han vilade växt ihop med långa tåsträckaren. När han fick press på benet så gjorde det antagligen så ont.

En annan nyimporterad häst började skena hejvilt när någon höjde rösten eller gjorde en häftig rörelse. Återigen fick jag en åktur jag inte glömmer. Denna gång for jag av i 190 km/h:angel: och det knakade i nacken kan jag lova. Vi åkte in och fann spatt...

Jag är övertygad om att det är något som inte stämmer. En häst är aldrig DUM, se om du kan hitta något fel, för som sagt kan vila även göra en skada värre som det blev med den förstnämnda hästen, som om den ska vara ridbar, alltid hållas igång.

Det värsta är att låta bli att rida, för då kommer skräcken krypandes och tar överhand...och jag tycker att jag är ganska duktig ryttare, men attans vad det känns i magen om jag ska rida nya hästar, jag är inte lika våghalsig längre:(

Tack så mycket för långt och bra svar!
Hästen er röntgad bare för 15 dagar sen och de fant inget. Han springer och studsar rundt i hagen som om han inte skulle ha ondt.. Men det er ju en tankeställare, och jag skall ha det i huvudet om det kommer fler "signal".

Jag skulle nog ge en ny import åtminstone en månad att landa i den nya miljön vi har här (med skog osv) och nya kompisar osv.
Sedan skulle jag jobba hästen från marken en hel del, så vi båda kände oss säkra på att vi inte råkar skrämma varann.
Och även promenera en del med andra hästar och utforska den nya naturen.

Jag tycker verkligen inte att det är att ta det lugnt, att låta hästen vila en vecka. :(

Tycker inte det är det minsta konstigt om en häst som är nyinriden blir rädd om stigbyglarna börjar dingla. Uppfattades säkert som att du krävde ngt som han inte förstod. Helt normal reaktion. Bara å fortsätta rida, bra att du har hjälp med ridningen medan ditt huvud läker!
Kan möjligen vara bra att longera med dinglande stigbyglar. Men vänta med att släppa stigbyglarna under ridning ett bra tag. HH

Takk!
Jag longerade först med stigbyglerna hängande, och då var han lite spend det märkte jag. Men jag trodde också att det var lite nytt for honom det her. Men jag tror också nu när jag har tenkt lite att det nog har någonting med dom att gjöra. Han tog ju några steg och så kramade jag nog om lite för att hitta dom och så sa det ju bara "bang". Tror nog du har rett!

Hej,

Inte roligt att bli avslängd! Ta det lugnt med hjärnskakningen, jag har haft några sådana och det kan ta ett par veckor innan man känner sig normal igen. Viktigt att ta det väldigt lugnt första tiden, inte anstränga hjärnan med för mycket dator/ Tv tittande och läsning och absolut inte anstränga sig fysiskt. Att utsätta sig för risken att ramla av och få en ny smäll innan den första läkt helt kan vara livsfarligt.

Det låter ju som sagt att han blev rädd för stigbyglarna och överreagerade när du började fiska reda på dem. Det är nog inte så konstigt att han är extra vaksam och alert när han är såpass grön och nyss kommit till ett nytt land med nya ryttare. Även om han är väldigt grundligt och väl inriden (vilket han med all säkerhet är om det gjorts på Hólar) kan det nog vara bra att backa när det händer något sånt här och gå tillbaka til väldigt grundläggande saker som hästen känner sig helt trygg med. (Eller träna på tills den känner sig trygg med dem).

Jag skulle ta det säkra för det osäkra och markarbeta tills jag kände mig säkrare på att hästen iallafall inte skulle reagera med att bocka för att den blev rädd för något jag gjorde. (Tappade stigbyglar eller att jag klappar den på rumpan osv.) Innan jag hoppar upp på en unghäst brukar jag se till att den tål att jag klappar överallt på den, att den kan springa lös i longervolt med slängande stigbyglar som slår i staketet ibland utan att flyga i vädret och går att stryka med spöet över kroppen. Det går ju oftast att hoppa upp ändå om man är försiktig, men jag gillar inte att chansa. Det kan nog för både din och hästens skull vara skönt att backa till väldigt basic uppgifter innan ni ens skrittar iväg så att man nästan inte kan misslyckas. Träna styrning från marken, start, stopp, halvhalter. Och lite desensibilisering för slängande byglar och annat "skrämmande" som kan hända i umgänget med folk. Upp och avsittning från båda sidor. Och att flytta den åt sidan och bakåt med tryck av hand eller spö. Den kan antagligen allt detta, men just därför tror jag på att gå tillbaka för att du och hästen skall börja känna er trygga igen med varandra.

Skönt att ha hjälp i stallet av proffs, tillsammans kommer ni nog att komma till rätta med hästen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka